Михаел Видман пред Bgtourism.bg: Разнообразието от предложения е ключова сила за българския туризъм
Михаел Видман пред Bgtourism.bg: Разнообразието от предложения е ключова сила за българския туризъм
Slide
Slide
Slide
Slide
Михаел Видман е изпълнителен директор на PKF hospitality group. Той е роден в Мюнхен и учи икономика в университети в Мюнхен и Вашингтон. През 1990 г. той се присъединява към PKF, но преди това работи няколко години в хотелиерския сектор в Азия, Европа и Северна Америка. Михаел управлява екип от повече от 100 консултанти в 20 офиса и е един от световните експерти в областта на настаняването. Той предоставя стратегически съвети на клиенти в областта на туризма и координира глобалните консултантски дейности на PKF в областта на хотелиерството.
Съосновател е на AlpAdria & Eastern Europe Chapter на Cornell Hotel Society. Михаел е член на Консултативния съвет на IMC University of Applied Sciences Krems и MODUL University Vienna, където е и преподавател. Той преведе на немски език Uniform System of Accounts for the Lodging Industry и е (съ)автор на различни книги и публикации в областта на хотелиерството. С Михаел Видман разговаря Руслан Йорданов – собственик на Bgtourism.bg
Михаел Видман
– Здравейте, г-н Видман! Благодаря за това интервю! Къде Ви намирам в момента и кои са най-неотложните задачи, свързани с туризма, които решавате днес в контекста на глобална пандемия?
– В момента съм вкъщи, работя частично от офиса и частично от дома си. Преди пътувах често, но Covid малко или много ограничи това. Тъй като PKF hospitality group се фокусира върху консултации в хотелиерството и туризма, основното ни предизвикателство в момента е липсата на финансиране за нови проекти на зелено. Виждаме много свободен капитал на пазара, но той е насочен най-вече към закупуване на съществуващи хотели и други активи, подходящи за преобразуване.
– Всички се чудим кога ще се върнем към нормалния начин на живот, който сме водили преди пандемията. Кога мислите, че това ще се случи?
– Мисля, че никога няма да се върнем към „нормалния“ живот, който познаваме от преди пандемията. На първо място, Covid няма да изчезне и ще стане част от рисковете за живота в обозримо бъдеще. Но по-важното е, че от психологическа гледна точка ние ще живеем – до края на живота си – със заплахата от неочакван фактор, променящ живота (и особено пътуването), какъвто го познаваме. Не знаем каква е следващата заплаха – война в Украйна, война в Тайван, нова пандемия, удар от метеорит или каквото и да било друго – но сега сме наясно, че такъв риск е реална възможност. Аз лично вярвам, че
този страх ще допринесе за много силен скок в туризма.
FOMA (Fear Of Missing Out), страхът от пропускане, е един от най-силните мотиватори за пътуване; и сега имаме надвиснала мега-FOMA като фон за следващите десетилетия.
– Извървяхте дълъг и изключително успешен път, за да се оформите като успешен мениджър на една от най-големите и престижни консултантски компании в туристическата индустрия. Вашето образование и практика вървяха ръка за ръка. Кои бяха най-ценните уроци, които научихте?
– Не се страхувайте да задавате въпроси, ако не разбирате нещо, не се страхувайте иот чуждия авторитет, стремете се постоянно да научавате нещо ново. Да бъдеш любознателен и без да се струхаваш е може би най-добрата защита срещу глупави решения.
– Кои са най-големите проблеми днес в туристическия бранш и как виждате тяхното решение?
– Освен относителния недостиг на финансиране – който според мен е само краткосрочен проблем –
основното предизвикателство ще бъде липсата на персонал, особено липсата на квалифициран персонал.
Трябва значително да подобрим условията за работа и кариерните перспективи за младите хора, в противен случай гостоприемството и туризмът не могат да привлекат добри млади хора.
– С какво свързвате страната ни, когато чуете името България? Били ли сте в нашата страна и какви спомени имате?
– Бил съм в България сигурно 30 пъти, предимно в София, по Черноморието и в планинските и ски районите. Така че, въпреки многото посещения, не познавам много добре България – мисля, че има още много за откриване.
– България е уникална страна, която може да предложи всичко на своите туристи – морски и зимен туризъм, спа, винен туризъм, гастрономия и много други неща, които са част от портфолиото на страната ни. Каква трябва да бъде нашата рекламна стратегия, за да се наложим на картата на световния туризъм?
– Преди всичко трябва да се надяваме, че няма да има война в Украйна. Ако започне война, световната икономика ще бъде сериозно засегната, но България – като страна, граничеща с Черно море – и българският туризъм ще получат опустошителен удар.
Отчитайки този риск, вие посочихте една от ключовите силни страни на България.
Има само три по-малки държави в Европа, които могат да предложат разнообразния пакет от плаж, ски, планини, култура, градове – Грузия, Словения и България – като само последните две са членки на ЕС. Така че
разнообразието от предложения е ключова сила на България.
От негативната страна България има проблем с качественото възприятие. Страната се разглежда като евтина дестинация, с липса на очарователни качествени хотели и липса на качествена инфраструктура. От престоя си знам, че това не е напълно вярно, тъй като в София има все по-голям брой наистина модерни барове и ресторанти, очарователни бутикови хотели в различни части на страната, добри голф игрища и т.н.
Но като цяло България все още страда от имиджа си на евтина (често ол инклузив) дестинация. В резултат на това смятам, че България трябва да прилага туристическа политика, която е обсебена от качеството. Качеството не трябва да се отъждествява само с петзвезден лукс, а с цялостен тласък за по-очарователни продукти, за по-автентични и местни преживявания и за по-фокусирани върху начина на живот предложения.
Накратко – българският туризъм трябва да развива душа, а не само масови продукти.
– Дигитализацията все повече навлиза в туризма. Това е индустрия, създадена от хората за хората. Има ли ограничения за това докъде трябва да стигне дигитализацията?
– Трябва да приемем дигитализацията в сектора на хотелиерството и туризма, тъй като тя ще бъде неразделна част от ежедневието и ще направи много функции в сектора по-лесни. Например: Пътуването и престоят на госта в хотел в бъдеще ще бъде дигитализирано до голяма степен – всички стъпки преди и след пристигане ще бъдат дигитализирани, включително информация, резервация, плащане, отзиви и т.н.
Тази част от пътуването на госта трябва да се разглежда като част от цялостното изживяване на гостите. Това ще освободи в голяма степен и допълнителни човешки ресурси в хотелите:
Рецепциите ще започнат все повече да споделят съдбата на телефонните кабини –
много скоро ще бъдат демоде. От друга страна, дори хотел от средния сегмент може да се нуждае от консиерж, който да съветва гостите за местни ресторанти, културни предложения и т.н. И така, накратко: дигитализацията не е враг на туризма и на изживяването в хотелиерството, но по-скоро трябва да бъде на заден план. Най-добрите дигитални решения са тези, които най-малко забелязвате.
– Как очаквате да се промени туристическият сектор през следващите години?
– Както беше посочено по-горе – и според волята наг-н Путин – ще влезем в златния век на туризма.
Желанието за пътуване е по-голямо от всякога и аз лично предпочитам наплива от туристи пред тези от войници.
Михаел Видман (първият вдясно)
Повече информация за PKF hospitality group: PKF hospitality group е международно признат лидер, предоставящ консултантски услуги в областта на хотелиерството и развитието на туристическите дестинации. С екип от 100 консултанта в 20 офиса на всички континенти и опит от почти 100 години, PKF hospitality group предлага услуги с фокус върху секторите хотелиерство, туризъм – включително предпроектни проучвания, оценки, търсене на оператор, проекти консултации за развитие, финансиране и инвестиции, управление на активи, изследвания и сравнителен анализ, както и стратегическо консултиране.
Сайтът използва "бисквитки", за да работи оптимално за Вас. Прилага се GDPR. Кликнете "ок" за да приемете това.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo