София. Според доклад на Global Wellness Institute, уелнес туризмът ще расте до 2022 г. с впечатляващите 7,5% годишно – ръст, който е по-висок от общия ръст на целия световен туризъм (6,4%). Очаква се, със завръщането към нормалността, хората все по-често да планират пътуванията и ваканциите си в някаква връзка с уелнеса.

С „отпушването“ на пътуванията се наблюдава повишаващ се интерес към различни имуностимулиращи ритрийти, уелнес пътувания с осигурена социална дистанция и ваканции, които съчетават почивка с дистанционна работа. Здравето и физическата активност стават топ приоритети при пътуванията.

Накоро беше съобщено, че към 2022 г., спа и уелнес туризмът ще се превърнат в световен бизнес за 919 млрд. долара (!) – дял от 18% в световния туризъм.

И все пак, които са най-важните тенденции в уелнес туризма по света?

Бъдещето на имунното здраве: спри да подсилваш, започни да балансираш!

Здравето на имунната система ще остане във фокуса на потребителското внимание и през тази, и през следващата година. Докато през 2020 г. наблюдавахме как се надига една огромна вълна от имуностимулиращи добавки, храни и програми, сега все повече хора научават, че безкрайното „подсилване“ на имунната система е ненаучно и погрешно, като цяло. Бъдещето в уелнеса е свързано с постигането на имунен баланс и имунно стабилизиране.

Предстои да наблюдаваме все повече научно подкрепени програми за укрепване на имунното здраве, като метаболитното здраве, микробиомът и индивидуалните хранителни режими ще стават все по-важни. В играта влизат дори експериментални подходи, като „позитивният стрес“ и периодичното гладуване (фастинг). При пътуванията и туризма, това означава все по-комплексни програми, далеч отвъд простото „подсилване на имунитета“ и венозните вливания на витамини и микронутриенти.

След дългата 2020-та година, все повече хора са наясно, че имунното здраве изисква холистичен подход, храната и микробиомът са ключови и че бавните стратегии са тези, които са печеливши, не бързите.

Един от най-важните уроци на 2020-та беше „Отпусни се, храни се балансирано и инвестирай в здравето си“.

Антистрес ваканции и почивки за справяне с чувството за безпокойство

Според Massachusetts General Hospital, пандемията е влошила сериозно душевното здраве на пациенти, страдащи от депресия и чувство за безпокойство. Дългите периоди на изолация, скръбта по починали близки, загубата на работа, липсата на социален живот и страхът от заразяване са отключили цял набор от психически проблеми. Очаква се, 2021-ва да предложи на туристите възможност за бягство от стреса и подобряване на психическото състояние. Много дестинации и хотели вече предлагат собствени съветници и консултанти, групи за медитация и физически активности за повишаване на настроението.

Ваканции, свързани с физическа активност или намаляване на теглото

Със затварянето на спортните и фитнес зали, много хора изпаднаха в невъзможност да поддържат фитнес режим и загубиха форма. Социалните медии се наводниха с видео уроци с различни упражнения или спортни предизвикателства, които обещаваха да превърнат всяко ъгълче от дома ви в място за тренировки. Но без фитнес инструкторите, които да следят за спазването на програмите или необходимостта да се носят всички тези прилепнали дрехи, хората изведнъж откриха, че прекарват дните си на дивана, похапвайки нездравословни пакетирани храни. След възстановяването на пътуванията през 2021 г., фитнес ваканциите най-вероятно ще се превърнат в чудесна алтернатива за тези, които желаят да се отърват от някой „пандемичен“ килограм.

Биохакинг за по-добро здраве

Издигайки вниманието към собственото здраве до следващо ниво, биохакингът е уелнес тенденция, която стартира през 2020 г. и се очаква да се развие стабилно и през 2021-ва.

Научно подплатена версия на самоусъвършенстването, според Тони Робинс, биохакингът е „промяна на нашата химия и психология чрез наука и експериментиране, така че да енергизираме и усъвършенстваме тялото си“. Биохакингът е базиран на определяне на хранителни и житейски модели, които най-добре биха паснали на индивидуалните ни физически особености. За най-добър ефект се препоръчва комбинирането на биохакинга с релаксираща обстановка, периодично гладуване, различни спа терапии, хранителни добавки и музика – все неща, които един прогресивен хотелиер спокойно може да осигури на гостите си, ако желае да е в тон с уелнес тенденциите.

Ваканции за „дигитален детокс“

Както вероятно се досещате, дигиталният детокс е съзнателният отказ от използване на различни дигитални технологии – мобилни телефони, социални мрежи, компютри и пр. След като целият свят остана заключен за месеци по домовете си, пристрастяването към различни устройства и джаджи достигна невиждани върхове. В тази връзка се очаква, през настоящата година да се отключи търсене към възможности за почивка без постоянно взиране в екрана на телефона или лаптопа. Алтернативата? Медитация, физически упражнения, книги, разговори с хора, спа процедури.

България и нейният шанс да блесне на уелнес картата

Въпреки славата ни на евтина дестинация главно за летен и зимен туризъм, настоящият момент предлага отлични възможности, страната ни да се позиционира и като добра спа и уелнес дестинация. Предпоставките за това са няколко – отлични природни дадености и ресурси, внушително културно наследство, нова хотелска база, наличие на вкусна, здравословна и евтина храна и не на последно място – елемент на загадъчност, защото, въпреки че се гордеем със спа курортите си, в чужбина те са практически непознати.

Как по-бързо дестинация България може да заеме позиции на международния уелнес пазар? Какво трябва да направят хотелиерите, за да отговорят на разрастващото се търсене в този сегмент? Как с минимални инвестиции да превърнем хотела си в „уелнес хотел“? Ще станат ли спа и уелнес хотелите следващият голям хит за инвеститорите у нас?

На 18 юни предстои хотелиери и специалисти да потърсят отговори на тези въпроси по време на бизнес конференция, в чийто фокус ще бъдат спа и уелнес туризмът и какви възможности предлага той на хотелиерите.

Конференцията е част от програмата на Bulgaria Sports & Wellness Show 2021 – първият у нас голям форум за спорт и уелнес, който ще се проведе между 18 и 20 юни в зала EFE и прилежащите й външни площи на хотел Маринела София.

Сред участниците в програмата на конференцията ще бъдат:

  • Маргита Тодорова – директор „Експлоатация, маркетинг и продажби” в Албена АД;
  • Жулиета Серафимова – председател на УС на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели и генерален мениджър на Гранд Хотел Милениум София;
  • Петър Ангелов – председател на Българската асоциация за здраве и фитнес и управител на веригата Атлетик Фитнес;
  • Милена Иванова – собственик и генерален мениджър на Севтополис Медикъл § Спа (Павел баня);
  • Яна Данаилова – консултант по хранене, председател на Сдружението на нутриционистите в България;
  • Мартин Попов – управител на дигитална агенция Interactive Share;
  • Д-р Иван Неделчев – професионален фитнес треньор, директор на курсовете по спорт към Нов български университет;
  • Доц. Валентин Панайотов – преподавател в НСА, факултет „Спорт“;
  • …и много други.

И понеже въвеждането на уелнес услуги, програми или оборудване в хотела обикновено става по решение на неговия мениджмънт, генерални мениджъри, изпълнителни и оперативни директори и разбира се собственици на хотели са поканени да се включат безплатно в конференцията. За целта е достатъчно да се попълни и изпрати тази регистрационна форма: https://forms.gle/ahtERKLhVRHvuohm9

Всички останали читатели на Bgtourism.Bg могат да се регистрират за участие в конференцията с промокод BGTOURISM, който осигурява 15% отстъпка, тук: https://bsws.bg/conference-registration

Bulgaria Sports & Wellness Show е ново събитие от организаторите на Хотелския форум – най-голямата среща на собственици и мениджъри на хотели у нас.

/В статията са използвани данни от Medical Travel Market, India Times, Destination Deluxe и други./

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube.

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!