Бургас. Тазгодишната оценка за туризма със сигурност ще е „цветуща“, в която и да е държава по света. В последните часове на 2020 г. Бургаската регионална туристическа камара и Националното сдружение “Случаен превоз” направиха хронологичен преглед на родния туризъм в условията на световна пандемия и без претенции за абсолютна пълнота да информират съгражданите си за „патилата“ на един структуроопределящ отрасъл за Българската икономика:
Малко факти:
Статистиката: Туристическият сектор в България генерира около 12 на сто от БВП на годишна база. През 2019 г. държавата ни е била посетена от над 12 млн. туристи от цял свят, а 2020 г. обещаваше да успешна по статистика на ранни записвания. През март месец започна световния колапс в туристическия сектор, който в продължение на девет месец върна сектора на нива от 1990 г., и отбеляза 75% спад в световен план. По данни на Бургаската регионална туристическа камара през 2019 г. на летище Сарафово са посрещнати 1 420 803, през 2020 г. до 01.12 количеството туристи обслужени е 205 476 или с други думи спадът е 85,53%.
Riu Hotels & Resorts са обявени за хотели на годината в България
Предприятията: Освен големите международни туроператори, авиокомпании и огромните хотели по Черноморието, които формират по-малко от 1/10 от бранша, туристическият продукт на родна земя се създава с ентусиазма, усилията и любовта на множество семейни предприятия, посветени на професията си екскурзоводи, уютни малки хотели и ресторанти „с гозбите на мама“, приготвени с грижливо отгледани домашни продукти, ръчно-изработени сувенири – спомен за огромното сърце на България. Предприятия, които не разполагат с преференциите да получат нисколихвен кредит от ББР или финансиране по „Европроекти“, тъй като нямат асфалтова база или бригада за саниране на блокове, а разчитат на ипотеката на семейни имоти и тежък труд.
Заетите: Хората, които правят пътуването на германеца, японеца, българина и поляка еднакво незабравимо, отдадени на призванието си, високи професионалисти, „малките посланици на България“, бяха принудени да се редят на опашка пред бюрото по труда, а много от тях бяха отпратени и от тази последна институция на спасение, понеже са дръзнали да работят на свободна практика, вместо да „градят асфалтовия и газов просперитет на родината“.
Какво ни сполетя?
Кризата в туризма преди и по време на пандемията: Туризмът е занемарен сектор в българската икономика от десетилетия насам: Първо нямаше министерство, после стана за предпочитане да няма министерство. Докато първият в историята на пост-социалистическа България министър на туризма затваряше сергии на Слънчев бряг в разгара на сезона и отговори на връхлетялата ни пандемия с „удължаване“ на лятото, то сегашният, въпреки видимите усилия да компенсира щетите, изглежда като че ли тича по „фитнес пътека“. Браншът е безгласна буква при всички положения. Туристически училища има, но експертизата им не е интересна нито на бранша, нито на администрацията. Браншовите организации „воюват“ за участие в бутафорни „бордове“ и съвети. А по плажовете никнат „подпорни стени“ с „помещения за мигриращи птици“ – главно от западна Европа.
Бургас е носител на голямата награда „Дестинация на годината“
Какво ни сполетя: Никой не може да посочи виновника за пандемията, но вирусът у нас освети колективното безхаберие, което умъртви Българския туризъм за 5 години напред. Първата вълна донесе първата забрана, просто така, без обяснения, без концепция, без план – забранени са туристическите пътувания, точка. Браншът подскочи, но не срещу правителството, а срещу себе си – създадоха се нови „играчи“, настоя се за решения от парламента и Министерски съвет, приеха се промени в Закона за туризма – всичко с цел да се запази бранша и да се обезпечат парите на потребителите. Резултатът – големите извиха ръцете на малките с помощта на КЗП.
Летният сезон: Състоя се без туристите от чужбина, поради което к.к. Слънчев бряг, к.к. Златни пясъци и к.к. Албена останаха затворени. Кафявите води покрай Варна са биологично разнообразие, ако не знаете – питайте БАН. Това биологично разнообразие застрашаваше и Поморие, но безводието там е отложено за догодина по заповед на премиера. Южното Черноморие проведе чевръста общинска кампания, в резултат на която Министърът на туризма „благодари на Българите, че са спасили сезона“ и заговори за „стратегия“.
Собственикът на Замъка Георги Тумпалов получи наградата за туристическа забележителност на годината
Стачки, преговори и 10+3 милиона: След два протеста туроператори, турагенти и екскурзоводи се добраха до заветното обещание за финансова подкрепа. Обещание. Програмите за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на бранша бяха обявени с встъпването на новия министър в длъжност, началото на август. Договорът бе подписан на 2-ри октомври, а изпълнението му отне повече време от договора за добросъседство с Македония. В крайна сметка сагата донесе на много туроператори завидните 75 лева компенсация, а екскурзоводите… ех, кому са нужни екскурзоводи на днешно време.
Транспортът да се оправя сам или да лежи в затвора: Превозвачите в туризма също заявиха своята позиция: „Без нас няма туризъм!“. Десетки фалити, множество отнети поради неплащане на лизингови вноски автобуси и 7 месеца по-късно правителството обяви, че ще даде 30 милиона. Обяви, подписа договор с церемониал, подходящ за Санстефанския мирен договор и… обяви обществена поръчка. Министерство на транспорта не можело да се справи с администрирането на мярката и търси подкрепа срещу озадачаващите 70 хиляди лева – недостатъчни за покриване на техническите изисквания и необясними при все, че аргументът за това средствата да бъдат пренасочени към Министерство на транспорта бе, че последното има достатъчен капацитет за бързо и ефективно разпределяне на средствата. Здраве да е, само да не е затвор: в края на и без това катастрофалната 2020 Народното събрание, без да инвестира и минута в тревожните сигнали и становища, идващи от бранша, прие наказателни състави, според които индивидуални трансфери и малки групи вече са криминални прояви.
Уелнес център от световна класа отвори врати в Hyatt Regency Sofia
Ресторантите – галеници или …: Единствено организациите на ресторантьорите успяха да се преборят от първия път за това, което искаха – намален ДДС. Драмата беше всенародна: защо бирата, а не книгите, защо пиците, а не лекарствата, защо салатата, а не детските храни? Мнения, критики, препоръки, гръмки слова… В крайна сметка, когато са пуснати кепенците, няма значение колко е ДДС. А прогнозираното „изсветляване“ на доходите, няма как да се случи в отсъствието на доходи.
Има ли спасение?
Вие разбирате от политика, ние разбираме от бизнес, те разбират от туризъм: Спасението, както е казал непопулярният за нашето време Маркс, е в разделението на труда. Министърът на туризма е юрист, който би могъл да превърне в законопроекти и наредби идеите на научните среди и в политика – предложенията на браншовите организации. Опити има, но засега само на екран.
Браншът има вътрешна мания за величие и публична услужливост на царя: Протестираме, протестираме, а като стане време за шоу… Много браншови организации има в туризма, много „експерти“, много желаещи да поправят неправдата. От март насам се появиха „безпрецедентни“ обединения, всички заявиха желание да работят за общото благо – обменяха идеи, писаха писма, организираха протести – дружно, братски, безкористно. Докато не стана въпрос за участие в прословутия „експертен съвет/борд“ към министерството, членството в който отваря врати към обществени прояви, поучително говорене от медиите и усещането за обществено израстване. Истината е, че бизнесът се подлъга по 15-те минути слава и не пожела да се вгледа в реалните си проблеми. Браншови лидери бяха използвани като медийни талисмани, за да похвалят несъществуващите постижения на държавата.
Как да се изправим?: България има невероятен потенциал за туризъм в пълния му спектър – от приключенски, с раници по пещерите и планините, през конферентен, лечебен и спортен, до луксозен, който угажда на най-изтънчените претенции. С това една трета от „строежа“ е налице. Другото е стратегия, план, действие и единство. Браншът трябва да определя политиката, която министерство на туризма провежда, а идеи и предложения не липсват. Липсва воля.
2020 г. ни научи да се борим отстояваме принципите на туристическия сектор и съпътстващите го дейности, да се обединяваме и да решаваме проблемите в диалог. Нека пренесем това добро начинание и в 2021 г. и заедно да изградим “България на 4 сезона”!
Пожелаваме на всички крепко здраве и силна воля през 2021 г.!
НССП, БРТК и приятели
Разгледай списанието на bgtourism.bg
Най-важните новини от туризма в България тук
Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – доказан, актуален, авторитетен и независим източник на информация!
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE