Варна. Потенциалът за развитие на кадри от България или внос на работна ръка от трети страни. Това бе една от темите днес по време на петото издание на ТУРИЗЪМ ЕКСПО “Дестинация Варна”, в която се включиха специалисти на местно и национално ниво.
“Проблемът с кадрите не е от днес и вчера. Не е и в резултат на пандемията, може би пандемията го фокусира. Това е проблем, който години наред тежи на плещите на българския хотелиер. Причината се крие в липсата на дългосрочна визия и какво ние искаме да имаме като кадри. Да, туристическият бизнес е много труден, работата с хората е трудна. Сезонният продукт е основният от факторите, който води до липсата на кадри, но липсата на дългосрочна визия как и къде искаме да бъдем ние с кадрите е големият проблем – ние може сами да си изграждаме кадри и дългосрочно да изграждаме хората, от които имаме нужда.
На фирмено ниво трябва да се изградят стратегии и политики – да можем да обучаваме, да развиваме и да задържаме този персонал, който компанията има”, заяви експертът Ирина Петкова – HR консултант в обучението на кадри за туризма.
Варна ще реализира минимум 35 хиляди нощувки през 2021 г. от дентален туризъм
“Стратегията относно кадрите трябва да е национална. В момента се пише на ниво министерство, но стратегията е едно, а друго е да я изпълниш. Дори кадрите от чужбина не може да задържим. Тази година се нагледах на некоректни работодатели. Сред основните проблеми са неплатени заплати, сексуални посегателства срещу работници от чужбина и още много други абсурди. Ще стане така, че и в този сектор вече няма да може да се конкурираме”, заяви Илин Димитров – председател на ВТК и собственик на една от най-големите компании за внос на кадри у нас от трети страни.
Той даде като пример, че преди 6 години неговата компания е била първата фирма, която е посетила Украйна с цел набиране на кадри, но вече украинците предпочитат повече за работодатели фирми от Германия, Полша, Турция, компании от Дубай, Гърция, дори и от Румъния.
Чудесна новина! Варна се възстановява успешно, през август 2021 г. вече има 8% повече туристи спрямо преди пандемията
“Работодателите вече могат да направят сравнение какви служители идваха от Украйна преди 5 години и сега какви пристигат на работа у нас. В един момент ние се обръщаме към Азия за работна ръка, но и там останаха много малко държави с по-ниски заплати от нашите”, добави Димитров.
“Реалностите са такива, че ние не сме атрактивни. Когато не сме атрактивни на ниво заплащане, то трябва да сме атрактивни на ниво отношение, на ниво сигурност, на ниво обучение и развитие. Имаме три месеца и половина сезон. Имаме повече ученици, отколкото ни трябват за туризъм.
16% от всички ученици учат туризъм и накрая ние ги губим. Ние можем като работодатели да кажем много неща в наша защита, но резултата е ясен. Когато ние не можем да променим поколението, трябва ние да се променим”, каза още Димитров и посочи за пример Германия, където днес 85% от работещите в туризма са от чужбина.
Франк Кванте: Имаме двойно повече пътници, но България трябва да се стреми да постигне резултатите за сезона на Гърция и Турция
“Отдавна работодателите не са в позицията да избират хората, а по скоро те са в позицията да бъдат избирани. За да дойдат при нас да работят хора, то трябва дългосрочно да сме изградили имидж като работодател. 90% от хората, които кандидатстват за работа отговарят, че си търсят сериозна, стабилна, коректна и просперираща фирма, в която хората се развиват. Работодателите трябва дългосрочно с множество стъпки и политики, които са в правилна посока, да мислят за изграждане на имидж, а той се изгражда комплексно, не става с едно действие”, заяви Таня Пенкова – HR експерт в холдингова структура от 4 хотела с над 1700 легла и с над 25-годишен опит в подбора и обучението на кадри в туризма.
Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във Facebook, Instagram, Telegram, LinkedIn, YouTube, TikTok
Най-важните новини от туризма в България
Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE