Slide
Slide

Бургас. От няколко години в бюджета на общините в региона се предвиждат средства за стимулиране на полети извън летния сезон. Този път предложените суми са драстично по-високи от предходните. Това става ясно от писмо на Община Бургас до местния парламент, съобщи БНР. Едната нискотарифна авиокомпания заявява, че може да удължи полетите до Краков за зимата, ако бъдат осигурени средства в размер на 200 000 евро за ноември и декември, както и 500 000 евро от октомври до март. Другата авиокомпания посочва, че може да осигури по два самолета седмично с вместимост 239 пътника за 350 000 евро до Тел Авив. Предложението за финансовото стимулиране на полетите е изпратено и до кметовете на общините Поморие, Несебър и Созопол, които са членове на Асоциацията Бургаски залив.

Според концесионера на летището обаче тези дестинации не са подходящи, тъй като нямат интензивен пътникопоток. Подобно е и мнението пред БНР на Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара. „Дали точно Краков е най-удачният вариант? Може би в случая трябва да се мисли за столици. Може би наистина трябва да се помисли за Варшава. На мен ми се искаше да чуя за Германия, защото там първо имаме българска диаспора голяма. Второ, имаме договорености за здравен туризъм. За Тел Авив, честно казано, ако казината отворят да работят през зимния период – да, но в Бургас няма казино толкова силно работещо. В 4 –звездния хотел на Бургас работят машинки, няма казина. Според мен Израел не ми се струва като добър вариант“, коментира тя. Според нея, трябва да се търсят страни, в които има българска диаспора, за да може да се поддържа тази линия целогодишно и да има двупосочни полети. „Ние българите в бургаския регион не можем да направим толкова силен поток, значи трябва да търсим българи, които живеят в чужбина и искат да се прибират при близките си“, допълни тя.

Според Евелина Пулева, Черноморието може да бъде атрактивно и през зимния сезон. „В този период можем да удължим сезона с фестивали, с атрактивни събития, конференции, със здравен и спа туризъм. В региона има идеални условия. При това Бургас се наложи като уикенд град, като град с много фестивали. От друга страна Несебър е град под защитата на ЮНЕСКО. Отделно Поморие е калта, с лугата, санаториумите. Мисля, че комплексен продукт може да се създаде за цялата област. Дори и за Созопол“, обясни тя.

Според кмета на Созопол Тихомир Янакиев, държавата трябва да отделя средства за стимулиране на полетите извън туристическия сезон, а не общините. „Първо, ние нямаме информация дали тези дестинации са обвързани с предлагането на туристически пакети. Дори да дотираме някакъв полет, по някакъв начин, дали той ще бъде достатъчно уплътнен. Едно е ако самолетът е 150 седалки, да ги дотираш, пък те да дойдат 20 души примерно. Това също е важно. Трябва да се види профилът и на туриста, който ще бъде през зимата. Да се говори с представители в туристическия бранш, които да кажат дали са водели разговори например с Полша или Израел. Дали през тези месеци има голямо желание на поляци или израелци да дойдат в България, но няма самолети, с които да го направят“, коментира той. Янакиев допълни, че през летните месеци в Созопол има туристи от Полша, но не се наблюдава голям интерес за тези от Израел.

Кметът на Поморие Иван Алексиев също поиска държавата да се намеси в решаването на проблема с удължаване на полетите през зимата на Летище Бургас. Според него предложените две дестинации Краков и Тел Авив не са най-подходящите, а и само те няма да докарат туристи по Южното Черноморие през зимата. Разговорите с авиокомпаниите и концесионера „Фрапорт“ ще продължат, но в тях трябва да участват и представители на Министерството на туризма, посочи Алексиев.

„Определено това не са най-подходящите дестинации, които в момента са ни предложени. Всичко е въпрос на разговори. Много хубаво, че имаме Министерство на туризма, но си задавам въпроса за какво ни е то. Примерно, ние Общините даваме тези хиляди евро за зимни полети, които ни искат, но питам къде е държавата и този концесионер какви ангажименти има, за да работи това летище“, допълни той.

По думите му представители на държавата трябва да седнат на масата на преговорите с концесионера и да се намерят начини той да си свърши работата и да има редовни полети и зимата.

„Държавата също трябва да поеме част от тази финансова тежест. Ако трябва по 35 евро на седалка да дотира, ако трябва по 50, ако трябва по 100. Къде отива таксата от концесията, нали в държавата“, каза още Алексиев.

Сподели публикацията