АТИБ: Да се удължи действието на програмата 60/40 и с нея да се помага реално на бизнеса
АТИБ: Да се удължи действието на програмата 60/40 и с нея да се помага реално на бизнеса

София. Наскоро представители на туристическия бизнес се срещнаха със служебния премиер Стефан Янев, както и с министрите на икономиката, финансите, туризма и здравеопазването, във връзка със договарянето на схема за държавна подкрепа за сектора.

След срещата беше оповестено, че част от туристическите организации са предложили мерки, които според тях биха стимулирали бранша. Две от мерките предизвикаха особено голям отзвук – предложението, 60 мл. лв., от средствата, които са предвидени за туризма в актуализирания бюджет, да бъдат използвани за стимулиране на ваксинационната кампания в страната, а също така да бъде въведено задължително представяне на „зелен паспорт“ – сертификат за ваксинация, преболедуване или отрицателен тест за коронавирус, при посещение на хотели, заведения и други туристически обекти у нас.

Топ хотелиери се събират на 12 октомври за шестия Хотелски форум. Вижте кой ще говори на събитието

В тази връзка, организаторите на Хотелският форум – най-голямата професионална среща в туризма в България, решиха да организират национално допитване сред хотелиерите, доколко те са съгласни с подобни предложения.

Какви бяха въпросите към бранша

В анкетата фигурираха следните три въпроса:

При едва 16% ваксинирани българи, смятате ли, че е добра идея да се въведе задължително представяне на „зелен паспорт“ (удостоверение, че приносителят е ваксиниран, преболедувал COVID-19 или с негативен тест за коронавирус) при посещение на хотели и заведения?
Съгласни ли сте, средствата, които са предвидени за сектор „Туризъм“ в актуализирания държавен бюджет – 60 млн. лв., да бъдат използвани за стимулиране на ваксинационната кампания чрез издаване на туристически ваучери на нововаксинирани българи?
Как, според Вас, ще възприемат евентуална кампания за насърчаване на ваксинацията чрез издаване на туристически ваучери 16-те процента вече ваксинирани българи, при положение, че те не са ползвали и няма да ползват никакви облаги от нея?

Покани за участие в анкетата бяха отправени към собствениците и мениджърите на почти всички хотели от страната с категория 3 и повече звезди 1230 хотела. Респондентите са представители на всички типове хотели– градски, ваканционни, спа и пр. Като категории – 2, 3, 4 и 5 звезди.

В рамките на 5 дни бяха получени 125 отговора, което представлява над 10% попълнили анкетата хотелиери.

Резултати от допитването

мнозинство от 76%, хотелиерите са на мнение, че въвеждането на задължителни проверки за COVID сертификат, също известен като „зелен паспорт“ (удостоверение, че приносителят е ваксиниран, преболедувал COVID-19 или с негативен тест за коронавирус), при посещение на хотели и заведения не е добра идея и по-скоро би довело до бойкот на хотели от страна на клиентите, отколкото да стимулира ваксинационния процес в страната.

България ще се представи в най-голямото есенно туристическо изложение в Украйна

На въпроса, дали са съгласни, средствата, които са предвидени за сектор „Туризъм“ в актуализирания държавен бюджет – 60 млн. лв., да бъдат използвани за стимулиране на ваксинационната кампания чрез издаване на туристически ваучери на нововаксинирани българи, близо три четвърти – 72,6% от респондентите отговарят, че по-скоро не са съгласни с това предложение, като в коментарите към анкетата дават различни предложения за по-ефективно разпределение на тези средства.

Въпросът „Как, според Вас, ще възприемат евентуална кампания за насърчаване на ваксинацията чрез издаване на туристически ваучери 16-те процента вече ваксинирани българи, при положение, че те не са ползвали и няма да ползват никакви облаги от нея?“ разделя респондентите на две идеални половини. 40% смятат, че вече ваксинираните българи ще се почувстват разочаровани и недоволни, което ще постави под въпрос крайния ефект от кампанията, а 40% са на мнение, че такава кампания едва ли би създала напрежение в редиците на вече ваксиниралите се. Близо 20% от попълнилите анкетата не могат да преценят ефекта от такава кампания.

Профил на попълнилите анкетата

Близо 43% от участниците в допитването управляват градски (бизнес) хотели, 35% морски ваканционни, 8% са представителите на планинските ваканционни хотели и 7,2% на спа и уелнес местата за настаняване. 5% управляват хотелски групи, в които има различни видове хотели.

32% от респондентите са с длъжност „генерален мениджър“, 30% са “собственици/инвеститори“ и малко под една четвърт са комплексни управители.

Сийка Кацарова бе преизбрана за вицепрезидент на Европейската СПА асоциация

По отношение на категоризацията, преобладават 3-звездните хотели (45%), следвани от 4-звездните (33%) и 5-звездните (14%).

Над 80% от попълнилите анкетата управляват малки и средни хотели – до 200 стаи, докато представителите на големите хотели, с над 200 стаи, съставляват малко под  20% от респондентите.

Всички резултати от допитването можете да прегледате тук: https://horeweek.com/wp-content/uploads/2021/10/Saglasni-li-ste-s-predlozhenite-ot-imeto-na-bransha-merki-za-nasarchavane-na-turizma_.pdf

Вместо заключение

Обобщените резултати от допитването показват, че в туризма за пореден път се получава сериозно разминаване между публичните изяви на различни лица, които претендират, че говорят „от името на бранша“ и реалните настроения в самия бранш.

В тази връзка, добра представа за проблемите и предизвикателствата, които действително вълнуват туристическия бизнес в България, могат да бъдат получени по време на Хотелския форум, който през тази година ще се проведе на 12 октомври в Гранд Хотел Милениум София.

Курортът „Св. св. Константин и Елена“ бе удостоен със специалната награда за иновативна СПА дестинация

Сред темите на програмата ще бъдат:

Ще се възстанови ли туризмът такъв, какъвто го познаваме: доколко пандемията промени бизнеса, как да се адаптираме към новата реалност?
Демографска криза, последствия от пандемията или просто ръст в цената на „ресурса“: кои са причините за недостига на кадри в хотелите и как той може да бъде преодолян?
Лято 2021: кои уроци от този сезон ще ни помогнат при планирането на следващия?
Зима 2021: какви са тенденциите и очакванията в зимните курорти при подготовката за новия сезон?
Спа и уелнес хотелите: има ли все още потенциал за нови проекти?
Как да планираме и реализираме адекватен маркетинг на дестинация “България” на международните пазари и…у нас?
…много други, с които можете да се запознаете тук: https://htif.eu/program  

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube, TikTok

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE