Проф. д-р Коста Костов: България не само закъснява, но драматично изостана с превенцията в битката срещу Ковид-19
Проф. д-р Коста Костов: България не само закъснява, но драматично изостана с превенцията в битката срещу Ковид-19

Bgtourism.bg стартира новата си рубрика “На първа линия в туризма”. Чрез нея ще срещаме нашите читатели с личностите на деня в България и по света, които имат значимо присъствие и принос за развитието на туризма. Първият гост на Руслан Йорданов е министърът на туризма на Гърция Хари Теохарис. 

– Здравейте, г-н Теохарис! Благодаря Ви за отделеното време за това интервю! Поздравления за Вашата идея за цифровия сертификат – предложението беше доста иновативно, както и интересната рекламна кампания, която страната Ви организира. Знае ли Гърция отговора на въпроса какво искат туристите това лято?
За мен е голямо удоволствие да обсъдим това с Вас и с гражданите на България, една приятелски настроена държава. Наистина гръцкото правителство, по инициатива на министър-председателя г-н Кириакос Мицотакис, представи и постави на масата за дискусии приемането на цифровия сертификат.

Постепенно тази инициатива назря и сега всички ние се радваме на ползите от това, че улеснява пътуванията. Ежедневно осъзнаваме, че промените са много и непрекъснати. Туризмът беше под силен натиск за дълъг период от време, но все пак успява да отговори главно благодарение на пакета от мерки и инструменти, които приехме,

показахме изход от ситуацията и сега можем да посрещаме утрешните дни с оптимизъм.

Това, което е сигурно, е, че се фокусираме върху безопасността и защитата на здравето на всички, което винаги е приоритет за нас. Отворихме туристическия сектор на Гърция навреме, но не сме спрели нито за миг да работим систематично и да използваме подходящите инструменти, така че утрешният ден да бъде по-добър за всички, без изненади и пречки.

Дарина Стефанова: Туристите на Planet Travel Center могат да бъдат спокойни за почивките си в Гърция, очаква ги истинско и красиво лято

– Какви са вашите очаквания за летния туристически сезон в сравнение с миналата година?
Основната ни цел е да гарантираме нашата безопасност и безопасността на нашите гости, искаме хората да гледат на нас като на безопасна дестинация. Оставаме нащрек и следим ситуацията всеки ден, като непрекъснато проверяваме зоните, в които преобладава мутацията „Делта“.

Следим отблизо Обединеното кралство, Обединените арабски емирства и Русия, за чиито граждани затегнахме изискванията, така че независимо дали някой е ваксиниран, трябва да се подложи на тест преди пътуването и при пристигането си. По този начин ще имаме два теста в рамките на 2-3 дни, по-високи нива на наблюдение и безопасност. Ще продължим да го правим с всяка държава, по отношение на която смятаме, че това е необходимо.

Като цяло тази година трябва да бъдем внимателни и да не създаваме очаквания.

Годината ще бъде по-добра, но както споменах много пъти преди, не трябва да се концентрираме само върху цифрите, а върху качеството и безопасността.

– Какви допълнителни мерки и стимули предприе гръцкото правителство, за да помогне на туристическата индустрия да се справи с пандемията и да привлече повече туристи?
Нашите действия от самото начало на пандемията бяха насочени към това Гърция да е една от най-безопасните дестинации. За да се възстанови туристическият поток,

основната цел трябва да бъде туристите да се чувстват в безопасност.

Използването на здравни протоколи в хотелите създаде предпазен механизъм и даде възможност за контрол върху ситуацията. Същевременно работихме много интензивно, заедно с всички съответни министерства, така че сега гръцкото правителство прилага безпрецедентен пакет от мерки, който има за цел да помогне на компаниите да преодолеят ситуацията.

Гърция ще допуска български граждани и с отрицателен бърз антигенен тест на хартиен носител

– Кой беше най-трудният момент за вас като министър по време на пандемията?
Много е лесно и в същото време невъобразимо трудно да отговоря на този въпрос, основно защото пандемията все още е част от нашия живот. Битката не е приключила, така че нямаме право да вадим заключения.

Продължаваме да работим усилено, за да защитим туристическата индустрия,

като същевременно следим отблизо развитието на нещата. В това безпрецедентно време е трудно за всеки, който стане свидетел отблизо на болката на ближния си, било защото е поразен от Covid-19, било защото се тревожи за здравето на някой от близките си. Мога да говоря много за огромните, несрещани досега трудности, с които се сблъскахме в туристическия сектор. Но нищо не може да се сравни с грижата за здравето на нашите близки.

Стела Балтова: Сериозен позитивизъм и за Северното, и за Южното Черноморие

– Как Гърция ще се опита да привлече повече туристи извън летния сезон, включително повече гости от България, които тази година имат възможност за по-директни пътувания със самолет до вашите атрактивни дестинации?
В настоящата конюнктура укрепването на усещането за безопасност е най-важният фактор и считам, че това действа окуражаващо за някой, който иска да посети дадено място. Това, съчетано с редица други фактори, като например граничните пунктове на страната, превръща съседна България в основен източник на туристи. Нека не забравяме, че

Северна Гърция е водеща дестинация за българските граждани.

Важно е да запомним, че Гърция и България имат много общи черти, които могат да допринесат допълнително за привличането на туристи от двете страни.

Министрите на туризма на България и Гърция се срещнаха в Атина

Настоящите министри на туризма в Гърция и България – Хари Теохарис и Стела Балтова

– Как протича ваксинацията в рамките на туристическата ви индустрия и какви стимули прилага бизнесът, за да насърчи служителите си да се имунизират?
Програмата за ваксинация в Гърция е доста напреднала, като всеки ден се правят повече от 100 хиляди ваксинации. В момента в страната всичките 4 ваксини са достъпни за гражданите над 18 години, като списъкът на чакащите е малък.

В същото време гръцкото правителство, много отрано, осигури възможности за ваксинация на всички жители на островите, независимо от възрастта им, което беше мощно оръжие за укрепване на здравната ни система и оттам и на туристическия сектор.

Следим развитието много внимателно и се стремим да засилим още повече програмата за ваксинация, така че дори и малцината, които продължават да бъдат скептични, да се ваксинират. Вече

представихме младежката карта, предоставяща финансови привилегии

на млади хора на възраст между 18 и 25 години, които са преминали през пълния цикъл на ваксинация.

От 1 юли започва разпространението на Bulgaric сред туристите

– Днес една от водещите теми за всяка държава е Националният план за възстановяване и устойчивост. Какво е мястото на туризма в програмата на вашата страна, която е водеща световна дестинация и разчита на туристическата индустрия?
Достъпът на Гърция до ресурсите на Фонда за възстановяване е значителен успех, който скоро ще стане част от ежедневния живот на нашите граждани. От общия фонд от 30,5 милиарда евро значителна част е определена за действия, вече планирани от Министерството на туризма.

Създадохме и реализирахме сериозен брой проекти с цел разширяване, развитие и популяризиране на туристическия сезон и след лятото чрез разработване на нови, алтернативни форми на туризъм. Тук е включено също така и ускоряването на съобразения с околната и с морската среда растеж, като се набляга на създаването на инфраструктура, инвестирането в съоръжения като пристанища, яхтени комплекси, хотели, както и дигитализация на операциите, но също и подобряване на качеството на предоставяните услуги.

Стремим се към създаване на институцията „Организации за управление на дестинациите“, но също така и към укрепване на планинския, здравния и уелнес туризма.

Агротуризмът, гастрономичният и морският туризъм са важни клъстери със специален акцент в програмата.

Специално за морския туризъм се предвиждат инвестиции до 130 милиона евро, като те ще бъдат насочени към подобряване и модернизация на съществуващите съоръжения и създаването на нови такива, така че Гърция да се превърне в модел за развитие на туризма по отношение на морския туризъм, яхтинг и круизите.

Албена и Златни пясъци впечатлиха най-големите германски туроператори с условията си за почивка и мерките за безопасност

Гърция

Допълнителни 17,8 милиона евро се инвестират в създаването на подводни паркове за гмуркане и разглеждане, като има и бюджет от 14 милиона евро за достъп до плажовете в цялата страна.

В Гърция раздават безплатни ваучери за почивка, право имат и българите, които работят там

– Да се върнем към началото на кариерата Ви в туризма. Кога и как решихте да поемете по този професионален път? Разкажете ни накратко за развитието Ви до поста министър. Кои са най-ценните уроци и добри примери, които сте научили от Вашите учители в туризма?
От момента, в който министър-председателят г-н Кириакос Мицотакис, през юли 2019 г. ми повери Министерството на туризма, започнах да полагам големи усилия в една област, която е ключова за гръцката икономика.

Гръцкият министър на туризма е оптимистично настроен за 2021 г., очаква ЕС да приеме общ сертификат за пътуване

Кириакос Мицотакис и Хари Теохарис

Съвсем скоро, с фокус върху постигането на целите на гръцкото правителство, заедно с моите сътрудници преминахме към изготвянето на план за действие. Туризмът е ключов компонент от гръцката икономика и още от първия миг

полагам усилия да управлявам ситуацията по най-добрия възможен начин, с визия и планиране.

– Ако трябва да изберете къде да отидете на почивка със семейството си – къде ще бъде това?
Моята страна разполага с огромен арсенал от дестинации, които могат да отговорят на интересите на всеки посетител. Тук можете да се насладите на прекрасни плажове както на островите, така и в крайбрежните части на континента, морски туризъм, красиви планински села, дестинации край езера, пътеки и много други. Изборът винаги е труден, но

винаги си струва да се даде шанс на нещо ново.

Пътуването е истинско откритие, чрез което опознаваме по-добре самите себе си. Където и да избере да отиде, човек е сигурен, че ще се наслаждава в максимална степен на престоя си.

Гърция започна активна кампания за привличане на туристи – Мицотакис преговаря с Москва, Теохарис е в Берлин

– България – с какво свързвате страната ни, когато чуете името й – с кои места и личности, с които сте общували през последните години?
На първо място, за мен

България е добре позната съседна държава.

Най-ярките спомени, които имам, са безкрайните розови полета във вътрешността на страната, уникалността на цялата крайбрежна зона на Черно море, красивите софийски булеварди, благородното градско излъчване, миризмата на липа по улиците на Стара Загора и спокойната мощ на Дунав.

В същото време не мога да забравя многото на брой срещи, които имах преди ерата на Covid, и отличното сътрудничество с моя колега по това време – г-жа Николина Ангелкова, успяхме да поставим основите на продължаващото сътрудничество между двете държави в търсене на нови общи продукти и изгодни и за двете страни възможности.

Дарина Стефанова: Гърция привлича туристите с отношението си към гостите, вкусната и безопасна кухня, невероятно чистата морска вода и липсата на презастрояване

Хари Теохарис и Николина Ангелкова

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube.

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE