3 600 магазина, до 300 хиляди посетители на ден, милиони евро дневен оборот – всичко това и много повече е най-известният базар в Истанбул. “Капалъ чарши“ е като магнит за туристи и техните пари, пише агенция ДПА.
Истанбул. Магазинчето за златни изделия не е голямо – всичко на всичко 9,2 квадратни метра. Но на насрочения за миналия петък търг в съда за него била обявена покупна цена от близо 2 милиона евро. Все пак миниатюрната търговска площ се намира не къде да е, а на известния покрит пазар в Истанбул, познат като “Капалъ чарши”. Базарът, възникнал през 15-и век и оттогава многократно разширяван, е познат най-вече като туристическа атракция. Но той е много повече от това – той е истински търговски център, привличащ като магнит хора и пари в този лабиринт от покрити коридори, откъдето идва и името му.
Милиони евро дневен оборот
“Един цял град с джамии и фонтани, кръстовища и площади, всичко потънало в дифузна светлина като гъста гора, в която слънчевите лъчи не проникват”, пише навремето за базара италианският писател Едмондо де Амичис. “Из тези полутъмни улички с оглушителен шум каляски, камили и конници обикалят сред множеството. Отвсякъде те подканят с викове и жестове.” Дори и днес, когато повечето клиенти са туристи, а конете са забранени, ежедневно милиони евро сменят притежателя си.
“Тукашните магазинчета не сменят често собствениците си”, казва продавачът на обувки Рафаел Дана. Причината за продажбата на дюкяна за златни изделия бил спор за наследство. Миналия петък в съд в Истанбул трябвало да се извърши принудителната продажба чрез наддаване, а обявената покупна цена била 12 милиона турски лири (1,8 милиона евро). Купувачът е щял да направи голям удар, стига в последния момент търгът да не бил отменен, тъй като наследниците все пак успели да се споразумеят, както съобщи говорител на съда.
Звездите от руския сериал “Кухня” идват на световното за готвачи и бармани в Равда
Базарът помещава 3 600 магазинчета, в които работят 30 хиляди души (само осигурените). Всеки ден това място се посещава от триста хиляди души, повечето от които туристи. Това обаче съвсем не означава, че се правят и добри печалби, посочва Хасан Фират, председател на Съюза на собствениците на магазини.
Пазарът е преживявал и много тежки моменти – особено след атентата през януари 2016 срещу германски туристи в непосредствена близост до “Капалъ чарши”, след опита за преврат малко по-късно през същата година, както и в резултат на последвалите вътрешно- и външнополитически кризи, довели до спад в броя на посетителите. Заможните европейски и американски клиенти липсват – за сметка на “евтините араби”, по думите на Фират: хора, които не биха дали 80 000 евро за килими, а 8 за някоя керамична паничка. И всичко това – на фона на кризата с лирата.
Туристите се завръщат
Междувременно броят на туристите отново расте. През първите 11 месеца на 2019-а Турция е била посетена от близо 43 милиона туристи – ръст от 14,3 процента спрямо предходната година. Само Истанбул е привлякъл 13,7 милиона гости през това време. Но пазарът е нещо повече от туристическа атракция: “Той е бил и си остава център на бижутерийната индустрия, но и на други браншове, като античните килими”, казва продавачката на златни изделия Бану Кент.
А що се отнася до размера на оборота, Хасан Фират не може или не иска да каже нищо точно. В магазина му в рамка той е оставил негово интервю за вестник, дадено преди 10 години, в които той посочва цифрата 20 милиона долара. И макар тогава времената да са били други, и днес пазаренето и покупките, разглеждането и възхищението от това място са си все същите. DW
Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE