Въвеждането на здравен паспорт за туристите е някаква гаранция, но дали е достатъчна – едва ли. Така изпълнителният директор на „Слънчев бряг“ АД Златко Димитров коментира в интервю за Грамофона Нюз една от евентуалните спасителни мерки за предстоящия туристически сезон.

– Г-н Димитров, има ли шанс за Сезон 2020?

– Шанс за Сезон 2020 все още има. Към момента изгледите според мен са по-оптимистични от ситуацията през месец март при обявяване на извънредното положение. Тогава неяснотата повече ни плашеше, защото гледахме какво се случва в Италия и после Испания и картината беше демотивираща. Не знаехме срещу какво се изправяме.

За щастие към момента благодарение на адекватните мерки на държавата, пандемията у нас изглежда малко или много под контрол. Сега мислим в перспектива, разглеждаме различни сценарии и се надяваме, че спазвайки ограниченията, по-бързо и успешно ще преодолеем тази криза. „Слънчев бряг“ АД подготвя сезона, макар и само административно към момента. Готови сме в най-кратки срокове, при вдигане на извънредното положение, да започнем инвестиции и в инфраструктурата в комплекса.

Всички министри на туризма от ЕС с ключова онлайн среща в понеделник

– Представял ли сте си някога, че Слънчев бряг може да се окаже празен? И има ли такава опасност наистина?

Никога не съм си представял комплекса празен през лятото. Вие сами знаете как изглежда Слънчев бряг в активните летни месеци. Приятел обаче ми се обади в началото на извънредното положение и сподели, че е сънувал Слънчев бряг празен. Мисълта за това беше меко казано потискаща.

За да бъдем реални, ясно е, че няма да е възможно да се работи ако пандемията продължи в същите размери. Надеждата е мерките да сработят и да можем да реализираме сезон 2020, макар и не на 100%, макар и трудно за бизнес, персонал, администрация и туристи.

Надяваме се на сезон през месец юли, август, а ако времето е с нас и през първата половина на септември. Но все пак разбира се, здравето е на първо място. Трябва да подкрепим адекватните мерки на държавата, за да излезем по-бързо от кризата.

– Какви изводи трябва да си направи туристическият бранш след епидемията и затварянето на границите?

Не мисля, че изводите са само за бранша. Те са за цялото общество. Не смятам, че туристическият бранш е повече пострадал от ресторантьорския, от транспортния и така нататък. За съжаление неприятните изводи са за всички ни, заети във всякакви сектори на икономиката.

Изводът за целия бизнес може би трябва да бъде, че е необходимо да влагаме повече мисъл за утре, винаги да очакваме, че е възможно да дойде криза по-голяма от предходната. Дружеството, което управлявам, „Слънчев бряг“ АД посреща тази криза в най-стабилното си финансово състояние в последните 10 години. От 2010 г., до момента сме намалили загубите с 8 милиона лева. Това е в резултат на много труд, който сега вярвам, че ще ни се отплати.

– Как виждате развитието на туризма след тази криза?

В първите месеци и първата година след кризата едва ли ще има развитие в посока растеж. Виждайки международната обстановка и прогнозите на експертите за световна рецесия, картината не е оптимистична. Все пак как и кога ще се възстанови българския туристически бранш зависи и от възстановяването на основните европейски икономики, чийто туристи посрещаме всяка година.

За това развитието трябва да бъде в посока на иновации в клиентското обслужване и мисъл за задържане на ценния дългогодишен персонал. Сега повече от всякога туристическият бранш ще трябва да се доказва на туристите с добро обслужване, сигурна и здравословна среда и при това в условия на хиперактивна конкуренция. Но, както не веднъж съм казвал, туристическият бизнес в България е опитен и гъвкав. С малко помощ ще успее да се адаптира.

„Програма 60+“: Предлагат по 1 000 евро на човек за здравословна почивка в Европа

– Има ли хляб в идеята на хотелиерите Слънчев бряг да се промотира и като балнеокурорт?

-Разговарях с г-н Налбантов за идеята му. Като цяло подкрепям всякакви иновации от страна на бизнеса в посока на препозициониране в условията на тази различна и нямаща аналог към момента обстановка. Казах му, че според мен са необходими допълнителни експертни становища, за да може да достигне убедително до потребителското съзнание. В исторически план той е прав за предимствата на въздушните течения в Слънчев бряг и Св. Влас. Не случайно именно в тази местност е изграден и белодробен санаториум през 60-те години, специализиран в лечението на туберколоза и друг тип респираторни заболявания.

Слънчев бряг е многолик комплекс. Вярвам, че в него има място за всякакъв тип туризъм. Не случайно зона Север е предпочитана от семейни туристи в 4 и 5-звездни хотели, търсещи повече спокойствие, докато зона Юг е избор за млади хора, които искат забавление. Дали трябва именно в условията на тази криза да се препозиционира цялата философия на туристическия продукт в Слънчев бряг обаче е въпрос на една широка и доста по-дълга дискусия.

– Документ за здравен статус на всеки турист ще бъде ли достатъчна гаранция за провеждането на спокоен сезон?

– Предполагам визирате предложението на гръцкия министър на туризма за въвеждане на здравен паспорт за туристите, които посещават южната ни съседка това лято. Това е някаква гаранция, но дали е достатъчна – едва ли. В непрестанна комуникация съм с хотелиерите и други представители на бизнеса в Слънчев бряг и виждам, че разработват конкретни мерки, с които да обезпечат сезона и здравето на туристи и персонал. Стигнали са до най-дребния детайл и хипотеза.

Освен деклариране на здравен статус вероятно трябва да се предприемате и мерки в посока на тестване. Така или иначе всеки обект трябва да има план как и какво се прави при регистриране на заразен посетител. Както анонсира министър Ангелкова, очаква се и общо решение за страните членки на ЕС в посока как се удостоверява здравния статус на туристите.

Очакваме, че ще получим и предписания от ресорните институции като РЗИ. Но всичко това е ако пандемията бъде овладяна в достатъчна степен, в която да можем да отворим обектите при взимане на всички предпазни мерки и осъществяване на превенция.

– Вашият съвет към туристическия бранш в Слънчев бряг?

– Трудно се дават съвети на опитни хора, които десетилетия са строили гръбнака на цял един бранш, основен за българската икономика. Бизнесът е опитен и добре знае спецификите на продукта си, знае какви фини настройки да направи, за да се адаптира. Мога да им пожелания търпение, здраве и да гарантирам, че в лицето на „Слънчев бряг“ АД имат лоялен партньор.

Надявам се българските потребителите да изберат българското Черноморие като дестинация за лятна почивка след тежките месеци на изолация. Сигурен съм, че бизнесът и администрацията ще внедрим мерки, които да гарантират сигурно българско море. Ще сложим ред и ще следим за спазването му.

#ОстанетеСиВкъщи и „ИзберетеВаканциявБългария

Онлайн туристическо изложение „Резервирай в България“ ще се проведе от 8 до 10 май

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК