Григор Фиданов/Снимка "24 часа"
Slide
Slide

Трябва да има поне още една чартърна авиокомпания с полети до големи наши пазари, за да има конкуренция, заяви хотелиерът Григор Фиданов в интервю за „24 часа“. Той посочи, че е много по-лесно, когато държавата рекламира бранда „България“, частният бизнес също да се включи и да поеме част от разходите. Ето и цялото интервю:

Григор Фиданов е роден на 12 септември 1964 г. във Варна. Има две магистратури: по информационни технологии и по човешки ресурси. През 1998 г. основава и става едноличен собственик на хотелската верига „Грифид хотели“. Основател е и бивш съпредседател на Съюза на хотелиерите в България.

– Г-н Фиданов, ако се гледат данните на статистиката, излиза, че хотелите у нас никога не са печелили толкова много пари като сега. Наистина ли е така, достигнахте ли поне нивата отпреди пандемията?

– Аз мога да говоря за Северното Черноморие. Със сигурност 2019 г. не може да бъде достигната като брой нощувки и ще ви кажа основните причини.

Преди всичко тогава в сравнение със сега немските туроператори имаха два пъти повече договорени седалки в чартърни полети. Естествено, това се компенсира донякъде с други пазари като Полша, Чехия, Унгария, както и с румънските туристи, повечето от които идват с автомобили. Но числата от 2019 г. не могат да бъдат достигнати.

Другата причина е, че един от големите туроператори – “Томас Кук”, фалира, както знаете, още през 2018 г. Той беше огромен играч на пазара, който внезапно изчезна.

Кметът на Бургас: Работим добре с министерство на туризма по подготовката за летния сезон

– Защо се получи така с немските туристи? Те едва ли са намразили Българското Черноморие, или да са спрели да пътуват по света.

– Не, напротив. Но ковидът ги притесни, а за войната в Украйна да не говорим. Твърде близко са до нас тези военни действия.

Едва сега – през 2024 г., наблюдавам тенденция при ранните записвания за лятото да се увеличават немските летовници.

Имат много голям интерес, който се породи от поскъпването заради инфлацията във всички държави, които те посещават. И нашите основни конкуренти като Гърция и Турция станаха по-скъпи. Така че нискобюджетните германски туристи запълниха свободните места в наличните чартърни програми за това лято.

Но сега пък авиокомпаниите рязко вдигнаха цените и това донякъде задържа интереса към България на ниски равнища.

Получава се един омагьосан кръг. За да се оправи това, е нужно да се работи с поне още една, и то голяма чартърна авиокомпания, която да се съгласи да лети до България, защото засега това прави само една немска.

Няма какво да се лъжем – трябва и летищата, а и държавата да положат усилия да привлекат още авиокомпании. Както е в дестинации като Майорка, Канарите и други – дотам летят множество чартърни фирми и тази конкуренция снижава цената на полета.

Красимир Станев: Започнатите проекти в българския туризъм имат шанс да се реализират от екипа на министър Динкова

– Не се ли прави нещо в тази посока? В програмата за рекламиране на Българското Черноморие нали се включиха общините с партньори като летищата и авиокомпаниите?

– Да, това е голямо попадение. За първи път от години се прави такова нещо – голяма кампания за Германия.

Аз винаги изпадам в положение да подвеждам своите германски партньори, че държавата ми ще се рекламира у тях усилено, но чак сега това стана факт.

Това е първото сериозно нещо, което министерството прави. Ние показваме, че можем да рекламираме.

Знам, че има колеги, които само критикуват, но аз мисля, че е много важно

един екип, като е почнал едно нещо, поне да му се даде възможност да го довърши

Ето например аз отивам на 5 март на берлинската борса ITB, която е най-голямата в света. Не знам какво да говоря с големите ни немски партньори там, след като точно тогава у нас ще има ротация.

Пък аз миналата година ги запознах с един министър на туризма, по-миналата година – с друг, а по-предишната – с трети. Не може така, трябва да има устойчиво управление.

Д-р Сийка Кацарова: Зарица Динкова е първият министър, който доведе до успех програмата за Черноморските общини

– А как ще измерим ефекта от тази реклама? Ето, вие казвате, че за първи път от много време забелязвате ръст на ранните записвания от Германия. А по-нататък?

– Всеки туроператор е подал информация какви събития ще прави, по какъв начин ще рекламира и в какъв времеви диапазон. Оттук нататък работата на министерството и на общините е да пропагандират това нещо сред частния туристически бизнес.

Защото, ако аз знам, че през февруари или през март България ще се рекламира някъде по света и този пазар ме интересува, аз също ще се включа. Много по-лесно е, когато някъде се рекламира брандът “България”, ти да се включиш и да поемеш примерно 20 или повече процента от разходите.

А има начин да се измери ефектът – и по броя на записванията, и по влизанията в сайтовете на хотелите ми.

– Вие наистина ли се включихте в тази кампания, или ми говорите по принцип?

– Повече от наистина, не ви говоря за теории. Няма как да не се включа. Когато в някоя медия по света се появи България, ние, хотелиерите, няма как да стоим със скръстени ръце.

Интервю на Христо Николов, „24 часа“

Сподели публикацията