София. Председателят и основател на Асоциацията  на Китайските Туристически Медии г-жа Бай Йен приключи петдневен тур в България с цел идентифициране на начини, по които България да бъде представена оптимално пред китайските туристи. Той бе последна спирка от посещението й на Балканите, включващо още Словения, Хърватска и Босна и Херцеговина. В рамките на престоя й в България бяха включени срещи с представители на Министерството на Туризма и Община Перник, отсядане в Катаржина Естейт и посещения на София, Боровец, Пловдив, Старо Железаре и Старосел.

Част от делегацията бяха и адв. Асен Велинов, консултант на Асоциацията по международни въпроси и развитие на чуждестранен туризъм в Китай, и проф. Сун Дзинюн, консултант на Асоциацията и водещ специалист по брандиране, маркетинг и стратегия от университета Фудан в Шанхай.

Г-жа Бай сподели, че за развитието на туристически интерес към дадена държава или дестинация, е ключово да се намерят такива елементи, които са специфични и уникални за конкретното място и да им бъде направена фокусирана промоция в рамките на дългосрочна стратегия. Тя оценява като неоптимална сегашната стратегията на България по отношение на Китай, която представя държавата ни като  дестинация, която на относително малка площ предлага възможности за всякакъв тип туризъм; според нея това не води до реален интерес, защото не носи достатъчно информация за опциите за туризъм и преживявания и не дава достатъчно мотивация за посещение. По отношение на идеята за създаване на общи турове за китайски туристи в рамките на Балканите – един проект, както на Министерство на Туризма, така и на Асоциацията, г-жа Бай многократно подчерта, че макар това да е логично и неизбежно, спецификата и уникалността на България трябва бъдат самостоятелно изтъквани и фокусът непременно да остава върху това тя да бъде позиционирана като уникална и отделна дестинация, оставяки на туристите решението как и дали да я комбинират. Най-важен фактор при избора биха били добре поднесената информация и примерни маршрути.

Проф. Сун също определи като недостатък липсата на информация за България в китайските медии и социални мрежи, и по-конкретно информация подбрана със съдействието на китайски специалисти, които знаят как да “говорят езика” на китайския турист и потребител и как да му разкажат привлекателна и фокусирана история.

Професорът предлага България за момента да базира китайската си туристическа на най-известния в Китай български продукт, а именно киселото мляко, и факта, че китайска компания успешно предлага брандирано с името на българско село кисело мляко в Китай рекламирано с идеята, че то води до дълголетие. Той смята, че българската страна би трябвало да използва тази база, за да позиционират държавата като дестинация за здравен и уелнес туризъм. Той идентифицира и други възможности за оптимизация на преживяванията, свързани с туризма, като например разрешаването на проблеми като липсата на подходящи и добре опаковани сувенири и недостатъчно продължителното работното време на много обекти, които скоро ще представи в подробна статия.

Адв. Велинов специално насочи вниманието на г-жа Бай към Фестивала Сурва в Перник. Тя бе много впечатлена от срещата си с временно изпълняващата длъжността кмет на града г-жа Севделина Ковачева и начините, по които община Перник запазва и представя тази вековен обичай. Историята на фестивала ни напомня, че човеството споделя общи културни традиции – подобен е и смисъла на традициите за отбелязване на Китайската Нова Година – те представляват шумни и зрелищни тържества, които целят да изгонят зимата и злите сили, за да дойде пролетта. Знаково е и, че през 2020 година Фестивал Сурва в Перник и Китайската Нова Година съвпадат по дата.

Китай е най-големия източник на международени туристи от години насам. Изискванията, интересите и желанията им се развиват непрекъснато. Г-жа Бай смята, че скоро може да се очаква много голям интерес от страна на Китай към фестивален туризъм, и че Перник, като Европейска Столица на Маскарадните игри, е изключително интересна дестинация за такива туристи.

Асоциацията на Китайските Туристически Медии се състои от повече от 600 медии в областта на туризма, включва традиционни, онлайн и мобилни медийни платформи, има представителства по цял свят и работи в тясно сътрудничество с местни власти в Китай с цел създаване и поддържане на медийна и туристическа стратегия. Сред ключовите проекти от тази година са създаването на тримесечен фестивал на морския живот в гр. Йентай, провинция Шандун, който включва всекидневни събития и представления, както и създаването на маршрути за посещение на южната, тибетска част на провинция Гансу – проект увеличил притока на туристи там 500% в рамките на две години.

Г-жа Бай смята, че културния и туристически обмен трябва да бъдат двупосочни. Тя също обсъди с българските представители потенциала за представяне на български културни традиции в Китай по време на организирани от Асоциацията събития, както и на китайски такива в България. Българският тур ще бъде описан и представен в медии, членуващи в Асоциацията.