София. Туристическият бранш и в частност членовете на новоучредения Синдикат „Туризъм“ към НС Защита са подложени на огромен психологичен натиск и ежедневен тормоз за незабавно възстановяване на сумите и авансите по предплатените туристически пътувания и настанявания, като биват заплашвани, включително с глоби от КЗП, завеждане на искови дела и други подобни. Това става ясно от обръщение на Синдикат „Туризъм“ към НС Защита до Министерството на туризма и Комисията за защита на потребителите. „Ние разбираме тревогите на хората, настояваме спешно за ясна и категорична позиция на Министерството на туризма и Комисията за защита на потребителите“, се казва още в обръщението, което поставя важни въпроси. Пълният текст на писмото тук.

ДО Г-ЖА НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА
МИНИСТЪР НА ТУРИЗМА НА Р. БЪЛГАРИЯ

ДО Г-Н ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КЗП

Обръщение от Синдикат „Туризъм“ при НС „Защита

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР НА ТУРИЗМА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КЗП,

Ние, членовете на Синдикат „Туризъм“ към НС „Защита“ се обръщаме към Вас по повод критичната ситуация и изключителното социално напрежение, което се създаде в рамките на няколко дни въвеждането на Извънредните мерки за справяне със заразата COVID 19, приети от Правителството и Парламента на Република България. Както вече стана ясно, от всички изявления и брифинги Сектор „Туризъм“ е най-засегнат от рестриктивните мерки, така необходими за да се запазят здравето и живота на хората в страната. Към това се прибави и Заповедта на министъра на Туризма за спиране на всички вътрешни и външни туристически пътувания.Тези действия отключиха лавина от искове към наши членове, представляващи стопански субекти в бранша и най-вече към Туроператорите Изходящ и Входящ туризъм, както и към много хотели, които работят на вътрешен и външен пазар с български и чуждестранни туристи. Напрежението се допълни и от факта на общата несигурност в обстановката, която цари в цяла Европа и света за начините и сроковете, по които света ще се справи с разпространяващата се зараза. Видно, че това е прецедент, който нито една икономика до сега в близката ни история не е преживявала. В момента сектора и в частност нашите членове са подложени на огромен психологичен натиск и ежедневен тормоз за незабавно възстановяване на сумите и авансите по предплатените туристически пътувания и настанявания, като биват заплашвани, включително с глоби от КЗП, завеждане на искови дела и други подобни. Ние разбираме тревогите на хората, настояваме спешно за ясна и категорична позиция на поверените Ви ведомства по следните въпроси:

1.Въведеното извънредно положение на практика дава възможност за спиране действието на Договорите за туристическите пътувания, без същите да бъдат анулирани едностранно от клиента. Настояваме, това да се обясни ясно, чрез медиите на нашите клиенти -потребители. В случая, ние, туроператорите не можем да изпълним тези договори по чисто обективни причини, а не по наша вина.

2. Въведеното извънредно положение в страната автоматично би трябвало да изключва всякакви претенции по членове 88 и 89 от ЗТ, съгласно които сме задължени да възстановим в 14 дневен срок сумите на потребителите, тъй като самото действие на ЗТ е на практика прекратено от Закона за извънредните мерки. Към момента по този въпрос няма разбиране от страна на клиентите и те продължават да оказват ежедневен натиск и да се изискват своите внесени средства позовавайки се на чл. 88 и 89 от ЗТ.

3.Комисията за защита на потребителите /КЗП/ трябва категорично да се ангажира да не разглежда искове на клиенти в посочения карантинен период и да инициира по този повод проверки и глобяване на фирми от сектор Туризъм. Апелираме чрез Вас за разбиране и толерантност от страна на клиентите, които очевидно желаят да чуят официалното и категорично мнение на компетентните институции. Към момента има клиенти, които проявяват разбиране относно положението в което се намираме, но друга голяма част, явно не разбира сериозността на положението и смята, че сумите не се възстановяват поради невъзможност, а поради каприз или недобросъвестно отношение от страна на фирмите.

Настояваме, Министъра на туризма г-жа Н. Ангелкова, да внесе спешно в НС предложение за официално регламентиране и ново тълкувание чл. 88/89 според създалата се ситуация. Възстановяване на средствата под формата на ваучери с достатъчно дълъг период на валидност – до края на 2021 г. и това да има действието на Закон. Наслагването и трупането на негативи в сектора идва на фона на тежка социална и финансова криза за нашите членове, тъй като в момента всички фирми от най-малките до най-големите освен с тези проблеми са притиснати и от проблема за освобождаване на персонал, финансови затруднения по плащане на текущи сметки и социални плащания, поради липса на всякакви приходи. В сектора цари общо безпокойство и напрежение в трескаво търсене на начини за излизане от икономическия и финансов крах. В един от брифингите се спомена, че е важно да запазим хората, но в сектор туризъм, във фирмите наши членове и сред работещите на свободна практика, все повече се обсъждат фалити и се усеща настъпваща безработица. Категорично, Не трябва да допуснем един ден гладът да победи страха.

#ОстанетеСиВкъщи

Сайтът bgtourism.bg с инициатива в подкрепа на туристическия бранш

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК