Матус Томасик, Costa Crociere: Вярвам в бъдещето на круизите, защото те ни дават шанс да имаме най-добрите преживяния в морето и на сушата
Матус Томасик, Costa Crociere: Вярвам в бъдещето на круизите, защото те ни дават шанс да имаме най-добрите преживяния в морето и на сушата

Пътуването е начин на мислене и хората искат да изследват света все повече. Ние вярваме в пътувания, които са уникални, забавни и автентични. Гледаме на дестинациите не като на места, пълни с туристи, а като на общности, съставени от хора със собствени култури, навици и традиции. 85% от “круизните” милениали планират да пътуват отново. Това заяви в интервю за Bgtourism.bg Матус Томасик – мениджър “Бизнес развитие за Централна Европа” в Costa Crociere

– Здравейте, г-н Томасик! Добре дошъл в България! Кога и как започна Вашето професионално развитие в туристическата индустрия и в частност в света на круизите? С какво круизната индустрия ви спечели?
– Началото ми с пътувания започна още когато бях в университета, когато започнах работа за компания, предлагаща услуги в бизнес авиацията. Но истинското начало се случи няколко години, след като получих възможността да работя с Costa Cruises. Изминаха повече от 5 години и оттогава ние развиваме нововъзникващите пазари в Централна Европа.

Круизът е уникален начин на пътуване,

защото ви дава шанс да изпитате най-доброто от морето и сушата. И като се има предвид в световен мащаб, това все още е много „нишов“ начин на пътуване, тъй като навлизането на круизи, особено в много страни, е много ниско. И все още чувам така наречените митове от пазара като: „твърде скъпо е, скучно е, няма да имам време да видя и проуча, това е само за стари хора, никога не съм мислил за това, ще получа морска болест“ … Имайки предвид това и нови инвестиции, увеличен капацитет, нарастващ брой кораби и всичко това означава нарастващ потенциал. Ето защо вярвам в бъдещето на круизите.

– В световен мащаб, включително и в България, пътуванията с круизни кораби стават все по-желани и атрактивни? В края на 19-и век светът е завладян от треска за злато, а днес от треска за круизи. Като, че ли с времето туризмът променя хората и все повече търсят и инвестират в преживявания, отколкото в материални ценности. Какви са вашите наблюдения като човек от кухнята на круизната индустрия?
– Да, това е вярно, все повече и повече хора, особено по-младото поколение, са гладни за преживявания вместо материални неща. Те искат да живеят, искат да създават спомени, да преживяват колкото могат повече. И круизът е отговорът на това. Круизното пътуване е достъпен начин, по който гостите могат да открият, изследват и да се насладят на множество дестинации, докато разполагат с пълен комфорт. Представете си, ако искате да видите Италия, Испания, Франция за 7 нощувки. Пребройте броя на полетите, такситата, хотелите, които ще трябва да вземете, за да се случи това. Добавете храна в ресторантите и ще разберете стойността на круиза. Щастлив съм да кажа, че не само младото поколение, но и хората от различни възрастови групи разбират, че пътуването е начин на мислене и хората искат да изследват света все повече. И ние можем да им помогнем да го постигнат.

– Много години от Вашето професионално развитие са свързани с продажбите и проучванията на пазарите. Как се промениха продажбите през последните години? Кои са най-работещите инструменти?
– Честно казано продажбите не са се променили. Това, което наистина се променя, са хората и техните очаквания, желания и начина, по който вземат решения. Нашата роля е да изслушваме и предвиждаме какво води до решението на гостите. И да, ние коригираме подхода си с времето, защото пазарът го изисква. Въпреки че нашата цел е да сме сигурни, че можем да създадем и предоставим уникално изживяване при пътуване на нашите гости по устойчив начин. Ние вярваме в растежа чрез проучване. Сигурни сме, че можем да помогнем на хората да открият света, като същевременно им даваме комфорта, от който се нуждаят.

Круизните продукти са сложни и не толкова известни сред обществеността. Важен аспект на растежа е от една страна B2B (business-to-business) развитието – това означава да увеличим знанията и уменията на нашите партньори и същевременно да увеличим видимостта на круизното изживяване за крайния гост. Ако можем да развием тези две, можем да увеличим приемането и разпространението на пазара.

– Дигитализацията все повече навлиза в живота на хората и в туристическата индустрия. Каква ще бъде ролята на човешкия фактор? Как той може да бъде съхранен и използван по най-добрия начин, имайки предвид, че туризмът е създаден от хората за хората?
– Да, през последните 2 години можехме да видим как целият процес на цифровизация се ускорява във всеки сектор от живота ни. Възприемам го като нещо, което трябва да ни помогне да бъдем по-продуктивни. Но хората остават, което е принципно. Те са важни аспекти на развитието и растежа. Представете си днешно време. Почти всеки туристически агент може да има собствен уебсайт и да продава всеки продукт онлайн. Да, той може да има достъп до широк пазар, но само поставянето на уебсайт не е достатъчно. Хората искат да имат взаимодействие. Защото всички сме емоционални човешки същества. И там хората идват и носят стойност. Можете да създадете ефективен цифров процес за събиране или отговаряне на общи заявки. Но ако искате да направите разликата, хората са отговорът.

– Искам да поговорим за компанията, която представлявате. Какво е днешното присъствие като кораби и маршрути на Costa на картата на круизната индустрия, кои са новостите за 2023 г. и с какво компанията се отличава пред конкурентите си?
– Горди сме, че Costa Cruises е единствената италианска круизна компания в сектора, която извършва круизи под италиански флаг. Като един от най-големите италиански туроператори, ние сме част от корпорацията Carnival и лидер в сегмента. Групата Costa Crociere е компанията-майка на марките Costa Cruises и AIDA Cruises, с 23 кораба в експлоатация и общ капацитет от около 88 000 гости оперираме на глобално ниво.

Коста Венеция, снимка Руслан Йорданов

– Круизите са целогодишни, но в България в момента на дневен план са резервациите за Лято 2023. Можете ли да отличите само един летен маршрут на Costa тази година, върху който туристическите агенти и клиентите да насочат своето специално внимание?
– Costa Cruises през последните 5 години закупи 4 нови кораба, което е невероятно предвид обстоятелствата. Ние сме сред първите, които въвеждат кораби, задвижвани с втечнен природен газ, които помагат за намаляване на емисиите и стимулират устойчив подход към туризма. Ние предлагаме стотици различни круизи по целия свят. Гостите могат да опитат различни западни и източни медицински маршрути, тръгващи от Италия, Франция и Испания. Опитните гости могат да обикалят различни маршрути през Северна Европа (напр. Фиорди, Балтика, Нордкап, Обединеното кралство, Исландия), а за тези, които търсят повече екзотика, са подготвени круизи в Близкия изток, Карибите и невероятни круизи по света.

Искам да подчертая специално, например, Costa Fortuna с неговия 14-дневен маршрут, където гостите могат да избират между 3 програми, които обхващат Истанбул, Балеарските острови, Канарските острови и Гръцките острови.
Друг акцент е нашият продукт Golf&Cruise с Costa Smeralda, специално за голфъри, които искат да се насладят на тази невероятна игра, докато пътуват.
И не на последно място е нашият Flight&Cruise пакет, който съчетава самолетен транспорт с круиз.
Какво ни отличава? Ние вярваме в пътувания, които са уникални, забавни и автентични. Предоставяме проучване на нашите гости чрез храна, дестинация, забавление и устойчив подход.

Запознайте се с предложенията за круизи в цял свят с CruiseGuru ТУК и резервирайте с Вашия туристически агент.

– Световният туризъм е изправен пред много предизвикателства, кои са най-големите пред круизната индустрия?
– Да, виждаме увеличено търсене на заминавания през лятото. Но това, което наблюдаваме, е фактът, че има заминавания, които се разпродават. Това означава, че пазарното поведение се променя. През последните 2 години наблюдавахме търсене, което се движеше от резервации в последния момент. Сега можем да видим, че гостите са започнали да резервират повече предварително. Радваме се, че ситуацията бавно се връща към предишното ниво. Това означава, че ако гостите искат да са сигурни, че ще получат каютата си, те ще резервират предварително, когато могат да получат по-добра наличност и цена.
Това са продукти, които са в най-голяма тенденция: Costa Smeralda, Costa Toscana, Costa Diadema, които са разположени в западното Средиземноморие и както обикновено Costa Firenze във Фиордите.

– Какви са тенденциите за развитието на круизните компании през следващите години? Какво да очакваме от Costa?
– Според мен това е устойчив растеж, като същевременно дава възможност на хората и обогатява общностите и гостите. Както споменахме по-рано, щастливи сме, че нашият нов флот се захранва от LNG, който в момента е най-модерната система за захранване на круизни кораби. Освен това ние прилагаме други системи и подобрения, които помагат за намаляване на емисиите. Все повече хора избират компании, които могат да докажат устойчив подход към индустрията и общностите, в които оперират. Ние гледаме на дестинациите не като на места, пълни с туристи, а като на общности, съставени от хора със собствени култури, навици и традиции. Целта е те да бъдат защитени и популяризирани по устойчив начин. Искаме да предложим на нашите гости изживявания, а не само посещения.

Бих казал, че круизът сам по себе си се превръща в по-актуален начин за прекарване на почивка. Все повече и повече хора ще откриват това пътуване и ще станат така наречените „повтарящи се“.

Според CLIA (Международна асоциация на круизните линии), 85% от “круизните” милениали планират да пътуват отново. Това е силна тенденция за круизните компании. Този сегмент от клиенти става все по-финансово способен, те предпочитат преживявания пред материални притежания, искат да видят много дестинации, но непременно нямат много време. Обичат да ядат, да снимат, да се забавляват и да пътуват в малка група.

Технологиите ще играят ключова роля. Например нашите клиенти имат приложение Costa, което им позволява да видят какво се случва на борда, да поръчат екскурзия, да видят баланса си – това позволява голяма индивидуализация и персонализиране на продукта.

Все още виждам, че процесът на резервация е сложен за гостите. Ще има място за подобрения и за по-„стандартизирано“, тъй като днес сме свикнали да резервираме хотели чрез booking.com и подобни платформи.

CruiseGuru с две ползотворни и впечатляващи презентации в Бургас и Варна

Нашата цел винаги ще бъде да предоставяме опит чрез проучване на дестинация, храна и устойчив подход по пътя. Вярвам в тематичните круизи. Например, сега ще имаме тематичен круиз с диджеи от една държава. Диджеите ще пускат специфични музикални сетове по време на този круиз и това привлича особено специфична общност – този път това са хилядолетия, които никога преди не са пътували, въпреки че имат финансова мощ и следват специфичен вид музика. Но тези тематични круизи може да са многобройни – като круизи за хора, които обичат танците, пеенето, хора, които правят снимки, посещават курсове по рисуване, бегачи, тренировки във фитнес, представяне на продукти, MICE събития… Тематичният круиз съчетава добре 2 неща – всяка социална дейност и пътуване. Това със сигурност е една от тенденциите, които могат да популяризират още повече круизите.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE