Снимка Руслан Йорданов, Bgtourism.bg

София. Общинското предприятие „Туризъм“ към Столична община отправи покана за среща, идната сряда, 20 ноември, с дневен ред – повдигнатите от бизнеса въпроси. Това се казва в позиция на Антон Пенев – директор на ОП “Туризъм”, във връзка отворените писма на Българската хотелска асоциация (писмо), Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели и Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (писмо). На срещата ще присъстват ресорният заместник-кмет Никола Барбутов, общински съветници – членове на Постоянната комисия по международно сътрудничество и туризъм, европейски програми и проекти, и представители на бранша.

ПОЗИЦИЯ НА АНТОН ПЕНЕВ, ДИРЕКТОР НА ОП „ТУРИЗЪМ“

Във връзка с отворените писма на Българската хотелска асоциация, Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели и Българския съюз по балнеология и СПА туризъм

Антон Пенев – директор на ОП “Туризъм”

Трите доста „сходни“ писма съдържат поредица въпроси и твърдения, рефериращи и към дейността на общинското предприятие „Туризъм“ към Столична община. В качеството ми на директор на предприятието и воден от убеждението, че София може и заслужава да бъде атрактивна туристическа дестинация, бих желал да внеса някои уточнения.

Като основно свое притеснение трите организации изтъкват прозрачността в разходването на средствата за реклама, обвързвайки я с предложението за увеличаване на туристическия данък. И това е правилно! Но – прозрачност има и ще има, смея да твърдя – както никога досега. Има постоянна комуникация със заинтересованите страни, а доколкото става въпрос за разходване на публичен ресурс – всеки има правото да пита, а ние – задължението да отговаряме.

Отделно от това, с цел максимални публичност и информираност – посредством диалог и сътрудничество, ОП „Туризъм“ вече реализира дискусии с бранша, в т.ч. с акцент върху мнението на бизнеса. Тези формати бяха отворени, а следващият такъв е планиран за края на настоящия месец (28.11.).

За какво говорим на тези срещи? Именно за ролята, целите и приоритетите на заинтересованите страни; за това – кой с какво и как ще допринесе, за да привлича София повече туристи; какви, в какво и кога инвестиции предстоят; какви резултати очакваме. През последните 20 години никое ръководство на общинското предприятие не е инициирало толкова чести, целенасочени и влизащи в професионална конкретика срещи. Всички теми са поставени на масата за експертно обсъждане.

По отношение на туристическия данък, заплащан от туристите, а не от местата за настаняване:

Понастоящем данъкът за нощувка в столицата е между 0.4 лв. (40 ст.!) за местата за настаняване от категория една звезда до 1.2 лв. за петзвездните хотели. Този размер на данъка не е променян от 2011 г.

Няма да се спирам върху динамиката на покупателна способност през последните 13 години и по-важното – върху средната цена на нощувка.

Припомням обаче, че през 2011 г. туристическият данък за 5-зведни хотели в София е бил 3 лв., каквото е и настоящото предложение! И нека бъдем честни, на всеки е ясно, че няма как да инвестираме в качествено позициониране, ако за него не е осигурен финансов ресурс. Съвсем наивно пък би било да очакваме задоволителни резултати.

Въпреки това, за да бъдат избегнати всякакви внушения и притесненията да бъдат разсеяни, ОП „Туризъм“ отправи покана за среща, идната сряда, 20 ноември, с дневен ред – повдигнатите от бизнеса въпроси. На срещата ще присъстват ресорният заместник-кмет Никола Барбутов, общински съветници – членове на Постоянната комисия по международно сътрудничество и туризъм, европейски програми и проекти, и представители на бранша.

Използвам случая, за да внеса яснота и около спекулациите за слоган „Честита баня“. На 25 октомври Сдружение „Българска асоциация за туризъм“ организира и проведе събитие, в което ОП „Туризъм“ беше участник, а не съорганизатор. В тази връзка, не приемам да ми се приписват тезиси, по време на чието артикулиране (поради закъснение), дори не съм присъствал. Другото е заблуждаване на аудиторията.

В заключение, основополагащ остава въпросът: Искаме ли София действително да бъде позиционирана като водеща туристическа дестинация, което столицата ни несъмнено заслужава, и готови ли сме да обединим усилията си за постигане на тази стратегическа обща и общностна цел? Моят отговор е „Да“!

С уважение, 

АНТОН ПЕНЕВ,

ДИРЕКТОР НА ОП „ТУРИЗЪМ“

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE