Slide
Slide

София. 90% от туристите у нас преди години са били  семейства. Повечето от тях са идвали за по две седмици на почивка. Сега делът им е само 27 на сто. В момента основно всички пакети са в рамките на една седмица и предимно от младежи. Това е оценката на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) за туризма през изминаващата година. С такъв тип туристи няма как да градим устойчив туризъм, считат туроператорите. Според тях морският ни туризъм се гради на огромно струпване на хора за два месеца в хотелите по Черноморието. Подобна е ситуацията и със зимния ни туризъм. Това налага да се работи по специализирани програми и за алтернативен туризъм – пешеходен, конен, вело, и пр., посочват от АБТТА.

Членът на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти /АБТТА/ Байко Байков съобщи, че макар и незавършил, туристическият сезон 2019 е бил изключително противоречив и посочи, че само в тази оценка се доближават с вижданията на ресорното министерството.  Организацията представи на пресконференция в БТА свои разчети за сезона, базирани на националната статистика, данни от летищата във Варна, Бургас и София и на някои от водещите общини с изявен туристически оборот.

Впечатляващ, по думите му, е спадът на пазар Германия – с 23 процента, от Русия – над 15 на сто. Ние не можем да очакваме промяна в този тренд, защото той е проявен в продължение на няколко години, коментира Бойков. При скандинавските пазари има спад от 27 процента.
Пазарите, от които отчитаме ръстове, са Румъния – 29 на сто ръст на нощувките, с което страната става пазар номер 2 за България, въпреки че няма маркетингова намеса, коментира Байков. След пет години спад от Украйна, сега се отчита ръст от 60 на сто. Пазар Великобритания заема четвърта пазарна позиция със 7 на сто ръст. Основни генериращи европейски пазари обаче като Италия и Испания не са сред първите 15, каза Байков. Франция е далеч от първите пет пазара, а Гърция е с много малко значение за нашия туризъм със 150 000 нощувки. С един активен уикенд през лятото българите компенсират целия годишен поток от гръцки туристи в България, коментира Байков.

Полша вече сериозно излиза напред и е трети по значение пазар за България. Сега Централна Европа с Чехия и Словакия се превръщат в хит за нас, допълни той и посочи, че това налага преоценка на приоритети на държавата за това дали в пазари, които „потъват“, трябва да изразходваме 15 млн. лева за национална реклама или в пазари, които са на „гребена на вълната“.

По отношение на морския туризъм, по данни на летищата във Варна и в Бургас, за Варна има 16 на сто спад на кацанията на самолети, а в Бургас – 14 на сто спад. За двете летища има 12 на сто спад на обработените пътници. Според Асоциацията спад между 2 и 12 на сто автоматично влече намаление на оборота, при това в по-голяма степен, защото при намаляване на заетостта в хотелите, хотелиерите стимулират потенциалната заетост с ценови промоции, а това значи намаление на оборота от тези, които потребяват услугата.

По отделни пазари проучванията на Асоциацията показват, че потоците туристи през летище Бургас при морския туризъм има спад от 40 на сто от Германия, 11 на сто от Русия и 12 на сто от Полша. Ръст има от Великобритания и Ирландия. За летището във Варна има 15 на сто спад от Германия и 28 на сто спад от Русия, а ръстове се отчита за Великобритания и Австрия. Затова според Асоциацията предпоставките за следващия сезон са повече от тревожни.

При изходящия туризъм от България ръстът е 6 на сто и тенденцията за нарастване се запазва за десета година. Първа дестинация е Гърция – 28 на сто от пазара на изходящ туризъм, следвана от Турция – 14 на сто, Испания, Италия и Германия – по около пет на сто. Като цяло съседните страни привличат над 50 на сто от интереса на българските туристи.

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК

Сподели публикацията