Владимир Георгиев, ББР: Държавната банка ще финансира сектори, които трудно намират подкрепа от търговските банки
Владимир Георгиев, ББР: Държавната банка ще финансира сектори, които трудно намират подкрепа от търговските банки
Slide
Slide
Slide
Slide

Стартира програмата “Подкрепа за туризма“  на Българска банка за развитие. По този повод Руслан Йорданов разговаря с Владимир Георгиев – член на Управителния съвет и изпълнителен директор на Българска банка за развитие, който отговаря за програмата.

Българска банка за развитие

Владимир Георгиев има повече от 11 години опит в банковата система, преминал е през всички нива на развитие, с дългогодишен управленски опит начело на дирекции и управления в няколко големи търговски банки, както и като член на Управителния съвет и изпълнителен директор на банкови институции.

Той е с доказан опит в областта на международната дейност и ликвидността на банките, международните кредитни и кореспондентски отношения, както и в областта на оздравяването на банки с лош кредитен портфейл, дилърските операции, документарните операции, ликвидността, корпоративното финансиране и събирането на проблемни кредити.

Участвал е в екипите по консолидацията на две големи български банки като отговарящ за обединението в областта на международните кредитни и кореспондентски отношения и ликвидността.

Владимир Георгиев е специализирал финанси и банково дело в Германия, Австрия, Белгия, Люксембург. Притежава повече от 19 години опит във финансовото управление на български и чуждестранни инвестиции в различни сектори на икономиката. Организирал Първично публично предлагане и облигационно финансиране чрез БФБ за няколко корпоративни структури.

Г-н Георгиев, Българската банка за развитие стартира нов продукт, който е насочен към едни от най-пострадалите от Ковид пандемията бизнеси – хотелиерския и ресторантьорския. Какво представлява самата програма и какви компании могат да кандидатстват за финансиране – има ли изисквания и какви са те?

– Българска банка за развитие се стреми да заеме полагащото й се място в растежа на малкия и средния бизнес и то без да се конкурира с търговските банки. Туризмът е един от най-потърпевшите от пандемията сектори и е ясно, че тези фирми трудно могат да получат кредитиране от други банки. Затова ние създадохме специална програма за директно финансиране от страна на ББР с лимит до  60 млн. лева.

Целта е да помогнем на хотелиери и ресторантьори,

да посрещнат своите нужди, да се справят с просрочени задължения и да облекчат текущите си плащания към финансови институции и доставчици.

– Това са така наречените “живи” пари, които идват в изключително важен момент за представителите на туристическата индустрия, когато те се опитват да оцелеят и едновременно с това и да се подготвят за новия сезон. Как се роди идеята за тази програма и каква е целта й?

– Новата ни програма за ликвидна подкрепа е отворена от началото на януари и се надяваме, че

ще бъде от пряка полза за над 50 хиляди микро-, малки и средни предприятия от сектора.

Тъй като знаем, че основният проблем в туризма е липсата на оборотни средства, за нея създадохме условия, които дават възможност за кандидатстване на фирми в затруднено положение. Това значи, че са допустими включително хотелиери и ресторантьори, които са на оперативна загуба за една от двете години – 2020 г. или 2021 г., както и такива, които имат просрочени задължения до 90 дни.

Изискването ни е компанията да е работила на счетоводна печалба през 2018 г. и 2019 г., разбира се – ако не е била стартиращ бизнес в този период. Компаниите с персонал до 49 човека могат да получат до 500 хиляди лева, а тези, в които работят между 49 и 249 души – до 750 000 лева при облекчени условия и гратисен период.

ББР с нова програма за 60 млн. лева в подкрепа на туризма (снимки+видео)

Отляво надясно – Владимир Георгиев – член на УС и изп.директор на ББР, Христо Проданов – министър на туризма, Даниел Лорер – министър на иновациите и растежа, Живко Тодоров – член на УС и изп. директор на ББР при представянето на програмата

– Другото голямо предимство е, че линията е директна и няма посредници. Това така ли е?

– Така е,

ББР директно ще финансира фирмите от бранша,

като запитване за кредит може да бъде изпратено през електронната форма на сайта на ББР: https://bbr.bg/bg/iskane-za-kredit-1/. Като банка за развитие ние работим много по онлендинг програми с търговските  банки – например по този начин се осъществи антикризисната програма за пострадалите от пандемията бизнеси и за временно останалите без доходи физически лица.

Курортът „Албена“ обяви свободни работни места за новия сезон

Министърът на туризма Христо Проданов и Владимир Георгиев – ББР

В момента работим по нейното продължение – програмата “Възстановяване” в партньорство с Българо-американската кредитна банка, Алианц Банк, Юробанк, Първа инвестиционна банка, Банка ДСК, ОББ, Инвестбанк и УниКредит Булбанк, по която ние сме гарантиращата банка. Фирмите от туристическия сектор също могат да се възползват от нея, като

максималният размер на заемите е увеличен до 3 млн. лева.

– Може ли да очакваме специален продукт, който да бъде насочен и към туроператорите?

– За сега ще видим какъв ще е интересът към настоящата програма и след това ще пристъпим към разширяване на обхвата в туристическия бранш.

От 7 януари: Влизащите у нас от страни в „червена зона“ – със сертификат и отрицателен PCR (заповед + списък)

– Мисията на ББР е да подкрепя и подпомага развитието на бизнеса в България с фокус върху микро-, малки и средни предприятия. През отминалата година колко компании подпомогнахте и кои са най-значимите проекти, с които се гордеете?

– С новата стратегия на ББР

достъпът на малките и средни предприятия до средствата беше улеснен,

а банката създаде и специални продукти насочени към тях – напр. финансов продукт за изграждане на соларни централи с мощност до 1MW/p за нуждите на бизнеса. Отпуснахме директни  кредити на стойност 221 млн. лева на микро-, малки и средни предприятия, а по антикризисните COVID-програми гарантирахме заеми за 230 млн. лв. през миналата година.

Това, с което може да се гордеем са професионализмът и екипа и усилията му за пренастройване работата, така че да бъде осигурен максимално широк достъп на малките и средни предприятия до ресурса на банката, който е сериозен. Въпреки кризата,

ББР успя да запази ликвидната си позиция и продължава да бъде една от най-добре капитализираните банки в България.

И още нещо важно – проект, по който банката работи усилено миналата година е новата дигитална платформа Business Booster (https://businessbooster.bg ), която може да осигури  достъп до финансиране на компании от цялата страна, заедно с широка гама от услуги. Много скоро тя ще бъде представена и съм убеден, че ще бъде един много добър  дигитален помощник за българския бизнес.

Сподели публикацията