Д-р Франк Кванте
Slide
Slide

Д-р Франк Кванте, главен изпълнителен директор на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, даде интервю за Bgtourism.bg. В него той представи новите авиокомпании, които ще оперират от и до морските летища в България през 2023 г., новите и възстановените маршрути, инвестиционната програма и маркетинговите активности. Той посочи, че летищата се подготвят за Шенген, ако България бъде приета в близко бъдеще, 22% е очакваният ръст на обслужените пътници спрямо предходната година.

– Господин Кванте, кога морските летища ще преминат официално от зимно към лятно разписание. До колко общо дестинации ще има полети от и до Варна и Бургас?
– Авиокомпаниите преминават към лятно разписание със старта на летния сезон на IATA, чието начало тази година е на 26 март. Точно на тази дата ще посрещнем на Летище Бургас и първите полети за лятото – с полети на Ryanair от: Варшава, Братислава, Познан и Краков. Първите чартърни полети до Летище Бургас са планирани за началото на месец май от Полша и Великобритания. На Летище Варна, към момента, първите чартърни полети за сезон 2023 са планирани за първата половина на месец май от Германия. Първите полети от Израел до Бургас – винаги важен момент за сезона – са планирани за 12 май.

Саудитска Арабия обяви старта на новата си национална авиокомпания Riyadh Air

– Представете ни новите маршрути, които влизат в програмата на двете морски летища?
– За Летище Бургас – Падерборн, Германия (който не се обслужва от 2018 г.), както и Шчечин, Полша, който ще започне през 2023 г. Авиокомпаниите също добавят маршрути, които не са нови за летището, но са нови за тяхното портфолио от дестинации – напр. Ryanair добавя още 3 маршрута това лято към Летище Бургас от Дъблин, Каунас и Познан, а пък airBaltic започва редовни полети до Летище Бургас от Рига.

Air Serbia се завръща на летище Варна с директни полети между Белград и морската ни столица

Във Варна имаме 4 нови седмични полета от Белград на Air Serbia. Този маршрут е обслужван за последен път през 2016 г.! Ryanair добавя и 3 нови полета до Варна – от Катовице, Краков и Вилнюс. Volotea ще обслужва още един маршрут до Летище Варна – от Нант. Така че се развиват и нови пазарни ниши – това ще изисква допълнителен маркетинг.

Туристическите нощувки в ЕС през 2022 година са се възстановили до 95 на сто от предпандемичното равнище от 2019 година

Летище Варна, снимка Руслан Йорданов, Bgtourism.bg

– Кои авиокомпании очаквате да рестартират своите чартъри и има ли чартъри, които ще започнат по-рано?
– Очакваме 2 нови авиокомпании да оперират до Летище Бургас и Летище Варна това лято – Azur Air Ukraine ще изпълнява полети от Полша, а Aegean Airlines ще изпълнява чартърни полети от Лил, Франция. В допълнение, още 2 нови авиокомпании на Летище Варна – Air Serbia, с полети от Белград, и Arkia, които ще изпълняват полети от Тел Авив до Варна. Transavia ще рестартира полетите до Летище Бургас от Амстердам, а няколко маршрута от Скандинавските страни до Варна ще бъдат рестартирани за първи път от 2019 г. – Олборг, Берген и Хелзинки.

Курортът „Св. св. Константин и Елена“ навършва 115 г. през 2023 г., резервациите до края на март са с 15% отстъпка

– В навечерието сме на новия туристически сезон. Какъв обем от пътници очаквате двете морски летища да обслужат?
– През 2022 г. на Летище Варна и Летище Бургас обслужихме общо 3,1 милиона пътници. Сегашните ни очаквания за 2023 г. са за приблизително 3,8 милиона пътници за двете летища, което е 22% ръст спрямо предходната година и -23% спрямо 2019 г. Но това е ранна индикация и се основава на предположението, че няма да има лоши новини, оказващи влияние върху България като туристическа дестинация и върху очакването за добри продажби на България като туристическа дестинация на всички пазари.

Wizz air обяви евтини цени на самолетните билети за полетите между Варна и Ларнака през март

– Със сигурност има много резерви, които вие ще търсите в следващите седмици, за да може да се подобри още повече картината с полети и пътници. Какви инструменти ще използвате, за да насочите вниманието на чуждите авиокомпании и партньори към България?
– В момента работим по различни инициативи с нашите партньори за повишаване осведомеността и търсенето на Българското крайбрежие и съответно на нашите летища – семейни пътувания и прес турове за журналисти, инфлуенсъри и туристически агенти. Също така, участие в последните роудшоута в Полша и Германия, както и върху предстоящите такива в Израел и Великобритания. Съвместни рекламни дейности с авиокомпании партньори, дигитална рекламна кампания за ранните стартиращи полети на Летище Бургас, както и B2B срещи с авиокомпании и туроператори, които провеждаме през цялото време.

Франк Кванте: На роуд шоуто в Полша действахме като един отбор, а не като състезатели

– Кои са основните ви краткосрочни цели за развитието на морските летища?
– По отношение на развитието на трафика, ние се стремим да възстановим най-скоро, колкото е възможно по-голяма част от нашия трафик отпреди пандемията, което, като вземем предвид все още липсващия трафик от Русия, Украйна и Беларус (съставляващи 15% от нашия трафик през 2019 г.), е голямо предизвикателство. Ние проучваме възможности за нови или неразвити пазари на Летище Бургас и Летище Варна, като: Близкия изток, Франция и др., и за да бъдем успешни, се нуждаем от подкрепата на всички заинтересовани страни – туристическия бизнес, местната власт и държавата. Но най-важно е доброто позициониране на България като туристическа дестинация на нашите основни пазари: Германия, Великобритания, Израел, които са само три от тях – но и това се нуждае от маркетинг, маркетинг и пак маркетинг! Отново каня всички да си сътрудничат и да се присъединят към Алианс Българско Черноморие и да работим заедно!

Франк Кванте се срещна с управниците на Бургас, обединяват усилия за привличането на повече туристи

– Какво включва инвестиционната програма на „Фрапорт“ за 2023 г.?
– Имаме редица инвестиционни проекти за подобряване качеството на летищата и поддържане на инфраструктурата, особено на пероните и пътеките за рулиране. Освен това, работим върху дигитализацията на нашите летища с инвестиции в ИТ на по-високи нива. Особено безопасността и сигурността на нашите системи непрекъснато биват подобрявани. Готвим се за Шенген, ако България бъде приета в близко бъдеще. Не на последно място, подготвяме се за инвестиции във фотоволтаици, както на Летище Бургас, така и на Летище Варна, за да станем по-независими от високите цени на електроенергията.

Интервюто взе Руслан Йорданов

Сподели публикацията