Д-р Сийка Кацарова
Slide
Slide

Велинград ще бъде домакин на на 2 и 3 септември на Антикризисния Седми годишен конгрес на Българския съюз по Балнеология и СПА туризъм (БСБСПА).
Конгресът ще бъде проведен при спазване на всички изисквание от страна на Министерство на здравеопазването за социална дистанция и дезинфекция. По повод предстоящото събитие, което е едно от най-знаковите в областта на туризма, разговаряме със Сийка Кацарова – председател на БСБСПА, вицепрезидент на Европейската СПА Асоциация и член на здравната комисия към Германо-Българската търговско-индустриална камара.

– Г-жо Кацарова, защо избрахте да проведете Антикризисен конгрес?
– Това е последният ни шанс на висока трубина да обърнем сериозно внимание към климатолечебните и балнео-климатолечебните курорти на България за подобряване здравния статус на населението, както и да подчертаем важната им роля. Мястото не е избрано случайно – СПА столицата на Балканите!

Коронавирусът дойде да ни напомни за пореден път, че здравето е нашето най-голямо богатство и че трябва да го съхраним възможно най-дълго.

Имунната система укрепва, когато се поддържа с природни средства. Балнеологията в бъдеще ще играе все по-важна роля като превантивна мярка. Ще цитирим д-р Татяна Ангелова – член на медицинската комисия към Европейската СПА Асоциация, зам.-председател на УС на Асоциацията по физикална медицина и рехабилитация, учредител и председател на КС на БСБСПА: „Комплексното климато и балнеолечение стимулират саногенезните процеси в човешкия организъм и намаляват рецидивите при хроничните заболявания. Има много научни клинични и експериментални проучвания за саногенезният ефект на климато и балнеолечението върху човешкият организъм, който продължава за период от 3 до 6 месеца.

Euronews показа природните богатства на две от перлите по Черноморието ни – Албена и Св. Св. Константин и Елена

Доказано е, че ежегодното провеждане на комплексно климато и балнеолечение при някои хронични заболявания на вътрешните органи, води до разреждане на обострянията им и съответно до намаляване на хоспитализациите на пациентите.

Ключът към преодоляване на горепосочените въпроси е в рационалното използване на природните лечебни фактори за превенция на здравето

и за профилактика на хроничните заболявания, активното насочване на човека към климатичните и балнеоклиматичните курорти, разполагащи със специфични климатични характеристики – висок процент на слънцегреене; ниски до липсващи мъгли; богат на леки отрицателни йони и фитонциди въздух; естествени термални минерални води, прилагани с успех за питейно, външно, инхалационно и други видове балнеолечение и т.н. В тази връзка решихме да проведем нашия конгрес за да обърнем внимание на ресурсът с който нашата страна разполага за укрепване здравета но населението и за възможностите за подпомагане на бизнеса и стимулиране на икономиката.

Чила Мезоси, ЕСПА: Коронавирусът е последният призив за признаване на значението на балнеологията и СПА лечението

– Какви проблеми ще бъдат дискутирани и какви идеи и цели ще се търсят за бъдещето на здравния туризъм в България?
– Основната тема е „Рестарт на Медикъл/СПА, СПА и уелнес туризма в условията на Сovid- 2020 – 2022“. В БСБСПА сме убедени, че е необходимо да бъде обърнато сериозно внимание върху превенцията. Общ признак на заболелите от Сovid-19 е отслабена имунна система. Допълнителни специалнизирани програми, които да подпомогнат, както информаираемостта, така и да ко-финансират/субсидират програми за превенция. През изминалите месеци изпратихме писма до всички ресорни министерства, Комисията по икономика и туризъм към Парламента, както и потърсихме подкрепа от работодателските организации, в които БСБСПА пряко или чрез членовете му участват.

Предложихме инструмент наречен: Ваучери за здравна превенция.

С обявяването на извънредно положение на 13-ти март 2020 г. всички дейности в туризма бяха преустановени и цял един сектор е поставен пред изпитание за оцеляване. Спа центровете бяха затворени от държавата и отворени 2 месеца по-късно. Ваучерите за здравна превенция са пример за това как подобна програма може да повлияе на развитието на един сектор. Изложихме и аргументи за преки ползи за икономиката на държавата и пряк ефект върху здравето на работещото население от въвеждане на ваучери за здравна превенция.

България със специално представяне като дестинация за здравен туризъм в каталога на DER Touristik за 2021 г.

Предложението ни е за промяна на Наредба № 7 от 2003 г. на Министерство на финансите за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване дейност като оператор с допълване на възможност за предоставяне на „Ваучери за здравна превенция“ от страна на работодателите към служителите. Добър пример за нас е Чехия, която през юни 2020 година гласува на първи етап 38 милиона евро бюджет за превенция на населението – въведе мярка, която директно ко-финансира /150 евро на престой/ медикъл спа и спа услуги по превенция и рехабилитация, предоставяни от СПА съоръжения на потребителите (вкл. Гражданите на ЕС, които закупуват лечебен, превантивен престой най-малко 6 нощувки и 5 процедури, който се провежда в чешки СПА център до края на 2020 г.

Министерството на туризма започва излъчването на рекламните клипове за популяризиране на малко познати места (видео)

Услуги могат да се предоставят само от Медикъл СПА и СПА центрове, със специално разрешение за предоставяне на спа процедури и лечебно лечение. /Подобна мярка се прие и в Словакия /през май т.г/. Словакия, Румъния, Унгария имат програми, които съществуват от години – насочени към превенцията на гражданите им.

Друг важен за нас приоритет е от 2021-ва година да бъде разширена програмата на НОИ,

за да може и Медикъл СПА хотелите, сертифицирани според Наредба 4 на МТ и МЗ, да бъдат включени в списъка на центрове, в които българите да могат да провеждат рехабилтация в амбулаторни условия, ползвайки здравните си осигуровки. На 20 септември 2019 г. Германската национална асоциация на здравноосигурителните каси (GKV-Spitzenverband) разшири списъка на държави, в които признава предоставянето на медицински амбулаторни услуги (общо признати 14 държави като към него е добавена България. Възстановяването на разходите съгласно чл. 13 ал. 4 от Социалния кодекс (SGB V) е възможно и за медицински амбулаторни услуги за профилактика, използвани в България. В същото време тази програма /НОИ/ в България е налице, но достъп до нея имат едва 50 000 човека /по наши последни данни/. Въпрос на приоритети и политическа воля! Разчитаме на подкрепата на вицепремиера Марияна Николова – в качеството си и на председател на тристранния съвет да ни подпомогне в тази наша кауза, както и разбира се на ресорния министър Деница Сачева, на финансовия министър Ананиев, както и на работодатели и синдикати.

Кметът на Велинград: Надявам се конгреса на БУБСПА да ни даде ценни напътствия и да намерим полезни решения за бъдещето на СПА туризма и балнеологията

– Каква е ролята на Висшите учебни заведения в подготовката на кадри и работят ли в тясна връзка със Съюза?
– Ролята на университетите, подготвящи кадри за Медикъл/СПА и СПА сектора, е ключова. Панелът ще бъде модериран от Проф. Тодорка Костадинова, Директор на дирекция „Международно сътрудничество, акредитация и качество“ на МУ Варна. Благодариме за партньорството на проф. Игнатов – ректор на МУ „Проф. д-р Параскев Стоянов и екип. В програмата на конгреса главният секретар на ЕСПА г-жа Мезоси ще запознае с политиките, които ЕСПА се опитва да прoвежда в областта на здравния туризъм. Ще даде добри Европейски практики за промяна в начина на работата и концепцията на здравните курорти, както и необходимите промени от оперативен характер в посока безопасност, обучение на персонал…

Медии от Германия ще посетят СПА дестинации у нас и ще отразят работата на конгреса на БУБСПА

– Живеем в свят, в който е много важно как е поднесена информацията и чрез какви канали бързо тя да достига до крайните клиенти, до потребителите. Ще бъде ли поставена темата за маркетинга и реализирацията на PR стратегии в условията на пандемия от Ковид-19?
– Тема на обсъждане ще бъдат промените от концептуален характер, които всяка една СПА дестинация, хотел /център е необходимо да въведе, за да е предпочитана във времена на Ковид /здравните дестинации да предлагат повече здравни услуги не само от медицински, но и психически, емоционален и духовен аспект. СПА реалността от миналото, когато големи групи клиенти се събираха заедно на едно място, може да се окаже социално неприемлива за известно време. За щастие, много лечения и медицински услуги, предлагани в традиционните здравни курорти, се предписваха конкретно за дадения клиент и отгледна точка на безопасността това е предимство за здравните дестинации.

Инвестициите трябва да бъдат печеливши и това е възможно само, ако предлаганият продукт е наистина уникален и оказва положителен ефект върху благосъстоянието на хората.

Ще търсим правилна комуникация /онлайн, социални медии …/ с разбираеми и привличащи вниманието на търсещия здравна почивка презадоволен европеец.

Сравняват високото качество на здравния туризъм в Св. св. Константин и Елена с един от най-известните курорти в Европа

– Коя е черешката на тортата в програмата на предстоящия конгрес?
– Стандарти на работа със здравноосигурени пациенти с немски здравни застраховки (Обучение 2) е черешката на тортата по време на 7-мия Антикризисен конгрес. Благодарим на главния управител на ГБТИК – г-н Василев и на зам.-главния управител г-жа Щрук за подкрепата на нашата кауза и експертизата, която са подготвили за този панел. От мое и от името на УС на БСБСПА благодариме на Министерството на туризма в лицето на вицепремиера и министър на туризма г-жа Марияна Николова и екипа й за подкрепата и партньорството. Благодарим на кмета на община Велинград – д-р Костадин Коев и на екипа му за поканата и домакинството в този труден за туризма на България период, на членовете и партньорите на БСБСПА за готовността им да се включат с присъствие и с идеи в дискусиите – важни за развитието на здравния туризъм /Медикъл СПА, СПА и уелнес направление/.

Най-важните новини от туризма в България тук

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК

Сподели публикацията