Скопие. Данните за първите шест месеца на годината са оптимистични и означават възстановяване на туристическата индустрия в Република Северна Македония. Според официалните данни на Държавната статистическа служба през първите шест месеца на годината спрямо предходната броят на туристите се е увеличил с 30,1 на сто. При местните туристи има ръст от 2,8 на сто, а при чуждестранните – с 46,8 на сто, заяви днес директорът на Агенцията за насърчаване и подпомагане на туризма (АНПТ) Люпчо Яневски, съобщи специално за БТА агенция МИА.
“През първите шест месеца на тази година се регистрира ръст на нощувките с 18,8 на сто спрямо същия период на миналата година, като местните туристи са по-малко с 1,2 на сто, а чуждестранните са се увеличили с 32,9 на сто.
Развитието, както посочи той на днешното събитие, на което представи програмните дейности съгласно Стратегическия план на Агенцията за насърчаване и подпомагане на туризма за 2024 г., ще бъде насочено както към увеличаване на броя на туристите, така и към развитието на нови продукти и на нови туристически обекти.
“Предизвикателствата на туризма означават мотивация за постигане на положителни резултати, които не могат да бъдат постигнати без съвместната работа на всички работещи в туристическия бранш. Ако съпоставим участието на туризма в брутния вътрешен продукт (БВП), което през 2011 г. е 0,4 на сто, през 2018 г. е 2,4 на сто, докато през 2022 г. е 3,6 на сто, достигайки 481 млн. долара. Ако сравним първите тримесечия на туристическия поток през последните пет години, въпреки пандемията, която започна през 2020 г., няма спад, което няма как да се случи, ако няма планиране, измерване и оценка на стратегическите планове в АНПТ”, каза Яневски.
Той посочи, че за първи път тази година през първото тримесечие туризмът е налял 93 милиона долара в македонската икономика, което е с 19 процента повече от същия период на миналата година, т.е. с 41 процента повече от 2019 г.
“Това с право ни окуражава да заявим, че сме на правилния път да си поставим целите и да продължим към целта, за да надминем най-успешната година в македонския туризъм през 1988 г. с над 3,7 милиона нощувки”” каза Яневски.
Той отбеляза, че основният акцент е поставен и върху туристическите сегменти като културен туризъм, екотуризъм, селски туризъм, както и ено-гастрономически туризъм, предлагащ македонска кухня, известна със своето разнообразие и автентичност. Според него визията на АНПТ е насочена към реорганизация на институцията, с по-големи правомощия, с професионален екип, партньори и влияние в туристическата дейност, която е основен популяризатор на туристическата оферта на Република Северна Македония и двигател на ключовите процеси в туризма.
“Реорганизацията на македонския туристически сектор трябва да се осъществи през следващия петгодишен период и дотогава трябва да се осъществят целите за 2025 г. от 3,7 милиона нощувки, 600 милиона долара от туризъм или повече от 4 процента от БВП, както и повече от 45 000 заети в туризма и хотелиерството”, каза той.
Според Световната организация по туризъм последните две години са класирали туристическия сектор на Северна Македония много високо. През 2019 г. с ръст от над 25 на сто в броя на нощувките страната е втора в Европа, през 2021 г. въпреки пандемията е пета в света по ръст на чуждестранните туристи, а през 2022 г. е в топ 10 по валутен поток и туристически оборот в туристическия бранш.
“Настоящата 2023 г. показа своето диаметрално различно лице в туризма, а именно имаме пазари, на които бяхме на минус и все още сме на минус по субективни и обективни причини, и пазари, които дадоха допълнителен скок и резултатите от 2019 г. вече са надминати. Сега в много отношения 2019 г. вече не е референтна година в туристическата индустрия, защото туристическите потоци и развитието в туризма вече надхвърлят очакванията на най-оптимистичните експерти в тази област”, каза Яневски.
Според стратегическото планиране за 2023 г., добави той, АНПТ очаква валутен приход от туризъм в размер на 530 милиона долара. За тази година най-много нощувки, около 200 хиляди, е планирано да реализират туристи от Турция. Най-много туристи в страната идват от Турция, Сърбия, Гърция, Германия и България. “Има 60 процента спад на туристите от България, което се дължи на сегашните политически отношения и възпрепятстването на евроинтеграционните ни процеси. Голяма част от туристите, от друга страна, участват в т. нар. кръгови обиколки в страните от региона”, каза Яневски.