Мариян Беляков - изпълнителен директор на "Пампорово" АД

Пампорово. Пандемията струва изключително скъпо на Пампорово, заяви в интервю за БТА Мариян Беляков, изпълнителен директор „Пампорово” АД. Независимо от огромните загуби заради епидемията, курортът е в подготовка за новия ски – сезон, за който са инвестирани големи средства, за да се гарантира до колкото е възможно безопасността на туристите.

Предстоящият сезон ще премине под мотото „Зимните курорти укрепват Вашето здраве!“

Пред „Пампорово” АД не стои въпросът доколко по-изгодно е да се спре работа в месеците на непредсказуемо поведение на туристическия пазар. В Пампорово се внедрява дигитална система чрез pick-up устройства край пистите, през които скиорите ще получават безкасово лифт картите си, заплатени онлайн. По този начин ще се избегнат опашките пред касите за продажба и опасността от струпване на много хора на близко разстояние.

Маргарита Куковска, СПА Хотел Хисар: Чистият въздух в Хисар привлича гости от цял свят, хит сред туристите е възстановяваща и подмладяваща процедура

Основната инвестиция на „Пампорово” АД за зимния сезон е дигитализация на част от услугите, намалявайки до минимум персоналния контакт и риска от предаване на заразата. Нова интернет платформа  с уеб магазин ще дава възможност за предварителна продажба  на лифт карти и услуги, както и опция за директна резервация на места в хотелите „Перелик” и „Орловец”. Предимно български туристи и ваканционни групи от съседни държави се очаква да бъдат основните клиенти в курорта през тази зима. В Пампорово вярват, че през зимата едва ли има по-здравословен спорт от ските, а рисковете от зараза зависят повече от поведението на туристите в заведенията.

Зам.-председателят на БСБСПА към вицепремиера Николова: От ден първи станахте посланик на туризма на България навън

– Г-н Беляков, предстои втори ски-сезон, белязан от коронавирус пандемията. По-подготвен ли е туристическият бранш за работа в условията на епидемия? Какъв е опитът след паниката през март?

– Не мисля, че някой може да бъде на 100 процента подготвен в тази сложна обстановка. Но това, което поне можем да направим е да вземем предвид обстоятелствата, да се съобразим с всички препоръки и наредби за противоепидемичните мерки и да ги спазваме. Оттам нататък е въпрос на решение на държавата как ще процедира. Подкрепяме усилията на министър Николова и НБТ за намиране на балансирано решение и подход за работа в състояние на Ковид. В Пампорово се стремим да изпълним всичко зададено до момента като противоепидемични мерки, но всеки сам за себе си трябва да прецени какво и колко има желанието да спазва. Това, което зависи от нас като бизнес сме го направили, инвестирали сме  толкова много пари във всички тези допълнителни мерки и противоепидемични изисквания, свързани с дезинфекция, спазване на дистанция и  осигуряване безопасността на туристите и служителите.

– По какъв начин Пампорово инвестира в дигитализация на услугите?

– Създаваме изцяло нова онлайн платформа, в която ще се продават лифт карти онлайн и ще се получават не от касите, а от определени за тази цел pick-up устройства, които ще бъдат поставени на „Студенец” и „Малина”. С получения  QR- код от онлайн транзакцията, през смартфон или принтиран на хартия кодът се сканира на въпросното pick-up устройство и то ще генерира заплатената предварително онлайн карта. По този начин ще се елиминира разплащането с пари кеш или чрез банкова карта, като се избягва струпване на много хора на касите и контакт с касиери. Това е нещото, което разработваме за предстоящия сезон.

– Колко струва пандемията като допълнителни разходи и инвестиции на дружеството?

– Пандемията струва изключително скъпо на „Пампорово” АД в цифри, които към момента са несъизмерими за мащаба на нашето дружество и на бизнеса ни. Загубите са огромни  за подобен тип бизнес, който ползва  сложни, тежки и скъпо струващи съоръжения.  Всичко оттук нататък е въпрос на оцеляване. Не мога да кажа точна сума, но загубите са огромни. Така че всяка помощ, която би могла да дойде от държавата към нас я третираме като животоспасяваща. При нас основният туристически продукт не е храна и изхранване, това е част от общия продукт. Най-основният е ски услугата. Тя е много по-скъпа за създаване, поддържане и експлоатиране, от който и да е било друг сегмент в туризма в световен мащаб.

– Продължавайки работа, въпреки тези огромни загуби в тези тежки условия, всъщност инвестирате в името, в марката Пампорово?

– Категорично да. Има много призиви на други бизнеси, които казват „По-добре да не отваряш, ще загубиш по-малко”. Ние не следваме тази логика, а отваряме всичко въпреки всичко. Вярваме, че в планината спортът на открито е  здравословен. По време на пандемия, поне аз не мога да се сетя за по-безопасен спорт от ските зимно време. Да, събиранията впоследствие са съвсем друг въпрос, те трябва безспорно да бъдат ограничени. И в крайна сметка всичко това не е нещо по-различно от  поведението ни в супермаркета, или от това да си вкъщи.

– Сигурно място ли е Пампорово като ски курорт? Възможен ли е безопасен ски сезон при пандемия?

– Правим всичко възможно да бъде максимално безопасно място. Нито едно място на планетата не е 100 процента безопасно. Това, което зависи от нас, се прави и по скалата на безопасността от 1 до 10, смятам, че сме поне между 8 и 9.

– По какъв начин се промени поведението на туристите при епидемията?

– Заеха твърда изчаквателна позиция. Това е основната промяна. За разлика от преди, когато планировката беше много по-ранна и навременна. Това ни поставя в допълнителен нокдаун, защото ние нямаме нито ресурсно, нито финансово, нито експлоатационно планиране.

– Вашите прогнози и очаквания за ски сезона?

– Въпреки всичко мисля, че ще бъде добър ски сезон. Очакванията са, че до средата на декември ще се достигне пикът на заразата, след което кризата ще започне да отслабва. Определено сезонът няма да бъде като миналата зима, но пък може да има други положителни страни. Примерно по-слабо натоварване на пистите и лифтовете и респективно по-приятна обстановка за каране. Вероятно пистите ще се запазват в добро състояние по-дълго време през деня.

– Кои пазари отбелязват най-голям спад на резервации и записвания?

– Всички.

– Ще има ли отсъстващи ваши традиционни клиенти?

– Много е възможно да отсъстват ирландци и англичани.

– Предвиждат ли се хотели, в които да се настаняват туристи под карантина?

– Входирали сме писмо с такова искане в Областна администрация и общините Смолян и Чепеларе. В крайна сметка ние сме един от представителите на бизнеса, било то и най-големият. Считаме, че това е ангажимент, който би следвало да бъде поет от държавната администрация. Въпреки това, считам че  всеки човек, който има симптоми, или е с доказан ковид, ще предпочете да се прибере вкъщи и да се карантинира самостоятелно там. Това е лично мое мнение.

– Промениха ли се отношенията на хотелския бизнес с туроператорите?

– Категорично да, тъй като проблемите в тези отношения бяха и преди ковида. Ние като краен доставчик на услугата, както и всички наши колеги, бяхме в изключително неблагоприятно положение поради поведението на някои туроператори, които се държаха като банки и преразпределяха средствата когато и както сметнат за добре. Поради тази причина разработихме изцяло нов модел за междудоговорните отношения, изцяло нов план за потока на паричните средства. И в момента работим с изцяло нов договор, чиято цел е да защити не само нас, а също и самия туроператор и крайния клиент.

– Т.е. няма да кредитирате повече туроператорите?

– Поне ние няма да ги кредитираме повече. Това не значи обаче, че трябва да заклеймяваме туроператорите и да правим действия, изцяло насочени срещу тях. В никакъв случай. Туроператорите винаги са били в този бизнес, винаги сме били на партньорски начала. Просто моделът на правене на бизнес трябва да се промени. Когато моделът се промени, респективно пазарът и потребителят ще се адаптират към него. В рамките на 1-2 до 3 г., смятам, че новият модел на взаимоотношения може да работи.

„Пампорово” АД

Георги Митрев, Парк хотел Пирин: Време е да поставим във фокуса на нашето внимание превенцията с цел по-здраво нaселение

Най-важните новини от туризма в България тук

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – доказан, актуален, авторитетен и независим източник на информация!