Slide
Slide

София. Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) проведе национално допитване между 13 и 17 декември, с цел да покаже реалната картина в бранша към края на годината – какви са настроенията сред собствениците и мениджърите на хотели и хотелски групи, какви са перспективите пред бизнеса, кои са най-сериозните предизвикателства, къде могат да бъдат търсени възможности.

Георги Дучев – изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели

Най-сериозните предизвикателства пред хотелиерите през 2021 г.

На въпроса „Ако трябва да изберете само едно, кое беше най-сериозното предизвикателство пред бизнеса Ви през 2021 г.?“, една трета от хотелиерите посочват липсата на кадри, а също толкова са категорични, че това са растящите цени на електроенергията. Изискването за представяне на зелен сертификат при посещение на ресторант, спа център и за организирани събития е било най-сериозната пречка за бизнеса на 14,4% от респондентите, а на четвърто място, с 11,7%, се класира липсата на адекватен маркетинг на дестинация „България“ на международните пазари.

А кой ще работи в хотелите в близко бъдеще?

През последните 2-3 години, във все повече хотелски издания и събития на Запад се коментира навлизането на нови технологични решения и особено на роботи в хотелите. Причината е прозаична – броят на младите, готови да започнат работа или да получат образование в тази област намалява прогресивно.

Qatar Airways организира тържествена гала вечеря по случай 10-годишнината си в България

И у нас, липсата за персонал е надвиснала като дамоклев меч както над градските, така и над ваканционните и спа хотели. И докато в допитването на ВАНЕ в началото на тази година малко над 50% от респондентите бяха категорични, че в близките месеци се очертава сериозна липса на персонал, то сега, в края на годината, техният дял скача на над 80%. Кризата за служители изпъква най-ясно при т.нар. изпълнителски позиции – камериерки, сервитьори, бармани и пр.

Поскъпването на живота ще се отрази  и върху цените на нощувките

Метафорично, в момента хотелиерите са в ролята на плънката на сандвич, поставен между плочите на грила – отдолу е натискът от повишаването на цените на електроенергията, труда и в общи линии всички останали оперативни разходи, а отгоре – ирационалните очаквания на туроператорите и туристите, че цените на нощувките трябва да се запазят или дори да се понижат в сравнение с периода преди пандемията.

Христо Проданов откри зимния туристически сезон, варненец се спусна първи по перфектните писти в Пампорово (снимки)

И въпреки че решението се отлага до последно, то е единственото възможно – 80% от хотелиерите потвърждават, че в близките месеци ще се наложи да повишат цените на нощувките, за да оцелеят. На въпроса „С колко?“, близо половината от респондентите залагат на повишение между 10 и 20%, а малко по-малко (40%) са на мнение, че биха се справили и с повишение до 10%.

Светлина в тунела все пак има

Болшинството от мениджърите и собствениците на хотели (46%) са на мнение, че през 2021 г. бизнес климатът като цяло се е подобрил. Нещо повече – над 50% от тях очакват, че 2022 г. ще бъде по-добра от настоящата година.

По-конкретно, оптимистичен нюанс се очертава при отговорите на въпроса „Очаквате ли ръст на заетостта във Вашия хотел през следващата година?“. Тук 46% от анкетираните отговарят положително, 34% все още не могат да преценят, а едва 20% са консервативно настроени.

Попитани за периода, в който очакват възстановяване на техния бизнес до предпандемичните нива, процентът на хотелиерите, които очакват това да стане до две години (43%) е почти изравнен с тези, които са на мнение, че възстановяването ще отнеме повече – три до пет години (39%).  Все пак, процентът на последните спада значително в сравнение с допитването отпреди половин година, когато те са били цели 60% от анкетираните.

ОБТ очерта приоритетите си за следващата година

Част от коментарите към допитването

В последната част на допитването беше предоставена възможност на респондентите да коментират ситуацията в бранша в свободен текст. Тук са някои от по-интересните коментари:

„Едно от най-сериозните предизвикателства през изминалата година беше непредвидимостта и хаотичността на вземаните в последния момент решения относно въвеждане на ограничения за работа на обектите“.

„Очаквам съвземане на пътуванията. Но дефицитът на кадри ще расте, подкрепян и от трансформацията на икономиката ни – това допълнително ще „изсмуче“ качествени служители и ще изправи много хотели пред невъзможност да работят“.

„В комплекси като Слънчев бряг, Златни пясъци, Пампорово и други, трябва да се създадат структури за квалификация и преквалификация за нуждите на местния туристически бизнес, който извън сезона, чрез мениджъри, главни готвачи и друг ръководен персонал, да осигурява обучение на нови кадри“.

„В бюджета (за туристическа реклама) трябва да се заложи повече на дигитален маркетинг и реклама, за сметка на (участието в) туристически борси. Светът се дигитализира“.

„Концесиите на плажовете в сегашния им вид трябва да бъдат премахнати. Централизираното им раздаване от Министерството на туризма, а не от общините, централизира корупцията. Почистването на плажовете и заплатите на спасителите трябва да са грижа на всяка община и да се покриват от туристическия данък за всяка нощувка“.

За участниците в допитването

В допитването се включиха хотелиери, които управляват леглова база от над 14 хил. стаи или около 10% от хотелската база в страната, разположена в места за настаняване с над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и апартаментите за краткосрочен наем) и с категория над 3 звезди.

Тази леглова база е разпределена основно в градски (40%) и морски (39%) хотели, но са представени също спа и уелнес (13,5%) и планински хотели (5,5%). Над 80% от местата за настаняване, чиито собственици или мениджъри са попълнили анкетата, са с до 200 стаи и с категория три или четири звезди. 5-звездният сегмент е представен при 10% от отговорите, а хотелите и хотелските групи с над 200 стаи съставляват общо 16% от отговорилите.

Пълните резултати от допитването могат да бъдат прегледани тук:

https://bit.ly/bahepoll-end2021

За ВАНЕ

Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) е професионална (съсловна) организация, която обединява мениджъри и собственици на хотели и хотелски групи от цялата страна. Членовете на организацията управляват градски, ваканционни и спа хотели с общо над 16 хил. хотелски стаи, главно в категориите 4 и 5 звезди.

BAHE има за цел да развива и популяризира добрите управленски практики, да съдейства за повишаване на общото ниво на информираност и да осигурява платформа за контакти и обмен на идеи между членовете си.

Организацията е ключов партньор при подготовката на Хотелския форум – единствената ежегодна международна конференция у нас, посветена на инвестиции и управление на хотели.

Сподели публикацията