Снимка iStock

В жегите не се чувстваме добре. Потим се, боли ни главата, чувстваме се отпуснати, не спим добре и ни е трудно да се концентрираме. Но с правилно хранене можем да помогнем на тялото си да се справи по-добре с горещините.

1. Пикантната храна охлажда тялото. Това се дължи на специфичната молекула на капсаицина, който се съдържа в лютите чушки. Тя съобщава на мозъка за горещината в устата и по този начин инициира охлаждаща реакция.

2. Особено в жегите не трябва да ограничавате солта. Когато е горещо ние автоматично се потим повече и губим не само вода, но и ценни минерали и соли. Поради това тялото се нуждае от повече сол в жегите отколкото на студено. Освен това през лятото пием повече вода – поради това концентрацията на сол в тялото се променя и може да доведе до проблеми с кръвообращението.

3. Барбекюто е неизменно свързано с лятото. Въпреки това е по-добре да не слагате мазни месана грила, особено когато е много горещо. Високите температури означават усилена работа за тялото, тъй като то трябва да се предпазва от претопляне. Тежките и особено мазните храни затрудняват работата на организма още повече, тъй като храносмилането изисква много енергия, ако ядете мазни храни. Поради това при високи температури е по-добре да избягвате мазни меса.

4. Диетологът Катрин Толмедж препоръчва не да чакаме да ожаднеем, а да поглеждаме урината като индикатор дали пием достатъчно вода или не. Когато тя е тъмна и мирише по-силно, означава, че се нуждаем от повече вода. Плодове и зеленчуци, които съдържат много вода (като ягоди, пъпеши, краставици или марули), помагат за хидратацията. Когато се поти, тялото губи не само вода, но и важни минерали. Поради това в горещите дни трябва да пиете повече вода, отколкото в студените. Експертите съветват количеството да се удвои или утрои.

5. Особено сутрин въглехидрати под формата на овесени ядки, пълнозърнест хляб или ядки могат да помогнат на тялото да поддържа стабилно нивото на кръвната захар. Освен това богатите на въглехидрати храни могат да благоприятстват концентрацията – нивото на кръвната захар и концентрацията ни могат да пострадат от екстремните горещини.

6. Кафе може да се пие и в горещи дни. Според проучвания за предпочитане е да консумирате горещо кафе или чай пред ледена кола, тъй като тялото се охлажда по-добре. За пиещите кафе експертите препоръчват повече вода, тъй като напитката дехидратира.

7. За алкохола знаем, че дехидратира изключително много. Специалистите съветват да се въздържаме от него в жегите доколкото е възможно. Клетките на организма ни съдържат по-малко течност, когато са изложени на горещина, тъй като се потим повече и губим по-повече вода. Ако пием алкохол, той остава по-концентриран в тялото ни и действа по-силно. Жегата също така разширява кръвоносните съдове. За да не качва температурата на тялото, то се опитва да я регулира, като увеличава кръвоносните съдове, за да изкарва топлината навън. Комбинацията от жега и алкохол още повече разширява кръвоносните съдове. Кръвното налягане пада рязко и се чувствате все по-уморени. В най-лошите случаи кръвообращението се нарушава и има риск от загуба на съзнание. NG