Slide
Slide

Димитровград. Панорамна обиколка в сърцето на Димитровград с автобуси от средата на 50-те години на XX век ще се проведе днес – 26 август 2023 г.(събота). Събитието е част от програмата за Празника на Димитровград. За желаещите да се повозят на атрактивните ретро возила, добре познати в обществения транспорт по времето на социализма, ще има гид във всеки автобус. Честири автобуса от средата на миналия век ще разхождатг граждани и гости на града в това вълнуващо преживяване.

В Ретро тур – Димитровград са включени едни от най-атрактивните и емблематични за времето на социализма автобуси Škoda 706 RTO, Чавдар 11M3, Чавдар М81 и легендата за туристите – Ikarus 256.50. Автобусите ще тръгнат в 9.00 часа от Автогарата в Димитровград и ще вървят по график през тридесет минути. Всеки от тях ще направи по пет тура, а желаещите да изпитат удоволствието от пътуването ще трябва да си вземат билети предварително от касата на ОДТ „Апостол Карамитев“.

Билетите от касата ще могат да се вземат след 10 август (четвъртък). Пътуването е безплатно, но заради удобството на гражданите и по-добрата организация ще става, чрез билети. С цел безопасност, деца без придружител няма да бъдат качвани! Всеки ще може да вземе най-много до 5 билета.

Атрактивните возила са реставрирани и се поддържат от сдружение „Ретро автобуси”. В автопарка си Сдружението има над двадесет автобуса от края на 50те до 80те години на миналия век, реставрирани в първоначалният си вид и блясък и приведени в движение.

Škoda 706 RTO

Автобусите Škoda 706 RTO са едни от най-масовите у нас през 60-те и 70-те години на миналия век. Произвеждат се в Чехословакия от 1958 до 1972 г. в различни версии – градски, междуградски и специализирани. Автобусите Шкода 706РТО са изключително успешни като са доставяни в почти целият Източен блок, а също така и в част от Африка и Азия. Автобусът на Ретро автобуси е от 1967 г., той е първият закупен в колекцията на Сдружението.

Чавдар 11M3

Произвежда се от 1970 до 1990 година, като в този период са произведени над 8000 броя от този модел. Серийното производство на автобусите е започнало в завода на Чавдар в Ботевград през 1974 година. Чавдар 11М3 е имал различни версии на изпълнение. Отначало са произвеждани с панорамни прозорци на покрива и монтиран багажник. Срещат се модели с ръчна касова врата, а също така е имало и такива в товаро-пътнически вариант, лаборатории, за превоз на дрехи, бутилки и други. Автобуси Чавдар 11М3 са доставяни и в Северна Корея.
Чавдар М81
Автобусите Чавдар М81 започват да се произвеждат от завод Чавдар, Ботевград от 1967 до 1974г. През 1967г. предприятието усвоява серийното производство на първия модерен следвоенен автобус, чиято каросерия е изцяло проектирана у нас. Художник-проектант на каросерията е инж.Борис Ачков от Научно иследователски и проекто конструкторски институт за двигатели и автомобили. Прототипа на Чавдар М81, по стара традиция датираща от 50-те години, е закаран на собствен ход до София лично от директора и представен пред създателя на ДСО Балканкар Пантю Карапантев.
Ikarus 256.50
Автобусите Икарус 256.50 започват да се произвеждат от заводите на Ikarus , Budapest през 1977 година. „Унгарската легенда“ както наричат още междуградския автобус Икарус 256.50 се произвежда от 1980 до 1998 година.
Сподели публикацията