Стартира програмата “Подкрепа за туризма“ на Българска банка за развитие. По този повод Руслан Йорданов разговаря с Владимир Георгиев – член на Управителния съвет и изпълнителен директор на Българска банка за развитие, който отговаря за програмата.
Владимир Георгиев има повече от 11 години опит в банковата система, преминал е през всички нива на развитие, с дългогодишен управленски опит начело на дирекции и управления в няколко големи търговски банки, както и като член на Управителния съвет и изпълнителен директор на банкови институции.
Той е с доказан опит в областта на международната дейност и ликвидността на банките, международните кредитни и кореспондентски отношения, както и в областта на оздравяването на банки с лош кредитен портфейл, дилърските операции, документарните операции, ликвидността, корпоративното финансиране и събирането на проблемни кредити.
Участвал е в екипите по консолидацията на две големи български банки като отговарящ за обединението в областта на международните кредитни и кореспондентски отношения и ликвидността.
Владимир Георгиев е специализирал финанси и банково дело в Германия, Австрия, Белгия, Люксембург. Притежава повече от 19 години опит във финансовото управление на български и чуждестранни инвестиции в различни сектори на икономиката. Организирал Първично публично предлагане и облигационно финансиране чрез БФБ за няколко корпоративни структури.
– Г-н Георгиев, Българската банка за развитие стартира нов продукт, който е насочен към едни от най-пострадалите от Ковид пандемията бизнеси – хотелиерския и ресторантьорския. Какво представлява самата програма и какви компании могат да кандидатстват за финансиране – има ли изисквания и какви са те?
– Българска банка за развитие се стреми да заеме полагащото й се място в растежа на малкия и средния бизнес и то без да се конкурира с търговските банки. Туризмът е един от най-потърпевшите от пандемията сектори и е ясно, че тези фирми трудно могат да получат кредитиране от други банки. Затова ние създадохме специална програма за директно финансиране от страна на ББР с лимит до 60 млн. лева.
Целта е да помогнем на хотелиери и ресторантьори,
да посрещнат своите нужди, да се справят с просрочени задължения и да облекчат текущите си плащания към финансови институции и доставчици.
– Това са така наречените “живи” пари, които идват в изключително важен момент за представителите на туристическата индустрия, когато те се опитват да оцелеят и едновременно с това и да се подготвят за новия сезон. Как се роди идеята за тази програма и каква е целта й?
– Новата ни програма за ликвидна подкрепа е отворена от началото на януари и се надяваме, че
ще бъде от пряка полза за над 50 хиляди микро-, малки и средни предприятия от сектора.
Тъй като знаем, че основният проблем в туризма е липсата на оборотни средства, за нея създадохме условия, които дават възможност за кандидатстване на фирми в затруднено положение. Това значи, че са допустими включително хотелиери и ресторантьори, които са на оперативна загуба за една от двете години – 2020 г. или 2021 г., както и такива, които имат просрочени задължения до 90 дни.
Изискването ни е компанията да е работила на счетоводна печалба през 2018 г. и 2019 г., разбира се – ако не е била стартиращ бизнес в този период. Компаниите с персонал до 49 човека могат да получат до 500 хиляди лева, а тези, в които работят между 49 и 249 души – до 750 000 лева при облекчени условия и гратисен период.
ББР с нова програма за 60 млн. лева в подкрепа на туризма (снимки+видео)
– Другото голямо предимство е, че линията е директна и няма посредници. Това така ли е?
– Така е,
ББР директно ще финансира фирмите от бранша,
като запитване за кредит може да бъде изпратено през електронната форма на сайта на ББР: https://bbr.bg/bg/iskane-za-kredit-1/. Като банка за развитие ние работим много по онлендинг програми с търговските банки – например по този начин се осъществи антикризисната програма за пострадалите от пандемията бизнеси и за временно останалите без доходи физически лица.
Курортът „Албена“ обяви свободни работни места за новия сезон
В момента работим по нейното продължение – програмата “Възстановяване” в партньорство с Българо-американската кредитна банка, Алианц Банк, Юробанк, Първа инвестиционна банка, Банка ДСК, ОББ, Инвестбанк и УниКредит Булбанк, по която ние сме гарантиращата банка. Фирмите от туристическия сектор също могат да се възползват от нея, като
максималният размер на заемите е увеличен до 3 млн. лева.
– Може ли да очакваме специален продукт, който да бъде насочен и към туроператорите?
– За сега ще видим какъв ще е интересът към настоящата програма и след това ще пристъпим към разширяване на обхвата в туристическия бранш.
От 7 януари: Влизащите у нас от страни в „червена зона“ – със сертификат и отрицателен PCR (заповед + списък)
– Мисията на ББР е да подкрепя и подпомага развитието на бизнеса в България с фокус върху микро-, малки и средни предприятия. През отминалата година колко компании подпомогнахте и кои са най-значимите проекти, с които се гордеете?
– С новата стратегия на ББР
достъпът на малките и средни предприятия до средствата беше улеснен,
а банката създаде и специални продукти насочени към тях – напр. финансов продукт за изграждане на соларни централи с мощност до 1MW/p за нуждите на бизнеса. Отпуснахме директни кредити на стойност 221 млн. лева на микро-, малки и средни предприятия, а по антикризисните COVID-програми гарантирахме заеми за 230 млн. лв. през миналата година.
Това, с което може да се гордеем са професионализмът и екипа и усилията му за пренастройване работата, така че да бъде осигурен максимално широк достъп на малките и средни предприятия до ресурса на банката, който е сериозен. Въпреки кризата,
ББР успя да запази ликвидната си позиция и продължава да бъде една от най-добре капитализираните банки в България.
И още нещо важно – проект, по който банката работи усилено миналата година е новата дигитална платформа Business Booster (https://businessbooster.bg ), която може да осигури достъп до финансиране на компании от цялата страна, заедно с широка гама от услуги. Много скоро тя ще бъде представена и съм убеден, че ще бъде един много добър дигитален помощник за българския бизнес.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE