Снимки Руслан Йорданов, Bgtourism.bg
Slide
Slide

Златни пясъци. Успехите от дългогодишните усилия, които полагаме за удължаване на летния туристически сезон, в определена степен бяха загубени поради двугодишната пандемия, а сега и военните действия в Украйна. Много от нашите партньори изтеглиха старта на чартърните си програми за средата на м. юни, което драстично свива времето, в което можем да посрещаме гости. Затова заедно трябва да работим за стабилизирането на българските позиции на пазар Германия, който е структуроопределящ, и през годините е доказал, че може да бъде ефективен и ефикасен за удължаване на летния туристически сезон. Това заяви Маргита Тодорова, директор „Маркетинг и продажби“ в „Албена“ АД по време на провелия се в курорта „Златни пясъци“ форум „Среща на бизнеса от Варна и региона“, организиран от в. Капитал.

„Възможностите за балнеотуризъм, културно-историческото наследство и идеалните условия за семейна почивка са отлична предпоставка за привличане на повече гости от Скандинавия, Полша, Чехия. Пазар Великобритания също е доказал, че има голям потенциал, който в момента се разгръща активно на юг чрез чартърни полети до Летище Бургас“, допълни тя. Заедно с Илин Димитров, председател на ресорната комисия в 47-то Народно събрание и д-р Франк Кванте, главен изпълнителен директор на „Фрапорт Туин стар еърпорт мениджмънт“, специалистите се обединиха около тезата, че България трябва да води активна политика в посока улесняване на достъпа за туристи от пазари като Турция и Близкия изток, които дават силни индикации за нарастващо търсене, но се възпират заради неадекватната визова политика.

Албена стартира летен сезон 2022 с 25 места за кемпери и каравани

„За миналата 2021 година България е издала едва 143 000 краткосрочни визи от тип „С“, което е нищожен брой предвид търсенето. За съжаление има законодателни ограничения за намаляване на цените, но в момента се работи за дигитализация на процеса по кандидатстване, за да се избегне плащането на такси при посредници“, каза Илин Димитров.

Това лято ще летим до Абу Даби, вижте новите дестинации от летищата във Варна и Бургас през юни и юли

На въпрос доколко доставчиците на туристически услуги и държавата използват възможностите за реклама през електронните медии, и по-специално блогъри и инфлуенсъри, Маргита Тодорова заяви, че ваканционно селище „Албена“ води активна рекламна кампания през подобен тип канали. „Около 45% от общите ни продажби се осъществяват през онлайн платформата на комплекса. Това са крайни потребители, повечето от които познават „Албена“ именно благодарение на дигиталната комуникация. Затова от няколко години организираме регулярни информационни турове за блогъри и инфлуенсъри от Скандинавия, Германия, Полша, Румъния, които освен да рекламират нас, представят също и туристическия потенциал на цялото северно Черноморие“, завърши тя.

Министър Проданов: България се рекламира в 25 държави в Европа

Същевременно, днес излезе от печат и специалното издание „Градове“ на „Капитал“, посветено на морската ни столица с фокус върху икономиката и туризма, за което Илин Димитров даде специално интервю.
Във водещата статия „Може ли туризмът на север да стане целогодишен“ може да прочетете становището на д-р Илин Димитров по редица актуални въпроси и проблеми, свързани с развитието и потенциала на северното Черноморие.
„Според експертите в туристическия бранш Северното Черноморие има подходящия баланс между природа и застрояване за разлика от южното, запазена дива природа, чисти плажове и много неразработени възможности за туристите. Културното наследство от римско време в региона е също недобре разработен елемент от привличането на туристи.“, посочва Димитров. Като друго предимство, в статията са посочени чистите води, в които туристите често виждат плуващи до брега делфини.
По думите на Илин Димитров огромно предимство е, че на север са успели да запазят курортите си да не се превърнат в мастодонти като на юг, и това е ценно за туристите.
„Краткият сезон е шанс да направим различен туризъм, да сменим фокуса и ние вече имаме няколко успешни примера на развитие на спортен туризъм с нашите голф комплекси, в които хората идват не само заради плажа, а за да спортуват и да си почиват“, смята Илин Димитров.
Другата положителна линия, на която Варна е своеобразен домакин от години, е развиващият се напоследък медицински туризъм. Градът е университетски център и център на оказването на множество стоматологични услуги.
„Само една от най-известните ни стоматологични клиники привлича целогодишно хиляди чуждестранни туристи, като така осигурява целогодишна заетост и на хотелите“, казва още Илин Димитров.

В новия проектозакон за туризма да бъдат заложени текстове за задължително членство на туристическия бизнес и регионални организации, които да покриват страната. Така от туристически данъци и такси ще се събират сериозни приходи, като те ще бъдат инвестирани в реклама на дестинацията с помощта на държавата, се посочва още в публикацията.

„За мен шансът да спасим туризма в България е тематичната реклама, например да рекламираме цялото Черноморие с неговите специфики, да мислим по различен начин, а не да продължаваме с досегашната неуспешна местна реклама, ниски цени и не много високо качество на обслужване. Инфраструктурата, кадрите и рекламата са трите основни компонента на успешния туристически бизнес“, заключава Илин Димитров.“
„Наличните във Варна около 17 хил. пряко заети в туристическия сектор, както и обучаващите се в гимназиите по туризъм и университетите около 1000 души годишно дават някакво начално спокойствие на бизнеса, че служители за тях все още има. Единственият проблем е, че заради сезонността част от тях работят в зимните курорти или пък се насочват към работа в чужбина. Имаме щастието Варна да е може би градът с най-доброто кадрово подсигуряване в сектор туризъм от цяла България“, смята Илин Димитров.
Сподели публикацията