Варна. 100% заетост гарантира ли печеливш бизнес? Отговор на този специфичен за туристическия бранш въпрос, ще даде по време на туристическото изложение във Варна (21-23 ноември в ДКС) един от водещите специалисти в дигиталното пространство в България Виктор Тодоров – мениджър бизнес развитие в Клиентрик – компания предлагаща иновативни решения в областта на продажбите и маркетинга в HoReCa сектора. Във втория ден на туристическия форум в Двореца на културата и спорта – на 22 ноември, от 14.30 до 15 часа той ще коментира изкуството на продажбите през online дистрибуционни канали.

Над 60 фирми се включиха в третото издание на туристическото изложение “Дестинация Варна” 2019 (снимки+видео)

За събитието Виктор Тодоров се завръща в родния си град, тъй като той е роден и е завършил в морската ни столица. Първата му специалност в Икономическия университет е „Стокознание“, а втората – „Управление“. Завършил е магистратура във Великобритания и е специализирал Мениджмънт в хотелиерството в Higher Hotel Institute Cyprus.
Пред BGtourism.BG Виктор разкрива, че обича да се връща у дома, тъй като Северното море винаги е било … неговото море. „Много по-различно е от Гърция и от всички места, до които сме пътували по света. Има уникални гледки, среда и въздух и не се презастрои, както стана с Южното Черноморие. Предпочитам по-дивите места. Имаме една обособена зона с голф игрища, за по-висок клас туристи, но и други много красиви места като Калиакра, Тюленово… Има няколко, които са със страхотни панорамни гледки към морето и с хубава кухня. За човек, който търси бохемското преживяване, Северното море в пъти е по-добре от южното“, разкрива Виктор Тодоров.
Още от малък той е израснал в един от петте петзвездни хотела в България. Майка му дори е човекът, който внедрява за първите път интегрирана системата за управление на хотели в Гранд хотел Варна през деветдесетте години.
„Тя нямаше много време да е у дома и така израснах в този хотел. Това ми даде възможност да се докосна до световното качество, което имаше този клас хотели в България. Това създаде у мен усещане за това какво трябва реално да представлява един петзвезден хотел като услуга, която предлага, като качество на персонал, отношение и всичко, което последните години до голяма степен липсва в много от нашите обекти“, споделя Тодоров.

Той посочва, че през първите години в професионален план се е занимавал с управление на проекти, свързани с бизнес процеси в големи компании. „Бях встрани от туризма през първите няколко години на моята кариера. След това във Великобритания имах собствена консултантска практика. Занимавах се със стартиращи бизнеси в сферата на биотехнологии и IT. Преди 3 години със съпругата ми взехме решение да се завърнем в България заради нашия син. Двама от моите най-добри приятели вече бяха създали „Клиентрик“ – компания, която специализира в предоставяне на услуги за хотели и ресторанти, за туристически обекти – помага за развитие на тяхната търговска политика и маркетинг. На мен много ми допадна идеята. Смятам, че бизнесът в България има нужда от такъв тип съпорт и съответно се разбрахме да стана част от тяхната компания, да си партнираме – да направя така, че бизнесът да се разрасне, да изберем правилните посоки за развитие на този тип услуги. От тогава, вече повече от две години работим заедно.
Смея да твърдя, че сме единствената фирма на пазара в България, която предлага комплексна услуга и решава този тип проблеми. Радвам се заради това, че имаме доста конкуренция в различните аспекти на това, което правим. Това създава и много по-голямо познаване на пазара, а това беше основно предизвикателство първите години. Самите хотелиери не знаеха какво да търсят от една услуга, която купуват.
И това е основен проблем все още в България. Всичко, което е модерно, е много лесно да бъде продадено в България, но е изключително трудно да бъде направено така, че то да работи, тъй като голяма част от колегите все още не могат да разберат комплексността на това, което правят. Като пример ще дам правенето на един уеб сайт на хотели – това се разбира по-скоро като нещо, което е необходимо да се направи, но не може да се свърже с нищо друго, което те имат – например ценови политики, типа клиентела, която имат и начинът, по който те стигат до нея, т.е. целият път на клиента. Те не могат да го обхванат с технологиите, които купуват. Изборът е доста хаотичен, без ясна визия и цялостна концепция за това какво трябва да се случи и кое след кое трябва да се прави.
Това, което правим по-различно е, че Клиентрик анализира целия бизнес на хотела и предлагаме решенията едно след друго, така че да имат смисъл за бизнеса дългосрочно, вместо да предлагаме частични решения. Във времето това помага на хотели, които искат да наложат своя бранд, да привлекат правилната аудитория, на правилната цена. Другото, което се стремим да докажем в бранша е, че 100% запълняемост на базите – не винаги означава рентабилен бизнес. Един туристически обект трябва да знае конкретната си аудитория и цената, на която трябва да предлага услугата, която съответно е с определено качество, а не да търси възможно най-високата запълняемост на всяка цена – това, което продължава да се случва на пазара“, споделя още пред BGtourism.BG Виктор Тодоров.
Той счита, че много брандове във високата категория, се обезценяват заради това, че предлагат себе си през Grabo и сайтовете за масово пазаруване, което реално пълни хотела, но обезмисля бранда и смесва публики, които не би трябвало да бъдат смесвани.
„От друга страна Premium в България е криворазбрано понятие, VIP – също. И това, което се стремим да направим с обектите, с които работим, е да покажем, че не е необходимо задължително да бъдат в най-високата категория, а по-скоро трябва да изберат своето нещо, което могат да правят добре и ако това е средна публика – семейна, насочена към конкретен вид преживяване, това трябва да правят, а не да се стремят да имат всякаква публика и на всяка цена. Това размива бранда и не позволява на него да се отличи от останалите обекти в България“, смята Тодоров.
Компанията, която той представлява е без конкуренция на българския пазар. Във всеки един период от време започва работа с 12 – 20 туристически обекта, основно четири и петзвездни хотели. „Нашият модел на работа е такъв, че в началото ние винаги започваме с комплексно обследване на бизнеса.
По отношение на маркетинг услугата, в началото винаги създаваме една комплексна маркетингова бранд стратегия. След това предлагаме цялостен съпорт до момента, в който самите обекти започнат да имат необходимия персонал, който вече да се научи да прилага тази концепция. Имаме обекти, които са с нас повече от две години. Има и такива, които решиха да наемат свой собствен персонал, който ние обучихме да прилага тази стратегия“, споделя Виктор Тодоров.
Той често е на различни точки не само в България, но и по света. Професионалните му ангажименти го срещат с големи специалисти в бранша, а компанията му е успешен партньор на водещи хотели и вериги.
Виктор Тодоров е категоричен, че на България й липсва една добра национална политика за развитие на туризма. „Не може да има успешен туризъм, който да прави чудеса от храброст. Да успява да оцелява, да привлича хората да останат да работят в бранша и да имат един добър доход без национална политика. Националната политика не трябва да е свързана само с рекламиране на България по определен начин. Това е може би 5% от това, което трябва да прави страната ни. Всичко останало е свързано с изграждане на цялостна инфраструктура, почвайки от летищата и стигайки до съответните паркове на съответните места, където се случват тези услуги.
Това ще привлече и по-платежоспособни клиенти да изберат България.
Постоянно говорим, че България има голямо богатство. Факт е, но ние не знам как да го капитализираме и то да започне да работи в наша полза. Ние продължаваме да привличаме евтини туристи, които идват заради цената, а от друга страна и любопитни туристи, които идват заради историята – само малка част от тях са Premium. Аз лично също много пътувам, почти всяка седмица. Виждам много добри обекти, които се създават в България, много добра инфраструктура, еко пътеки и др., но е частично. Няма дори един район, който да е цялостно направен с идеята за развитието в определена посока“, споделя Виктор Тодоров.
На 22 ноември, от 16.50 до 17.20 часа, той ще участва и в дискусионния панел на тема „Конкурентоспособността на Българските хотели през следващите 10 г. Темата ще коментират още трима водещи специалисти в бранша у нас: Андрей Лилов, Мартин Крумов и Мая Иванова.

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК