„Важното в момента е да има предвидими и координирани в диалог с бранша мерки на база на ясен план за действие, който да е финансово обезпечен с хоризонт възстановяване на сектора и устойчивото му дългосрочно управление“, заяви в интервю за Bgtourism.bg бившият министър на туризма и настоящ народен представител Николина Ангелкова, която е член в комисията по икономическа политика, иновации и туризъм в НС.

– Г-жо Ангелкова, какво мислите за мерките, които действат в момента у нас в подкрепа на туристическия бранш?
– Винаги съм казвала, че за мен туризмът е не само неразделна част от моята работа, но е и кауза и винаги ще се боря за най-доброто в този сектор. По мое искане имаше изслушване на служебния министър на туризма, за да обясни какво се прави с оглед продължаващата пандемия от COVID-19, какви мерки се изпълняват и какви действия се предприемат в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план, за да се възстанови сектора. Казах го от трибуната на Народното събрание, казвам го и пред Вас: чудесно и похвално е, че въпреки всички критики към кабинета Борисов от страна на служебното правителство и опозиционни партии,

водещите мерки в туризма, които се изпълняват като подпомагане на бранша, бяха въведени именно от ГЕРБ

след началото на пандемията и по време на първите месеци от управлението й. Като например: Мярката „60 на 40“ за заетите, която в туризма бе надградена на „80 на 20“; държавната помощ от 35 евро на седалка за туроператори, които ползват чартърни полети, за да се стимулира чуждестранния туристопоток. Тази мярка е предвидено да действа до 2022 г.

Държавната помощ за туроператорите започнахме ние, а тя е важна, за да може те да възстановят на клиентите си парите за нереализирани пътувания вследствие на пандемията; задължителното намаление от минимум 50% на цените на чадъри и шезлонги на морските плажове и съответното намаление на концесионните плащания. От решенията на нашия кабинет остана и подпомагането с безвъзмездна финансова помощ на микро, малки и средни предприятия по линия на ОПИК за оборотен капитал, която се дава през НАП и с кредити на преференциални условия, от които служебният кабинет остави само кредитите. Това е признание. Вече почти година и половина по-късно обаче, е редно служебното правителство, което управлява в момента, да съумее да създаде нови политики и да отговори на конкретните очаквания на бранша съгласно новите реалности.

Служебният министър на туризма се похвали единствено, че логото на България е на сайта на Министерски съвет и препраща към националния туристически портал. Това ли е съществена мярка? Създадоха и програмата за безплатни почивки за ученици и учители за 15 млн. лв.
В същото време обаче маркетинговите и рекламни дейности, които сега се извършват, бяха започнати по времето, когато ръководството на сектора бе поверено на мен. В условията на пандемията смятам, че средствата за реклама трябва да се увеличат и че тя трябва да се съсредоточи изключително към пазарите, от които очакваме най-бързо възстановяване.

Туризмът всеки ден е поставен на изпитание

и то не само от трудната среда на работа, но и пред неизвестността, която управлението на държавата в момента им налага. Вие как бихте работили и как назначавате служителите на работа при условие, че не знаете какъв е хоризонта на дейността Ви? Или как бихте планирали, когато сутринта има една заповед за мерки на служебния министър на здравеопазването, следобед тя вече е друга или е отменена? Изглежда сякаш координацията между служебния министър на туризма и неговите колеги липсва или е напълно хаотична. Мисля, че в момента трябва да има допълнителни мерки към бранша с цел той да чувства, че държавата се грижи за заетите в туризма.

– Какво трябва да се направи?
– Необходимо е вече да е започнало планирането и подготовката за сезон Зима 2021/22 г. и сезон лято 2022 г. Да се договарят чартърни програми, да се фокусира рекламата за следващата година. Проблемът с кадрите и липсата на подходящи такива се вижда и от прозорците на ул. Съборна 1. Нещо повече –

браншът не го крие, той търси помощ и подкрепа, защото трудно би се справил сам.

За това и вече няколко пъти казвам, че държавата трябва да намери начин като дори ако се налага да субсидира пряко всеки нает в туризма. Изобщо, докато се възстанови сектора, трябва да се предвиди държавната подкрепа за конкретни мерки да продължи, а това пълно възстановяване трудно ще се случи в идните 2-3 години.

Цел номер едно трябва да бъде да задържим всички, работещи в туризма

и да създадем условия за изграждане на нови качествени кадри. Защото в един момент може да се окаже, че няма да има кой да работи в изградената материална база в сектора.

– Кой е най-големият проблем в управлението сектора в момента, освен липсата на кадри?
– Много е важно в момента да има предвидими и координирани в диалог с бранша мерки на база на ясен план за действие, който да е финансово обезпечен с хоризонт възстановяване на сектора и устойчивото му дългосрочно управление. Освен прякото подпомагане на всички кадри и предприятия в туризма е необходимо и

да се увеличат средствата за реклама на България,

като предпочитана туристическа дестинация и да се насочим целево към съседните и целевите за страната ни пазари, от където бихме могли да очакваме най-бързо възстановяване на чуждестранния туристопоток с оглед и на транспортната достъпност.

Например един от основните проблеми върху който работихме доста дълго време преди кризата и е ключов за развитието на летния ни туризъм е свързан със статута на националните ни курорти. За съжаление след началото на пандемията и първите шокови месеци и управление на кризата, последните 12 месеца бяха пропиляно време, в което, съгласно промените в Закона на туризма, които приехме февруари 2020 г. не бе изработена и приета Наредбата за статута на националните курорти. Тя следва да уреди много належащи проблеми. Закон има, но двамата последни министри – редовен и служебен, не изработиха Наредба.

На първо място трябва да се справим COVID кризата

и това е ключово, но е важно и другата работа, която е свързана с дългосрочното развитие на сектора да не се оставя, а да се върши паралелно. Редно е администрацията да създава процеси и дългосрочни перспективи, които да бъдат в полза на хората и бизнеса. Кризата не е извинение за абдикацията от основната функция на Министерството на туризма, а именно да създава условия за устойчивото и дългосрочно развитие на туризма и превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация.

– Преди седмици подадохте публично сигнал до здравните власти за опасността от отменяне на чартърна програма от Нидерлания. Какво точно се случи?
– Бях сигнализирана от един от най-големите туроператори от Нидерландия. Не съм спирала да работя с всички колеги от сектора и се радвам, че голяма част от бранша както в България, така и на европейско ниво, продължат да се обръщат към мен всекидневно. Само няколко часа преди сигнала, служебното правителство бе поставило пристигащите от Нидерландия в червена зона, но с различен режим на влизане на различни членове на едно и също семейство и това буквално щеше да накара всички пристигащи от тази дестинация да отменят почивките си по хотелите на българското Черноморие, заради неясната заповед и допълнителните разходи за PCR тестове на всеки член от едно семейство. Удовлетворена съм, че след няколко разговора, реакцията на РЗИ беше изключително адекватна и още на следващия ден над 380 туристи пристигнаха успешно на летище Бургас в края на месец юли и чартърната програма продължи.

– Най-дългогодишният министър на туризма сте до момента, какво бихте направили различно днес, когато сме в четвърта COVID вълна за сектора?
– Радвам се, че един от основните приоритети на ГЕРБ през 2014 г. бе създаването на самостоятелно Министерство на туризма и че бе изпълнен. Туризмът е ключов за нашата икономика и за мен винаги е било важно в диалог с бранша да се намират най-правилните решения, които да водят до устойчивото дългосрочно развитие на сектора.
Вече сме в четвърта COVID вълна според специалистите и е много важно мерките, които предстоят да бъдат взети, да бъдат предварително обсъдени с бранша, в добра координация с всички ресорни институции, участващи в този процес, но най-вече да са правилно и своевременно комуникирани.

Ваксинационният план в сектора е ключов

за неговото по-бързо възстановяване и е редно да се предвидят и стимули, ако е необходимо. Ключово е предварително да се изясняват всички обстоятелства около това какво предстои и да се минимизира всяка възможност за получаване на информация първо през медиите, а не от ресорните институции. Всяко следващо ограничение и/или затягане на режими, което влияе на приходите и дейността на бранша, трябва да има реципрочни по сила и тежест мерки в посока на компенсации за бизнеса и заетите в сектора.

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube, TikTok

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!