София. Бум на жалбите заради отмяна на пътувания извън България отчитат от Европейския потребителски център у нас. Само за три дни подадените оплаквания са 30 за България и 1200 за целия Европейски съюз.
С подобна ситуация туристическият бранш не се е сбълсквал никога. Има различни тълкувания на законите.
Експертите разглеждат две хипотези. При едната сами отменяме пътуванията, а при другата – туроператорите или самалетната компания отменя наш полет. Важно е и кога се провежда пътуването – в момента или в бъдеще време. Най-големият враг на действие в такъв момент е паниката.
Туристите имат право да получат обратно парите си при организирани пътувания, когато те са отменени, само в два случая – първо – има предписание на външно министерство или на самата държава да не се пътува към нея, както е случая с Италия и Китай или второ: туроператорът сам отмени пътуването.
Игнат Арсенов, Комисия за защита на потребителите пред бнт: Ако туроператорът сам отмени пътуването, тъй като не може да се осъществи пътуването в съответната държава, туроператорът е задължен да върне платената сума от пътуващия като не му дължи допълнително обещетение.
Експертите съветват потребителите да не се поддават на първоначалната паника и когато имат достатъчно време до тяхната резервация или полет, да изчакат за да видят как ще се развие конкретната ситуация. Освен това съветват да следим редовно своите електронни пощи, както и сайтовете на съответните турооператори и самолетни превозвачи.
В случай, че се поддадем на паниката, може да загубим пари.
Игнат Арсенов, Комисия за защита на потребителите: Ако няма забрана или предупреждение да не пътуваме в тази държава на пътуващия може да се наложи да заплати такса за това, че прекратява, ако иска наистина да прекрати договора, тъй като туроператорът изпълнява своите задължения по закон и не е виновен за неизпълнение на договора.
Не така стои въпросът при самостоятелно организираните пътувания. Тогава резервациите се отменят на базата на условията, при които са направени като в някои случаи дължим обезщетение. Авиокомпаниите пък са длъжни да ни върнат парите само ако самите те отменят полетите.
Соня Спасова, Европейски потребителски център: Или вариант две да му предложи нов полет следи известно време, някои от авиокомпаниите предлагат и ваучери, които да се използват следи известно време, когато ситуацията се успокои.
В случай обаче, че компанията изпълнява полетите си, тогава при отмяна самия пътник може да се наложи да плати обезщетение.
Соня Спасова, Европейски потребителски център: При нас пристигат непрекъснато оплаквания заради полети, които трябва да се осъществят в италия или нощувки, в италия.
Експертите съветват туристите също така да се възползват когато се предлагат и алтернативи – по-късно пътуване или пътуване до друга дестинация, съобщава още БНТ. В противен случай може да се стигне и до съдебни спорове, които да се проточат във времето.
Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК