България предложи на Русия да изпрати делегация за инспекция на черноморските курорти
България предложи на Русия да изпрати делегация за инспекция на черноморските курорти

София. Според Концепцията за туристическото райониране на България, седем от девет туристически района са с разширена специализация в сферата на здравния туризъм, като един от тях е с основна такава (медицински, спа и уелнес или балнеотуриризъм). Поради това, България би могла да се брандира като целогодишна дестинация за здравен туризъм. За сравнение единствено културният туризъм е включен в разширената специализация на 8 района, планинският е включен в 5 района, а деловият, който също като здравния е целогодишен и носи големи приходи за туризма, е застъпен само в 3 района.

На 24 юли ще обсъдят успешното позициониране на курорта Св. св. Константин и Елена като дестинация за здравен, морски и СПА туризъм на немския здравно-осигурителен пазар

Предвид текущата световна здравна криза повече от всякога България следва да насочи правителствената си политика към устойчиво управление на туризма и в частност на здравния туризъм. Това би могло да включи множество мерки, свързани с външния маркетинг на дестинацията, продуктовата политика, както и други дейности, подпомагащи развитието на здравния туризъм в страната.

Като примери от световната практика може да се посочат такива с приложени добри правителствени политики за развитие на здравния туризъм.

  • Пример за това е Тайван, чието правителство се намесва успешно при развитието и популяризирането на здравния туризъм чрез интернационализация на сектора на здравеопазването и създаване на международен парк на здравната индустрия, свързващ летища и големи болници.
  • Правителствената политика на Турция пък е свързана с програма за разрушаване на стари болници, на чието място е предвидено да бъдат построени медицински заведения, предназначени приоритетно за чуждестранни туристи, пътуващи с цел лечение.
  • Focus.de: Термалните извори край морето в България са идеална комбинация от предложения за превенция и здраве

Някои държави, широко популярни в сферата, пък се специализират в определена област на здравния туризъм.

  • Сред тези дестинации можем да откроим Израел, които са специализирани в медицинския туризъм в широк спектър от заболявания и в рехабилитацията с вода от Мъртво море.
  • Друг пример е Северна Македония, популярна с медицинския си туризъм в областта на зъболечението.

В много държави се прилагат и интересни иновации в сферата на здравния туризъм.

  • От тях можем да отличим Индия, която е най-широко търсена от чуждестранни туристи с алтернативната медицина Аюрведа, която включва процедури за природна и холистична медицина.
  • Дубай, от своя страна е свързана с големите инвестиции, вложени в построяване на иновативната „изцяло медицинска зона”.

Черпейки пример от добрите практики България би могла да насочи правителствената си политика към устойчиво управление на здравния туризъм чрез дейности, мерки и стимули като:

  • Създаване на мерки за стимулиране на българските туроператори (които са специализирани в сферата на здравния туризъм, като Orient Express Tour), за предлагане на пакетни програми по здравен туризъм и разработване на съвместни туристически продукти между България и други държави на Балканите.
  • Създаване на международен медицински парк, който да интегрира всички известни медицински центрове (като Аджибадем Сити Клиник Болница Токуда, Медицински център FiHealth, МG Dental Clinic, Aesthe Clinic и очна клиника VISION) и летищата в страната, както и изграждане на международни партньорства с болници или чуждестранни туроператори, предлагащи пакети по медицински туризъм.
  • Разработване, внедряване и регламентиране на иновативни методи на лечение – масажи, ръчни терапии и процедури, по примера на Индия.
  • Разграничаване на различни видове спа център (градски, курортен, хотелски) в Наредба № 04-14 и адаптиране на минималните задължителни изисквания според спецификата на обекта.
  • Създаване на план за развитие на качествено, устойчиво и целенасочено управление на Централната баня в София.
  • Специализация на балнео хотелите и центровете за нуждите на туризма и сертифициране на услугите по вид лечение и типа минерална вода.
  • Създаване на рекламен клип за България като дестинация за здравен туризъм.
  • Създаване на онлайн 3D каталог на България като туристическа дестинация със здравна насоченост.
  • Разработване календар на събитията в сферата на здравния туризъм на ниво локация, по райони и цялостен такъв за страната и изготвяне на план и форми на огласяването им.

Важно е и локациите по здравен туризъм (като…) да бъдат заложени във външния маркетинг на дестинация България, като клипове, сайтове и каталози, с цел тяхната популяризация.

Добър пример за успешен външен маркетинг на дестинация България е последната PR публикация за България като дестинация за здравен туризъм, изготвена и разпространена от Български съюз по балнеология и СПА туризъм и представяща историческите ни термални курорти, която беше разпространена от 60 медии в Германия.

В онлайн дискусия български експерти в туризма представиха пред германска професионална публика как България рестартира туризма

На вашето внимание предлагаме карта за бранд България като целогодишна дестинация за здравен туризъм.

Автор

Д-р Стилияна Басмаджиева,
Университет за национално и световно стопанство,
катедра „Икономика на туризма“

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE