Михаел Видман е изпълнителен директор на PKF hospitality group. Той е роден в Мюнхен и учи икономика в университети в Мюнхен и Вашингтон. През 1990 г. той се присъединява към PKF, но преди това работи няколко години в хотелиерския сектор в Азия, Европа и Северна Америка. Михаел управлява екип от повече от 100 консултанти в 20 офиса и е един от световните експерти в областта на настаняването. Той предоставя стратегически съвети на клиенти в областта на туризма и координира глобалните консултантски дейности на PKF в областта на хотелиерството.
Съосновател е на AlpAdria & Eastern Europe Chapter на Cornell Hotel Society. Михаел е член на Консултативния съвет на IMC University of Applied Sciences Krems и MODUL University Vienna, където е и преподавател. Той преведе на немски език Uniform System of Accounts for the Lodging Industry и е (съ)автор на различни книги и публикации в областта на хотелиерството. С Михаел Видман разговаря Руслан Йорданов – собственик на Bgtourism.bg
– Здравейте, г-н Видман! Благодаря за това интервю! Къде Ви намирам в момента и кои са най-неотложните задачи, свързани с туризма, които решавате днес в контекста на глобална пандемия?
– В момента съм вкъщи, работя частично от офиса и частично от дома си. Преди пътувах често, но Covid малко или много ограничи това. Тъй като PKF hospitality group се фокусира върху консултации в хотелиерството и туризма, основното ни предизвикателство в момента е липсата на финансиране за нови проекти на зелено. Виждаме много свободен капитал на пазара, но той е насочен най-вече към закупуване на съществуващи хотели и други активи, подходящи за преобразуване.
В Албена са оптимисти за предстоящия сезон, привличат гости с нови възможности и с иновативна рекламна кампания
– Всички се чудим кога ще се върнем към нормалния начин на живот, който сме водили преди пандемията. Кога мислите, че това ще се случи?
– Мисля, че никога няма да се върнем към „нормалния“ живот, който познаваме от преди пандемията. На първо място, Covid няма да изчезне и ще стане част от рисковете за живота в обозримо бъдеще. Но по-важното е, че от психологическа гледна точка ние ще живеем – до края на живота си – със заплахата от неочакван фактор, променящ живота (и особено пътуването), какъвто го познаваме. Не знаем каква е следващата заплаха – война в Украйна, война в Тайван, нова пандемия, удар от метеорит или каквото и да било друго – но сега сме наясно, че такъв риск е реална възможност. Аз лично вярвам, че
този страх ще допринесе за много силен скок в туризма.
FOMA (Fear Of Missing Out), страхът от пропускане, е един от най-силните мотиватори за пътуване; и сега имаме надвиснала мега-FOMA като фон за следващите десетилетия.
Quendoo – новата българска софтуерна платформа представя технологичните си продукти на Ваканция и СПА Eкспо ‘2022
– Извървяхте дълъг и изключително успешен път, за да се оформите като успешен мениджър на една от най-големите и престижни консултантски компании в туристическата индустрия. Вашето образование и практика вървяха ръка за ръка. Кои бяха най-ценните уроци, които научихте?
– Не се страхувайте да задавате въпроси, ако не разбирате нещо, не се страхувайте и от чуждия авторитет, стремете се постоянно да научавате нещо ново. Да бъдеш любознателен и без да се струхаваш е може би най-добрата защита срещу глупави решения.
– Кои са най-големите проблеми днес в туристическия бранш и как виждате тяхното решение?
– Освен относителния недостиг на финансиране – който според мен е само краткосрочен проблем –
основното предизвикателство ще бъде липсата на персонал, особено липсата на квалифициран персонал.
Трябва значително да подобрим условията за работа и кариерните перспективи за младите хора, в противен случай гостоприемството и туризмът не могат да привлекат добри млади хора.
– С какво свързвате страната ни, когато чуете името България? Били ли сте в нашата страна и какви спомени имате?
– Бил съм в България сигурно 30 пъти, предимно в София, по Черноморието и в планинските и ски районите. Така че, въпреки многото посещения, не познавам много добре България – мисля, че има още много за откриване.
Министър Проданов: Ще градим имидж на България и като дестинация за здравен туризъм
– България е уникална страна, която може да предложи всичко на своите туристи – морски и зимен туризъм, спа, винен туризъм, гастрономия и много други неща, които са част от портфолиото на страната ни. Каква трябва да бъде нашата рекламна стратегия, за да се наложим на картата на световния туризъм?
– Преди всичко трябва да се надяваме, че няма да има война в Украйна. Ако започне война, световната икономика ще бъде сериозно засегната, но България – като страна, граничеща с Черно море – и българският туризъм ще получат опустошителен удар.
Отчитайки този риск, вие посочихте една от ключовите силни страни на България.
Дарина Костадинова: Не само българските туристи, но и чужденците, които живеят в страната, преоткриват Сандански за почивка
Има само три по-малки държави в Европа, които могат да предложат разнообразния пакет от плаж, ски, планини, култура, градове – Грузия, Словения и България – като само последните две са членки на ЕС. Така че
разнообразието от предложения е ключова сила на България.
От негативната страна България има проблем с качественото възприятие. Страната се разглежда като евтина дестинация, с липса на очарователни качествени хотели и липса на качествена инфраструктура. От престоя си знам, че това не е напълно вярно, тъй като в София има все по-голям брой наистина модерни барове и ресторанти, очарователни бутикови хотели в различни части на страната, добри голф игрища и т.н.
Но като цяло България все още страда от имиджа си на евтина (често ол инклузив) дестинация. В резултат на това смятам, че България трябва да прилага туристическа политика, която е обсебена от качеството. Качеството не трябва да се отъждествява само с петзвезден лукс, а с цялостен тласък за по-очарователни продукти, за по-автентични и местни преживявания и за по-фокусирани върху начина на живот предложения.
Накратко – българският туризъм трябва да развива душа, а не само масови продукти.
– Дигитализацията все повече навлиза в туризма. Това е индустрия, създадена от хората за хората. Има ли ограничения за това докъде трябва да стигне дигитализацията?
– Трябва да приемем дигитализацията в сектора на хотелиерството и туризма, тъй като тя ще бъде неразделна част от ежедневието и ще направи много функции в сектора по-лесни. Например: Пътуването и престоят на госта в хотел в бъдеще ще бъде дигитализирано до голяма степен – всички стъпки преди и след пристигане ще бъдат дигитализирани, включително информация, резервация, плащане, отзиви и т.н.
Тази част от пътуването на госта трябва да се разглежда като част от цялостното изживяване на гостите. Това ще освободи в голяма степен и допълнителни човешки ресурси в хотелите:
Рецепциите ще започнат все повече да споделят съдбата на телефонните кабини –
много скоро ще бъдат демоде. От друга страна, дори хотел от средния сегмент може да се нуждае от консиерж, който да съветва гостите за местни ресторанти, културни предложения и т.н. И така, накратко: дигитализацията не е враг на туризма и на изживяването в хотелиерството, но по-скоро трябва да бъде на заден план. Най-добрите дигитални решения са тези, които най-малко забелязвате.
Депутатите от Комисията по туризъм обсъдиха издаването на електронни визи и как този процес да бъде забързан и улеснен
– Как очаквате да се промени туристическият сектор през следващите години?
– Както беше посочено по-горе – и според волята на г-н Путин – ще влезем в златния век на туризма.
Желанието за пътуване е по-голямо от всякога и аз лично предпочитам наплива от туристи пред тези от войници.
Повече информация за PKF hospitality group:
PKF hospitality group е международно признат лидер, предоставящ консултантски услуги в областта на хотелиерството и развитието на туристическите дестинации. С екип от 100 консултанта в 20 офиса на всички континенти и опит от почти 100 години, PKF hospitality group предлага услуги с фокус върху секторите хотелиерство, туризъм – включително предпроектни проучвания, оценки, търсене на оператор, проекти консултации за развитие, финансиране и инвестиции, управление на активи, изследвания и сравнителен анализ, както и стратегическо консултиране.