София. По време на мандата на служебния кабинет се справихме с всички остри проблеми по мандатната програма в сектор туризъм, изпълнихме обещаното и набелязаното преди близо 6 месеца. Това е равносметката на министъра на туризма д-р Илин Димитров по време на открито заседание на Министерски съвет, на което служебният кабинет направи публичен отчет на дейността си. Министър Димитров отчете 19 изпълнени от 20-те заложени точки от мандатната си програма.

Пред колегите си той подчерта, че се е водил в работата си от експертност, приемственост и прозрачност и благодари за подкрепата и екипната работа, особено при разрешаването на двете основни кризи за туризма – Украйна и преодоляването на последствията от COVID-19. Той подчерта доброто сътрудничество с министър Демерджиев и министър Меджидиев, който още в първите дни на мандата осигури допълнителни медицински екипи за туристите по Черноморието.

По думите му единственото, което не се случи, е обединението бранша, но очевидно е необходимо време, за да узрее секторът за тази идея.

На 2 август 2022 г. служебният министър на туризма д-р Илин Димитров, до момента председател на Комисията по туризъм в 47-то Народно събрание, встъпи в длъжност, оглавявайки министерството на туризма в осмия поред служебен кабинет и в 100-то правителство на Република България.

По време на мандата си министър Димитров и неговият екип се водеха от принципи като почтеност и прозрачност, енергични и целенасочени действия, ясно изразена експертност и професионален подход в решаването на проблемите. В работата си служебният министър заложи на приемственост, надграждане и активни действия в подкрепа на сектора, както и системна работа по отстраняване на съществуващите пропуски и забавяния. Екипът предприе и редица законодателни инициативи.

Периодът беше белязан от събитията в Украйна и отшумяващата световна пандемия, подкрепа за хотелиерите и едновременно с това проява на солидарност към бягащите от войната, активна работа по възстановяване на сектор туризъм и укрепване на всичките му сегменти. Бе поставен акцент върху развитието на културния и здравния туризъм, както и върху активен диалог с академичната общност и сътрудничество за преодоляване на проблема с липсата на кадри. Сред приоритетните дейности бяха поставени целева работа по пазари и утвърждаването на бранд България, реална работа по дигитализация на туристическата услуга и превръщането й в част от съвременния модерен свят.

Летният сезон надхвърли очакванията като възстановяване и резултати, а една от най-спешните стъпки, предприети от министър Димитров в първите дни от мандата му, бе осигуряването на три допълнителни линейки в Черноморските курорти.

С редица решителни и ефективни стъпки, в рамките на ограничените правомощия на един служебен кабинет, през изминалите близо 6 месеца бяха постигнати видими резултати:

* Към днешна дата са решени проблемите със забавените категоризации на туристическите обекти – от над 1200 забавени категоризации в момента чакащите са под 50. Благодарение на екипа на Министерство на туризма за пет месеца успяхме да категоризираме 1316 обекта, което е работа за две години, заяви министър Димитров. С това бе решен един огромен проблем за хотелиерите, тъй като договарянето на следващия туристически сезон беше поставено под сериозен риск.

* След активни действия и срещи от страна на служебния министър, Народното събрание се убеди, че запазването на 9% ДДС в туризма е от жизнено значение за бранша и удължи действието на мярката с година.

* Скоростта за плащане по хуманитарната програма за бежанците от Украйна беше удвоена, бе създаден работещ механизъм за контрол, с който започна и ревизия на старите плащания с цел пълно изчистване на задълженията към хотелиерите.

* Бе подсигурен един успешен зимен сезон с очакван ръст от 10%, а в последвалото необичайно топло начало на зимата единственото условие за това е да завали достатъчно сняг.

* Бяха постигнати видими резултати от работата през летния сезон – имахме един успешен летен сезон с 22% ръст спрямо миналото лято 2021, който надхвърли прогнозите от началото на лятото и който въпреки военните действия и загубите на пазари Украйна, Русия и Беларус почти се доближава като брой туристи към показателите от 2019 г.

През миналата година 4,2 млн. българи са избрали за почивката си родината, съобщи министърът.

* През лято 2022 туристите по българските плажове се радваха на по-чисти и безопасни плажове – бяха извършени 411 проверки на място, като всеки един плаж бе проверен няколко пъти през сезона.

* Същевременно бе осигурена адекватна и бърза медицинска помощ за летуващите, с което се реши един огромен проблем за бранша и туристите по българското Черноморие. Министерство на туризма съвместно с Министерството на здравеопазването командироваха медицински екипи с линейки на местата със сериозен недостиг – к.к. „Златни Пясъци“, Приморско и к.к. „Слънчев Бряг“.

* Подобри се разпознаваемостта на Бранд България на външните пазари и отношението на българския турист към националния ни туристически продукт. Пазари като Румъния и Чехия надхвърлиха ключовата при оценяването на резултатите 2019 г.

* През 2022 г. вътрешният туризъм надхвърли с 20% предпандемичната, считана за върхова до момента, 2019 г. След отпадането на COVID-мерките, може да се каже, че това е резултат от изключително активното популяризиране на вътрешния туризъм и специализираните видове туризъм – културен, свързан с историческото наследство, здравен и СПА, кулинарен и винен туризъм.

* Министерството на туризма стартира активна работа за националната реклама и бяха въведени някои добри практики с водещите национални телевизии и БНР, където ще се рекламират 100-те национални туристически обекта, в емисиите за времето на телевизиите се акцентира върху възможностите за туризъм, по БНР и в други радиостанции започва излъчването на 52 предавания в час пик на тема национален туризъм, активирани са отношенията с редица местни медии.

* В стремежа си за пълна прозрачност в работата, информираност на публиката, пределна полезност и по-добра комуникация с бранша, Министерството на туризма възобнови издаването на Информационния си бюлетин и го превърна в електронно списание – с актуална информация, богато илюстрирано, със съвременна визия, полезни данни и статистика, инфографики, международни новини, информация за предстоящи събития и изложения и не на последно място – давайки трибуна на специален гост, представител от сектора, в рубриката си

„Мнението на специалиста“. До момента са подготвени 12 броя, които се разпространяват до представителите на бранша и до СТИВ зад граница, а от първите дни на 2023 година на официалния сайт може да бъде открит и новият бюлетин „Култура на фокус“, събрал едни от най-значимите събития, предлагани от деветте ОУТР.

* Министерство на туризма въведе нови правила в търсене на прозрачност, като търговските търгове за българските плажове ще бъдат наблюдавани от КПКОНПИ, МВР и ДАНС. „Връщаме стандарта на работа“, подчерта в заключение министър Илин Димитров.

Сподели публикацията

Хотел Радинас Уей Боровец Нов СПА хотел в Сапарева Баня | 103° Hotel & SPA