Санта Моника

Варна. Красиви морски залези, безкрайна плажна ивица и широка крайбрежна алея за велосипеди, ролери и сутрешен крос. Картина, позната ни от американските филми, чийто сюжет обикновено се разиграва в някой скъп куррот на Западния бряг. Един от тях е и Санта Моника, предградие на Лос Анджелис, в което живеят около 90 000 души, родно място на актьорите Шон Пен и Тоби Магуайер. Курортното селище е част от Програмата за Международно коопериране на градовете, а за обмяна на опит е избран град Варна. Става въпрос за това как да направим градовете си по-привлекателни за разходки и велосипеди. Вероятно вече се питате на какво ли можем да ги научим ние американците. Оказва се, че има на какво. И  ако мнозина от нас си мислят, че общото между двата града са само думите плаж и море, то оказва се има и други общи черти. За приликите, разликите и взаимно научените уроци експертът по градска мобилност и един от ръководителите на проекта Сузана Арейано разказа пред свои колеги от Варна, София и Мексико.

Снимка

Снимка

 

–  Тези два града бяха избрани, защото имат много общо помежду си. Те са крайбрежни градове, имат интерес за развитие в направление мобилност и са посещавани от много туристи.

–  Кои са най-важните теми, които обсъждате тук, във Варна?

–  Обсъждаме проблеми, свързани с това, как можем да направим градовете си по-приветливи за пешеходците. Ние се възхищавамe  на това, че сте трансформирали централната част на Варна в пешеходна зона. Други проблеми, които обсъждаме са, например, как да се справим с паркирането на коли. Видяхме синята ви зона, която е много иновативна. Особено приложението за телефон.

–  Какви други разлики има между Варна и Санта Моника?

–  Има мнного разлики. В санта моника са много напреднали технологии, като например частни компании, които поставят неодобрени от правителството системи. Такъв е случаят с електрическите велосипеди. Вместо, обаче, правителството да отрече и премахне тези технологии, то наложи рамки и правила за тяхното използване и те се превърнаха в много удобно средство за придвижване и мобилност.

–  Какво ще научи Санта Моника от Варна?

–  Как да подобрим пешеходните си зони и паркирането на автомобилите, както при синята зона тук.

–  Какви промени, свързани с мобилността бихте посъветвали Варна да предприеме?

–  Едно от нещата, които сме виждали във Варна и ни се струва интересно, е как могат електрическите автомобили да се използват за транспорт от туроистите в града. Това вече се прави в Санта Моника. Но, в крайна сметка, това което виждаме е, че  Варна вече има добър план. От друга страна е добре гражданите на Варна да участват много повече в обсъждането на тези планове и проекти. Вместо управата на града да казва „ Ето това ще направим и тук ще поставим велоалея” трябва вие, гражданите, да изразявате своите изисквания към това как да изглежда Варна. Не става въпрос за автомобилите, за велосипедите и за електрическите коли. Този план е за хората. Той е за гражданите на Варна.

Делегациите ще продължат да се срещат и да обсъждат прогреса си. Очаква се следващата конференция да бъде във Виена. БНР-Варна