Министерството на туризма се оказа крайно неподготвено да организира по нормален начин гласуването за тазгодишните награди, които по традиция присъжда за насърчаване на туризма. Серия от сериозни гафове реализираха организаторите, с които се подиграха с труда на участници. След като министър Ангелкова си раздаде на 11 декември златните рози на победителите, е достойна да получи златен скункс за начина, по който насърчава българския туризъм с подобен начин на провеждане на конкурс.
Още от първия ден на вота следихме внимателно как протича гласуването, като същевременно веднага информирахме организаторите и Министeрството за нередностите след всеки гаф. В същото време през последните седмици има лавина от коментари в социалните мрежи, с които се изразява съмнения за временните и крайните резултати на вота, както и критика за начина, по който е направена организацията.
Гаф 1 – Линкът в категорията не се отваряше в първите дни и получихме множество сигнали, че не може да се гласува. Това бе оправено след наш подаден сигнал.
Гаф 2 – Допълнително бе добавена нова номинация, след като вече бе стартирало гласуването – направен е скрийншот, с който се доказват първите номинации и появата на новата.
Гаф 3 – Гаф 1 бе оправен, но организаторите сътвориха нов гаф с линка, насочващ към гласуването в категорията. Заглавието в линка бе за съответната категория, но в подзаглавието на линка стоеше заглавието на една от номинациите, подканващо да се гласува за нея, с това се ощетяват останалите. След наш сигнал техническите лица оправиха настройките на категорията в сайта и в подзаглавието на линка започва да излиза коректна информация, че жребият е до 5 декември.
Гаф 4 – Сайтът не позволяваше да се гласува в последните два часа на вота! Получени бяха множество сигнали от наши читатели.
Гаф 5 – След всички официално подадени сигнали, последва тихо замазване на гафовете без нито едно официално становище на Министерството на туризма до нас.
Гаф 6 – Решаваме да се запознаем с ТОП публикацията на годината в онлайн медията и автора, за да разберем защо неговите 60% през почти цялото време на вота са направо замразени и не помръдват на база на стотиците гласувания в категорията.
Името на журналиста, което е посочено в платформата tourismawards.bg като автор на публикацията „Крепост Траянови врата“ – Владимир Чугунов, се разминава с автора на същия материал, отбелязан в сайта – претендент за наградата, а именно: ALEHANDER POPKONSTANTINOV.
Търсим публикации на Владимир Чугунов като журналист в сайта – не намираме, в Google.bg – също няма авторски публикации.
Дори да приемем, че ALEHANDER POPKONSTANTINOV е псевдоним на истинския автор – Владимир Чугунов, би било редно това също да бъде упоменато в платформата за гласуване – гаф №7 на организаторите. Организаторите обаче не се вълнуват дали официално е регистрирана такава медия, дали има такъв журналист (журналисти), дали той получава възнаграждение като журналист и се заплащат всички необходими данъци и осигуровки за професията – това било в компетенцията на други органи. Министерството на туризма имало само задачата да получи номинациите и разчитало на достоверност при подадените документи, а накрая и приятното задължение да връчи голямата награда, съобразявайки се с официално обявения вот, ако ще да бъде посочено, че Азис (примерно) е автор на публикацията без да е журналист и без да я писал.
В Търговския регистър е посочено, че Владимир Чугунов е управител на туроператорска фирма. Необяснимо е, че пише с псевдоним (това е негово право) и кандидатства с него, за да не влиза в полезрението като журналист, а в същото време кандидатства за награда, която да получи пред голяма аудитория. След нашия сигнал за разминаването на имената бе направена поредната корекция в сайта на номинациите tourismawards.bg.
Трябва да отбележим, че сайтът е стойностен, съдържа полезна информация, която популяризира българския туризъм, но се работи основно с псевдоними, а днес България все повече има необходимост от медии и техните собственици и журналисти, които да бъдат “на светло”. Най-вероятно и г-н Владимир Чугунов е изключителен човек и професионалист, допринесъл много за развитието на туризма, но това не беше начина, по който да бъде отличен.
В регламента на конкурса е посочено, че в него „може да кандидатства всеки журналист, чийто материал е бил публикуван в интернет сайт през 2018 г.“
Материалът „Крепост Траянови врата“ на travelbulgarianews.bg е обозначен с дата 17 юни 2018 г.: https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/
Повече от половин година по-рано – на 15 ноември 2017 г., в същия сайт и със същите снимки е публикуван материал, който преповтаря текста на публикацията на претендента за наградата в категорията за 2018 г.: https://travelbulgarianews.bg/trajans-gate-samuels-victory/
! Ако публикацията на стар материал с еднакви снимки и с незначително „ъпгрейдване“ по информационен повод е толерирано от Министерството на туризма, това би следвало да бъде отразено в регламента на конкурса.
Хронологията на гласуването по време на кампанията буди сериозни подозрения за манипулация на вота с помощта на „роботизирани помощни средства“, жалваха се колеги – потърпевши от вота. Какви са аргументите в подкрепа на споменатото обосновано предположение, освен десетките мнения, които изразиха гласували за тазгодишните награди:
– След всеки глас ЗА останалите претенденти от началото на кампанията до момента процентът на тяхната подкрепа намалява за сметка на „гласовете“ в полза на материала „Крепост Траянови врата“, при това в почти геометрична прогресия.
– В същото време статистиката за читателите на материала „Крепост Траянови врата“ в сайта – https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/, сочи, че към 22 ноември 2018 г. – т.е 10 дни след старта на кампанията, материалът е бил прочетен от едва 484 души?!? А апелът във фейсбук страницата на сайта, призоваваща феновете да гласуват в конкурса, пак до 5 декември 2018 г., има само 4 харесвания и нито едно споделяне.
– Аналогична справка за материала на друг претендент в категорията за Варненското златно съкровище в https://brat-bg.com/, и публикациите във фейсбук страницата на сайта показва следните резултати:
– 5554 читатели на материала в българската версия на сайта и 1844 читатели – в руската;
– 119 реакции , 9 коментара и 248 споделяния на българския вариант на поста във фейсбук страницата на Брат-BG;
– 103 реакции, 2 коментара и 64 споделяния на руския вариант на поста във фейсбук страницата на Брат-BG.
В същото време номинации на медии с огрoмна аудитория като Монитор, 24 часа, Нова тв и др. имат по-малко от 1-1,5%.
Още през миналата година, когато спечелих в категорията “Специализиран туризъм”, изразих писмено пред Министерството на туризма своите съмнения за некоректно отчитане на вота и серия от гафове, които тази година бяха много по-сериозни и попречиха за нормалното провеждане на гласуването. Организаторите са получили жалби от участници и техни поддръжници.
“Начинът, по който се организира конкурса – няма ясни критерии и подбор, не може кандидатите да се самоопределят в коя категория са, а експертите от министерството просто да се радват, че има някакви кандидати….Никакво сито, никакъв подбор и логика…”, коментират специалисти в туристическия бранш.
Целта на Годишните награди е да се насърчи българския туризъм. Да се популяризират туристически обекти и дестинации. Точно за едно такова място се разказва в публикацията, която BGtourism.BG представи. Това бе история за млад българин, който е избрал да живее и работи в родината си, а не като много негови сънародници да са я напуснали заради множество несправедливости и начин на живот. Млад българин, който реализира семейна мечта и е едно от лицата на българския туризъм пред гостите на страната ни в красивото и живописно черноморско селце Тюленово, където министър на туризма скоро не е стъпвал и място, което не фигурира в рекламните материали на Министeрството на туризма. Ние свършихме работата на Министерството на туризма и получихме своята “оценка”. Този конкурс вече няма тази тежест и авторитет пред нас след серията гафове, от които бяхме потърпевши ние и големия кръг от приятели, които ни подкрепиха.
Благодарим на всички, които гласуваха за материала, за който независимите интернет броячи отчитат многократно по-голям прочит на тази публикация спрямо победителя в категорията.
Вила Амбра – Магията на Севера роди необичаен кехлибар на брега на морето
Крайно класиране в категорията
„ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИ МАТЕРИАЛ НА ТЕМА ТУРИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г. В ОНЛАЙН МЕДИЯ“
1. Крепост Траянови врата – https://travelbulgarianews.bg/history-trayans-gate-fortress/ – Александър Попконстантинов
55%
2. „Вила Амбра – Магията на Севера роди необичаен кехлибар на брега на морето“ – https://bgtourism.bg/14102018-villa-ambra/ – Руслан Йорданов
24,20%
3. Варненското златно съкровище – предвестник на цивилизациите от Шумер и Египет – https://brat-bg.com/bg/interesting/bg-incognita/on-sea/out-of-beach/3861-2018-06-04-07-23-32-1 – Невяна Иванова Троянска-Димитрова
18.17%
4. Операта дръпна нагоре туризма в Белоградчик – https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6995296 – Христо Николов
1.33%
Всички останали финалисти имат под 1%
Победата не трябва да е на всяка цена. И когато се случва по този начин не е сладка. Иначе честито на победителя и на победителите. Сред тях има много стойностни колеги, организации и хора от туристическия бранш, които заслужено спечелиха и получиха своето признание.
Руслан Йорданов
Собственик на BGtourism.BG и автор на публикацията
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE