Интервю с вицепремиера по икономическата и демографската политика и министър на туризма Марияна Николова
– Г-жо Николова, в качеството си на вицепремиер и министър на туризма имахте възможност да осъществите работни срещи с едни от най-големите специалисти в България в сектора на балнео и СПА туризма. Посетихте едни от най-забележителните места, които развиват този вид туризъм. Каква ще бъде политиката на Министерството на туризма относно балнео и СПА туризма?
-Водещ приоритет в работата на Министерството на туризма е превръщането и утвърждаването на страната като целогодишна туристическа дестинация, това е мой личен приоритет като министър. Именно балнео и СПА туризмът са сред продуктите с най-голям потенциал за привличане на пътувания в четири сезона. Природните дадености, като благоприятен климат и изобилие от минерални води, са отлична база за развитие на висококачествени туристически продукти от палитрата на балнео, медикъл, СПА, таласо и уелнес.
В България има проучени над 600 минерални водоизточника с 1600 извора и общ денонощен дебит над 270 млн. литра.
Повечето от тях извират от голяма дълбочина и са изключително чисти. Тези дадености нареждат страната ни на второ място на континента след Исландия по запаси от почти всички видове минерални води.
Марияна Николова: Сапарева баня е пример за целогодишна дестинация
Важен фактор за успешното развитие на здравния, СПА и балнеотуризма е и наличието на развита мрежа от лечебни курорти, които у нас са над 50. Градове и курорти като Кюстендил, Сандански, Хисаря, Поморие, Банкя, Павел баня, Вършец, Сапарева баня, Девин, Велинград, Банско, Албена, Баня, Варна, Добрич, Хасково, Стара Загора, Бургас и много други стават все по-популярни и зад граница като конкурентни центрове за лечение и рехабилитация.
Преимуществото на този туристически продукт за икономиката са свързани преди всичко с предоставянето на комплексна услуга, привличане на по-платежоспособни гости, преодоляване на сезонността чрез по-добра запълняемост на базата и откриване на нови работни места. Това от своя страна допринася за промяна в имиджа на България – от „бюджета“ дестинация в място предлагащо висококачествени услуги и привличане на висококатегорийни туристи.
В подкрепа на тезата, че именно този вид туристически продукт е с изключителен потенциал за развитие са и данните от Единната система за туристическа информация. Според нея независимо от пандемията от COVID 19, интерес към СПА и балнео туризъм има и в момента.
По данни от ЕСТИ, които обхващат местата за настаняване, от началото на 2020 г. до 29 август в община Велинград са пренощували над 141 хил. туристи, в община Хисаря над 64 хил. туристи, в община Сандански над 40 хил. туристи, в община Павел Баня над 25 хил. туристи, в община Девин над 19 хил. туристи, в община Сапарева баня над 14 хил. туристи и др.
– Готова ли е страната ни да привлече повече туристи за здравен туризъм и да се утвърди като дестинация на четири сезона?
-Държавата без помощта и диалога с бизнеса сама не може да се справи. Искам да изкажа специална благодарност на г-жа Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и вицепрезидент на Европейската СПА асоциация за активната й позиция и работа по представянето на страната ни като едно от най-добрите места в Европа и света за този дял от туризма.
Страната ни е готова да посрещне потенциални туристи за здравен и СПА туризъм, защото разполага с богат ресурс и модерна база, които в комбинация с взетите мерки във връзка с пандемията, осигуряват високо качество на предлагания туристически продукт.
Доказателство затова са и сертифицираните общо 145 балнео, СПА, уелнес и таласотерапевтични центрове в цялата страна.
Техният брой ще продължава да нараства, защото експертната комисия към министерството продължава да работи, като проверява на място и оценява, местата които са заявили предоставяното на тази услуга.
С цел популяризирането на този и други видове туризъм Министерство на туризма разполага със специално разработени видеоклипове, pre-roll видеа, банери и други рекламни материали на тема здравен и СПА туризъм, адаптирани на различни езици – английски, немски, руски, румънски, сръбски, шведски, норвежки, иврит и много други за целеви пазари, на които България провежда активна рекламна кампания – дигитална, в социалните мрежи, печатна и външна.
Работим активно и с водещи чуждестранни медии и онлайн платформи като CNN, BBC, Euronews, CNBC и eSky, както и с българските медии, с общините и представителите на туристическия бранш, за популяризиране на възможностите за здравен и СПА туризъм в България и през четирите сезона. В тази връзка са осигурени и реализирани онлайн публикации, дигитално съдържание, вкл. и за здравен и СПА туризъм, снимков и информационен материал.
Освен това Министерството на туризма създаде съвместно с БСБСПА 7 балнео- и СПА дестинации за територията на страната с подкрепата също на външни експерти, представители на общините и бизнеса. Министерството на туризма ги представи на дискусионни форуми в страната и активно ги популяризира. Те обхващат над 60 населени места на база становища на над 50 общини и образуват своеобразни клъстери.
Целта ни бе дестинациите да не стартират от нулата, а да надгражда устойчиво това, с което вече разполагат регионите, и да повишат качеството му в синхрон с модерните изисквания. При формирането на тези тематични направления взехме под внимание няколко фактора. Едните са географски, при които са отчетени наличието на минерални води и особеностите на климата. Много важен елемент е населените места и регионите да имат разработен туристически продукт, защото основна цел на проекта бе да предложи на потребителите и бизнеса цялостна услуга на високо ниво.
– Германия е ключов пазар. Преди година България направи пробив с немските здравни каси, като това ще позволи на германците да идват у нас за здравен туризъм и да се удължи сезона. Направени ли са разчети какви ползи ще има за икономиката на страната ни?
-Германската национална асоциация на здравноосигурителните каси добави България в списъка на държави, в които ще бъдат признавани разходите за медицински амбулаторни услуги за профилактика и рехабилитация.
Именно тази година е изключително важно България да бъде презентирана на Немския здравно-осигурителен пазар – като целта е информацията да достигне не само до касите, които са общо 109 броя, но най-важно е – до лекарите и до крайните клиенти.
Германо-Българската Индустриално-Търговска Камара /ГБИТК/ – партньор на Министерство на туризма, се явява координатор при комуникацията с касите за популяризиране на Българския Медикъл СПА продукт на пазар Германия. Българският Съюз по балнеология и СПА туризъм е координатор на част от програмата.
Всички хотели със сертифицирани центрове имат възможност да работят с здравно осигурени немски туристи.
Важно е всички заинтересовани страни да са единни в усилията си. Особено място имат и университетите и колежите, които произвеждат кадри за здравния туризъм. Специално, за да успеем да привлечем немските туристи, трябва да предложим високо качество на услугите, за да преодолеем конкуренцията на Чехия и Унгария. Трябва да осигурим и немскоговорящ медицински персонал който да обслужва туристите.
– Каква е следващата стъпка, за да може повече туристи от чужбина да научат за възможността да съчетаят почивка с лечението в България и да се възползват от висококачествените услуги на здравните специалисти у нас?
-Министерство на туризма винаги е работило и продължава да активно действия в посока популяризиране на възможностите за здравен туризъм в страната, които са изключителни от гледна точка на качеството и разнообразието, предлагани в българските курорти.
Отчитайки настоящата ситуация, министерството се фокусира върху популяризирането на здравния туризъм в България,
по-специално възможностите за климатотерапия, балнеолечение, кална терапия, за повишаване на имунитета и подобряване на здравния статус на населението чрез еко туризъм, балнео и СПА, slow tourism и т.н.
Здравният туризъм и балнео и СПА туризма в България се развиха изключително много през последните няколко години – факт, който беше признат от повечето международни партньори.
Пример за това е доброто сътрудничество на министерството с Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и Български съюз по балнеология и СПА Туризъм (БСБСПА) и предприетите съвместни действия, сред които провеждане през месец септември на кризисна рекламна кампания на пазар Германия, с която да се информират потенциалните туристи чрез най-влиятелните германски онлайн медии като напр. Hamburger Abendblatt, Berliner Morgenpost, Münchener Kurier и т.н. за реалната ситуация и мерките във връзка с пандемията от COVID-19 в страната.
Отново в сътрудничество с ГБИТК в периода септември – декември 2020 г. предстоят редица дейности, свързани с информиране на германските граждани за разнообразието от лечебни, амбулаторни, превантивни и уелнес услуги, които се предлагат в България – в това число журналистически турове, road show за туристическия бранш, различни медии и германски здравноосигурителни компании. Със същата цел се работи и по проект за организиране и провеждане на онлайн обучение за всички заинтересовани страни, което има широк медиен отзвук и публикации във водещи онлайн медии като Tagesspiegel, Süd Deutsche Zeitung, Focus и т.н. Темата за здравния и СПА туризъм присъства и в други влиятелни туристически издания на пазар Германия от месец юни тази година, а именно в седмичните и месечни издания на списанията Reisefieber и Travel Talk, предстоят публикации и в каталога Der Touristik.
В Мюнхен лично Кармен Щрук представя възможностите за здравен туризъм в България
– Какви са Вашите очаквания от предстоящия Антикризисен Седми годишен конгрес на БУБСПА на 2 и 3 септември във Велинград?
-БУБСПА е един от важните партньори на Министерството на туризма в провеждането на политиката за здравния туризъм, в тази връзка конгресите им са форум, на който се поставят въпроси, обменят идеи и се обсъждат бъдещи политики.
Очаквам на тазгодишния конгрес ще се начертаят стъпките и условията при които немските туристи ще получават услуги в българските хотели.
Също така представители на немски медии ще вземат участие и отразят провеждането на конгреса, което е изключително важно за нас, България да се промотира като сигурна и безопасна дестинация за здравен туризъм на пазар Германия.
Интервюто взе Руслан Йорданов
Най-важните новини от туризма в България тук
Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК