Slide
Slide

София. Над 350 собственици и мениджъри на хотели от цялата страна се очаква да се съберат на 30 септември в новия Гранд хотел Милениум Софияза петия юбилеен Хотелски форум. По време на събитието, те ще направят оценка на бизнеса до момента, ще обменят идеи и ще планират бъдещи действия, така че, доколкото е възможно, да бъдат ограничени щетите, а и да бъдат идентифицирани възможностите в най-засегнатия от К-19 сектор в икономиката у нас. Медиен партньор на форума е bgtourism.bg.

На следващия ден, 1 октомври, Форумът продължава като виртуално събитие. Тогава в програмата се очаква да се присъединят и международни експерти. Именно международната програма, заедно с многобройните възможности за делови контакти между хората, които вземат решенията в хотелите, са най-отличителните белези на Хотелския форум през годините.

Последиците от урагана
Изминалите месеци, от март до август, бяха най-сериозното изпитание за хотелската индустрия, може би за целия период на съществуването й. Най-развитите туристически пазари в света – Франция, Италия и Испания, останаха почти напълно затворени за туристи, а дори след като отвориха, броят на посетителите беше нищожен процент спрямо миналогодишния.

В България най-сериозно пострадаха градските хотели във високия сегмент, като тези от тях, които решиха да не затварят, отчетоха заетост от порядъка на 5-7%, а след тях се наредиха големите комплекси по Черноморието, които разчитат на масов туризъм – Златни пясъци, Албена и особено Слънчев бряг.

С изключение на Велинград и още няколко по-малки дестинации, липса на туристи застигна и спа хотелите, както и тези, които разчитат на културен туризъм (напр. Велико Търново).

Парадоксално, но част от туристическия бизнес у нас извлече дивиденти от „международното положение“. Ограниченията за пътуване в чужбина и особено въведеното изискване за задължителен PCR тест преди влизане в Гърция принудиха голяма част от българите, които традиционно почиват в чужбина, да обърнат очи към българското Черноморие.

Средни и малки хотели и къщи за гости по Черноморието и в страната регистрираха заетост на миналогодишните нива, а някои дори повишиха среднодневните си цени (ADR), което веднага рефлектира върху прихода от налична стая (RevPar).

А сега накъде?
По време на Хотелския форум, експерти и опитни хотелиери ще анализират настоящата ситуация в българския туризъм, както и тенденциите в близко и средносрочно бъдеще. Какви са предизвикателствата през зимен сезон 2020 и летен 2021 са две от темите, които очаквано предизвикват силен интерес сред собственици и мениджъри на ваканционни хотели.

Кога да очакваме възстановяване при събитията и събитийния туризъм е друга важна тема, в която хотелиери, туроператори и организатори на събития ще се опитат да прогнозират различни сценарии за развитието на бизнеса през следващата година, както и да обменят идеи за инициативи, чрез които да стимулират бизнеса.

Роботи, дигитални рецепции, чатботове, нови технологии за почистване и дезинфекция – в момента се наблюдава истински бум на технологиите за хотели, като повечето от тях целят да ги адаптират към новата бизнес реалност – социална дистанция и строги мерки за хигиена и сигурност. Все пак, кои са технологиите, които дават реални конкурентни предимства, не се ли задава опасност, „бизнесът на гостоприемството“ да загуби човешкото си лице и ще изместят ли технологиите хората са три от въпросите, които живо интересуват хотелиерите и на които ще се търси отговор по време на специално организираната за целта дискусия.

За някои може би звучи парадоксално, но дори по време на пандемията и спада на пътуванията у нас продължават да се строят и реновират хотели. Кой и защо инвестира в хотели в момента?Има ли промени в дизайна и функциите на хотела в резултат на противоепидемичните мерки? Какви са перспективите пред инвеститорите в хотели през следващите 2-3 години? – това е панелът, който ще отговори на много въпроси на хората, които обмислят инвестиции и реновации в хотели или дори продажба на такива.

Спа туризъм – не е ли точно сега моментът, звездата на този, доскоро нишов за България вид туризъм, да изгрее на небосклона и инвеститорите да обърнат поглед към него? Предстои да разберем по време на специално насочената към темата дискусия.

Както писахме наскоро, за никого в областта на туризма не е тайна, че поне от 30 години България няма последователна политика за изграждане на положителен имидж в чужбина – т.нар. destination branding. И понеже природата и пазарът не търпят празни пространства, имиджът ни се изгражда хаотично, „на парче“ и най-често без участието на хората и институциите, които би следвало да отговарят за това.

Брандингът на дестинацията дори не е само туристически въпрос. От брандирането зависи например, ще успее ли България да привлече чужди инвеститори в обозримо бъдеще, ще бъде ли възприемана страната ни като сериозен участник в международната политика, а като начало – ще успее ли да изтрие петното „най-бедна и корумпирана държава в Европейския съюз“, с която последователно ни окичват международните медии през последните години.

След една изключително успешна международна виртуална дискусия за маркетинга на дестинацията преди около месец, по време на Хотелския форум ще бъде направен бис на темата, като организаторите я включват в основната програма с надеждата да предизвикат експертна дискусия и евентуално промяна в начина, по който страната ни се промотира в чужбина.

Коронавирус пандемията и свързаната с нея масова психоза доведоха до една ясно различима тенденция – хората започнаха да обръщат все по-голямо внимание на физическото и емоционалното си здраве. Като резултат, те промениха начина си на живот и в частност начина по който пътуват и местата в които прекарват времето си, докато пътуват.

Как хотелиерите могат да се възползват от „уелнес“ вълната и чрез минимални инвестиции и усилия да превърнат хотела си в „уелнес“ хотел е темата на специална панелна дискусия, която ще събере фитнес и здравни експерти, както и хотелиери, които вече успешно се възползват от тази тенденция.

Продължаваме заедно
Трудностите сплотяват и създават съмишленици. Въпреки че българският туризъм е пословичен с дългогодишното си разделение и дори враждебност между различните участници, а подходът през годините беше „всеки сам за себе си“, може би вече е назрял моментът, играчите да се обединят, защото днес пред всеки от тях не стои въпросът, дали ще постигне 10 или 15% ръст спрямо предходната година, а дали въобще ще оцелее. Отрезвяващо, нали?

Днес, пред всички нас стои и друг въпрос – как като дестинация не само да изчистим спорния имидж, който сами създадохме през изминалите няколко десетилетия, но и да парираме политиката на опитни съперници (Гърция, Турция и дори Хърватия), които, борейки се за всеки чуждестранен турист, често целенасочено ни дискредитират и саботират усилията ни за стабилизиране на бранша. Искате пример? Ами спомнете си за фаталното за този сезон забавяне на одобряването от Европейската комисия на мярката за целево субсидиране на чартърните полети с по 35 евро на седалка за летен сезон 2020. Случайност? Едва ли.

Петият Хотелски форум ще се проведе под надслов „Продължаваме заедно“.

Хотелиери, които са любопитни да научат, какво да очакват в бизнеса през следващите 1-2 години, могат да се регистрират за участие тук >>

Доставчици за хотелската индустрия, които искат да разширят кръга си от контакти с хората, които вземат решенията в хотелите, могат да се регистрират тук >>

През 2020 г., Хотелският форум се провежда със стратегическото партньорство на Гранд хотел Милениум София и съдействието на ТЕД Бед, Шнайдер ЕлектрикKärcherМосков и Син, Евродизайн Системс и други.

Най-важните новини от туризма в България тук

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК

Сподели публикацията