Slide
Slide

Часове преди седмото издание на Балканските награди за туристическа индустрия посланикът на Косово в България – НП Делфин Плана, разговаря с журналистката и съорганизатор на събитието Патриция Кирилова – за развитието на Балканите, сътрудничеството между Косово и България, както и за Ковид кризата.

След дългогодишна кариера в министерството на външните работи на Република Косово, днес НП Делфин Плана е посланик на Република Косово в България.
Познава добре България – от февруари 2016 до юли 2019 г е бил ръководител на мисията в посолството на Република Косово в България с ранг министър-съветник, бил е на същата длъжност и в Унгария. 41-годишният дипломат е женен с две деца.

– Господин посланик, предстоят годишните Балкански награди за туристическа индустрия. В период на световна здравна криза този сектор на икономиката се оказа най-силно засегнат. Как според Вас може да решим на Балканите този проблем?
– Туризмът в световен мащаб е един от секторите, които понесоха най-много от пандемията на COVID-19 поради големи ограничения върху националната и международната мобилност. По данни на СОТ през периода март – декември 2020 г. е имало 84% по-малко туристически пристигащи, отколкото през 2019 г., Около 100 до 120 милиона директни туристически работни места са изложени на риск поради COVID-19 и има прогнозна загуба от 1,7 трилиона долара до 2,4 трилиона долара през 2021 г. при износ от туризма, включително разходите на международния посетител. За съжаление има много затворени предприятия, много служители останаха без работа, ограниченията за пътуване все още остават в много страни, вирусът продължава да се разпространява, а процесът на ваксинация върви с бавни темпове. Тази глобална мрачна картина присъства и на Балканите, а туристическите оператори в нашия регион бяха силно засегнати и от глобалните ефекти на Сovid-19. Въпреки подкрепата и незабавните действия от страна на правителствата в региона за повторно съхраняване на сектора, много туристически оператори спряха дейността си, работниците останаха без работни места и предприятията бяха затворени. Въпреки това, в тези глобални предизвикателни времена държавите и регионите започнаха да насърчават вътрешния и регионалния туризъм, който е по-лесен за провеждане и е помогнал за поддържането на туристически дестинации, като е предоставил предимства за местното население. Страните на Балканите трябва да измислят стратегии, които ще направят туризма по-устойчив с цифрови иновативни идеи и ще засилят регионалните туристически платформи, които ще спомогнат конкурентоспособността на националния туризъм да расте.

– Балканските страни имат изобилие от природни забележителности и исторически богатства, което ще видим и по време на форума за туристическа индустрия. Според Вас успяваме ли да рекламираме нашия регион – дори и сред населението на Балканските страни и какво не ни достига?
– Наистина балканските страни са богати с исторически и природни ресурси, които са отлична предпоставка за привлекателност на туризма. През последните години регионът е туристическа дестинация, която е била свидетел на съществен растеж и това показва, че страните от региона са представили много добра туристическа оферта. Балканските страни предлагат безопасна среда, нисък разход, изключителен туризъм, който заедно с вкусната храна и природните ресурси като Адриатическо, Йонийско и Черно море, Алпи, природни паркове, културно и религиозно разнообразие, завладяващи археологически обекти и т.н., предлагат невероятни и завладяващи туристически дестинации. Трябва да запазим, популяризираме и активираме отново нашите богати и разнообразни туристически оферти все повече и повече. В маркетинга промоцията никога не е достатъчна – промоцията е от ключово значение за изхода. Държавите от региона следва да работят повече за изграждането на съвместни туристически платформи, които биха им помогнали да станат по-взаимосвързани и да представят много по-добре заедно пред световната туристическа публика. За съжаление досега страните от региона не успяват да се свържат със света и дори един с друг в региона, все още липсва информация в Република Косово за туристически оферти в България, а обратно, хората в България имат малко информация за Косово и много богатите й туристически оферти. Тук институциите и посолствата на съответните държави следва да играят по-динамична роля за изграждането на мостове за сътрудничество между туроператорите от държавите в региона и да предоставят необходими стимули за разрастване на туризма.

– В интервю преди време казвате, че туроператори от Косово си търсят партньори в България. Интересът е предимно към зимните ни курорти Банско и Боровец. Какви са резултатите от този интерес?
– България предлага невероятни зимни курорти като Банско, Боровец, Пампорово и др., които преплетени с културен, исторически и здравен туризъм осигуряват отлични ски ваканции. Това са много добре известни туристически дестинации за туристи от Република Косово, които посещават редовно в умерен брой тези невероятни зимни туристически курорти. Има сътрудничество между туроператори от България и Република Косово, но Посолство на Република Косово в София е готово да предложи необходимата подкрепа и помощ за изграждането на нови мостове между туроператорите от двете страни. Независимо от това, не мога да продължа без да спомена едно голямо предизвикателство, пред което все още са изправени косовските туристи – визата. Косоварите все още се нуждаят от входна виза, за да влязат в България и да получат визата, от която се нуждаят, за да предоставят огромен брой документи, да направят финансови разходи и да чакат седмици или дори месеци. Това е нещо, което трябва да променим с подкрепата от най-високите институционални равнища от двете страни, тъй като това е сериозна административна пречка в по-нататъшното изграждане и засилването на отношенията между двете страни. Косовари обичат да пътуват, пътуват в региона и пътуват по света, те са предприемачески ориентирани хора и това е нещо, което трябва да се разглежда като ценен актив за по-нататъшно обогатяване на сътрудничеството между хората от двете страни.

– Имате идея Косово да рекламира Несебър и Слънчев бряг за летния сезон, въпреки че през последните десетилетия се отчита отлив на косовските туристи от българското Черноморие Какви са очакванията Ви?
– Както може би сте наясно Република Косово присъства в Черноморието чрез почетното си консулство в красивия древен град Несебър. Нашият почетен консул г-н Пламен Копчев свърши прекрасна работа в популяризирането на Република Косово в и около Несебър и в района на Черноморското крайбрежие. Черноморското крайбрежие предлага невероятен туристически потенциал за лятна почивка, с интересни исторически и културни обекти като Несебър или Созопол, които са под опазване на културното наследство на ЮНЕСКО. С всички средства ще се постарая да популяризирам и говоря с изключително положителни бележки за туристическия потенциал, който България предлага – България е близък приятел и съюзник на Косово и тя е стояла в подкрепата си през цялото време. Ето защо, има отлични предпоставки за насърчаване на това приятелство, което съществува. Моят първи интерес обаче ще бъде да представя и популяризирам туристическата, културно-историческата привлекателност на Република Косово за България и българите. Имаме богата култура, история, традиция и туристически потенциал, които съм сигурен, че българите харесват и биха искали да им се насладят.

– Туроператори проявиха интерес за организирането на чартърни полети между България и Косово. Какво се случи с този проект?
– Да, вярно е, както вече споменах – каквото можем да подкрепим за изграждане на мостове за сътрудничество между туроператори от България и Косово, ще направим всичко възможно, за да помогнем – вратите ни винаги ще останат отворени.

– През последните месеци проведохте срещи с много кметове в България, фирми от Косово участваха във форума за луксозно строителство в Пловдив през октомври. Как се развиват отношенията между двете държави и в другите сфери на икономиката?
– Колкото позволиха пандемичните обстоятелства на COVID-19 тази година се опитахме да засилим и издигнем сътрудничеството между България и Република Косово във всички сегменти. Двете държави се радват на отлични отношения на всички институционални нива – през всичките години имаше обмен на държавни дейности на всички нива, има дузина подписани двустранни споразумения. България е силен поддръжник на процеса на интеграция на ЕС за всички страни от Западните Балкани, включително Република Косово. Икономическият обмен между двете страни е сравнително добър, обаче има потенциал за много повече сътрудничество особено в областта на съвместните инвестиции, производството и търговията. Република Косово притежава талантлива и високо образована работна сила, отличен инвестиционен климат, установена правна и физическа инфраструктура следователно българските инвеститори са повече от добре дошли да проучат и провеждат инвестиции там.

– Какви са Вашите планове за развитието на сътрудничеството между България и Косово през следващите години?
– Ще продължим с засилването на двустранното сътрудничество чрез увеличаване на броя на двустранните споразумения между двете държави, както и чрез създаване на съвместни механизми за изпълнение за надзор на вече подписани споразумения. Това е много важно, ако искаме да създадем хоризонтални и вертикални структурни отношения, които ще създадат системни връзки между двете страни. Освен това ще създадем двустранната Търговска камара Косово-България със седалище в София, чиято основна задача ще бъде разработването на дълготрайни модели на системно икономическо сътрудничество на институционално и частно бизнес ниво. Посолството на Република Косово в София осигурява цялата необходима подкрепа за издигане на такова предприятие. Културният, образователният и спортният обмен ще бъдат сред ключовите стратегически цели, по които ще работим, тъй като считам, че те са крайъгълни основи за изграждане на много по-силни отношения между институциите и народите на двете страни. Интервюто взе Патриция Кирилова

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube, TikTok

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!

Сподели публикацията