София. Министерството на туризма обяви, че трябва да бъде запазена ДДС ставката от 9 процента за спортните съоръжения в планинските курорти, за ресторантите и за туроператорите, които се занимават с входящ туризъм – за трансферите на туристите до курортите, включени в туристическите пакети. Това каза в интервю за БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма, който е и съветник на служебния министър на туризма. Той бе потърсен за коментар във връзка с подготовката на проектобюджета за следващата година.

По закон диференцираната ставка от 9 процента ДДС за общата туристическа услуга, за спортните съоръжения и за туроператорите за входящ туризъм е в срок до 30 юни 2024 г., а за ресторантьорите – до края на тази година.

Министерството поддържа оставането на ставката на ДДС от 9 процента за спортните съоръжения в планинските курорти и за трансферите на туристите до курортите, включени в туристическите пакети, защото услугата е договорена като цени при тази ставка година по-рано, вече е разпродадена във Великобритания, Германия, други европейски страни, както и в съседните държави, коментира Драганов. По тази причина според него всякакво повишение на цената с връщането на ставката на 20 процента ще се отрази негативно за туроператорите и на туристическите курорти, които трябва да работят на загуба.

По отношение на ставката на ДДС от 9 процента за ресторантьорите, която действа до края на тази година, Драганов посочи, че това е благоприятна мярка, която е дала резултат. Работата беше значително осветлена от една страна, от друга – стабилизирана, а това, което обещаха ресторантьорите – да увеличат значително приходите, ние сега виждаме и то е в рамките на около 25 процента повече в периода между 2019 и 2025 година, коментира Драганов.

По отношение на туроператорите за изходящ туризъм експертът посочи, че не поддържа и не съветва Министерството за намаляване на ставката за туроператорите за този вид туризъм. Няма как България и българският данъкоплатец да подпомага чуждестранни дестинации чрез облагодетелствано ДДС, коментира Драганов. Той посочи, че в случая става дума за “изключително минимален” процент върху горницата, т.е. върху маржина, който туроператорите, работещи за чужбина, начисляват върху основната стока на чуждестранните хотели и ресторанти, включени в пакета. При продажби в България хотелиерство с 9 процента ставка на ДДС, ресторантьорството, което е със същата ставка, услугите на спортните съоръжения, които са в същия пакет и за които се предлага да останат също със ставка от 9 процента на ДДС, не променят цената.

По думите на Драганов трябва обаче да се помисли за туроператорите, които се занимават с входящ туризъм, защото трансферите, които те извършват между летищата и курортите, включени в туристическия пакет на чуждестранния туроператор, трябва да остават със ставка на ДДС от 9 процента. Основанията за това предложение в случая също са вече договорени и продадени по старите цени, а и се прави с цел запазване на конкурентоспособността. Хотелиерите, ресторантьорите и транспортьорите, които правят трансферите на туристите на територията на България, са в жестоко конкурентна борба с пазарите на Швейцария, Франция, Австрия, Андора в привличането на туристи у нас с конкурентни цени. Когато дойдат повече туристи на територията на България, те харчат парите си във всички ресторанти, а не само в тези в хотелите, в магазинната мрежа, за допълнителни услуги – посещение на българско село, българска сватба, културни или други маршрути, вечерни или дневни мероприятия, напомни Драганов. Той отбеляза, че всеки турист остава в България допълнително към това, което е платил за основните туристически услуги, от порядъка на 771 евро, когато става въпрос за зимен туризъм, тъй като той е изключително скъп и заради допълнителните услуги – ползване на ски гардероб, ски обувки, ски услуги и ски екипировка. От тази гледна точка държава печели и си връща намаленото ДДС многократно от постъпления от разходите на чуждестранните туристи, които идват в България, смята съветникът на министъра на туризма.

Снежните очаквания

За периода декември 2024 г. – март 2025 г. се очаква броят на чужденците, които ще преминат границата на България, да е над 3,2 млн. или с 5 процента повече от миналата година, а приходите, които ще бъдат реализирани от тях, по думите на Драганов, ще тушират всякакви въпроси, които биха възникнали, ако Народното събрание потвърди ставката на ДДС от 9 процента за зимните съоръжения в планинските курорти, за ресторантите и за трансферите.

Драганов напомни, че договарянето за следващия зимен сезон 2025/2026 тече в момента – октомври и ноември, като посочи, че за да може туристите, които пристигнат у нас през декември да имат право да се запишат на почивки с близо 30 процента намаление за следващия сезон, промените в Закона за ДДС трябва да бъдат приети към 15 ноември. По думите му това означава, че ако Народното събрание приеме преди 15 ноември връщане на ДДС към 20 процента, това ще оскъпи туристическата услуга, но това може да бъде включено в туристическия пакет за догодина. Ако промените в закона не бъдат приети до 15 ноември, когато трябва да са потвърдени цените за следващия зимен сезон, тогава ДДС ставката за трите сфери трябва да се запази на равнище от 9 процента и да бъде валидна и за следващата зима, а най-добре и занапред, каза Драганов.

Зимата по пазари

България не очаква да има отлив на туристи от Израел тази зима заради военните действия. Очакваме, че до зимата ще бъде възстановена летателната програма на Израел, което означава и възстановяване на туристическите посещения у нас от тази страна, коментира Драганов. Експертът посочи, че тази зима само за ски туризъм у нас се очаква от чужбина да пристигнат около 280 000 души. Освен това текат програмите, свързани с балнео, спа и уелнес, културен туризъм, активни са и посещенията при близки, роднини и приятели, както и за бизнес туризъм в България, което води до удвояване на нощувките в категоризираните места за настаняване.

Най-много туристи, които очакваме тази зима, са от съседните страни – Румъния, Турция, Гърция, както и от Германия, Полша, Словакия и скандинавските страни и на първо място по приходи от един турист – Великобритания.

Отиващата си 2024 г. 

От началото на годината до края на септември в България са пристигнали 10,7 млн. чуждестранни посетители, а през 2019 година – 10,5 млн., което е 2,5 процента ръст спрямо най-силната година – 2019 г., каза Драганов. За цялата 2024 г. броят на чужденците, които ще посетят страната ни, се очаква да е 13,1 млн., прогнозира той. Тази година се очаква над 9 млн. да са посещенията на българите в чужбина, докато миналата година те бяха около 8,8 млн.

Бюджетът за национална реклама

Бюджетът за националната реклама за догодина ще се придържа в параметрите на предходните години – около 14 млн. лева, коментира съветникът на министъра на туризма. Той напомни, че тези пари са основно за участие в международни изложения. Изчисленията на ведомството и на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма сочат, че освен Министерството на туризма, с бюджет за реклама в чужбина разполагат и Министерството на културата, Министерството на земеделието и храните, Министерството на икономиката и индустрията и още редица ведомства. Освен това частният сектор заделя многомилионна сума в договорите с чуждестранните туроператори и за участие в така наречените онлайн туроператори – търсачките, през които резервираме хотели, където за всяка резервация хотелиерът заделя 17-20 процента от публикуваната цена. Отделно изчисляваме, че над 7 млн. лева е стойността на скритата реклама, която се прави в социалните канали, където хората си правят селфита, като към това се добавят и сутрешните и обедните реклами на Министерството на туризма, съвместно с национални телевизионни блокове с прогнозата за времето, където се публикуват снимки от цялата страна, сумарно по изчисления на Института за национална реклама България влага около 68 милиона евро, каза Драганов.

По този начин страната ни отделя близо 6,5 евро на чуждестранен посетител, който влиза от страната, а Гърция и Турция – около 11 евро, коментира съветникът на министъра на туризма. По думите му това означава, че страната ни е съпоставима с двете държави, а освен това и те изчисляват средствата за национално представяне на туристическия продукт по същия начин. Те не изчисляват рекламата като бюджет на националната туристическа организация, като за Гърция той е 39 милиона евро, а те казват, че харчат около 320 милиона евро, защото прибавят всички други форми, които правят реклама на Гърция, каза Драганов.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE