Снимка Руслан Йорданов, bgtourism.bg

Помните ли онази хубава екскурзия до Венеция, а почивката в Анталия или гостоприемството в Кайро. И още много, много горещи локации по целия свят – от Сидни до Лос Анджелис и от Токио до Буенос Айрес. Да, големите „виновци“ за това бяха туроператорите и турагентите, които ни обгрижваха и ни зареждаха с топли спомени, които днес затворени между четири стени ни дават надежда за живот, че времето отново ще се върне, ще стегнем багажа и ще изберем най-актуалната и нова оферта.
Тогава обаче туроператорът може да го няма – точно този, който е бил коректен, плащал си е данъците на държавата, създал е работни места, инвестирал е, или онези туроператори, които помогнаха да се приберат по спешност сънародниците ни от … другия край на света. Днес туроператорите понасят удар след удар. Възелът на врата им е толкова затегнат, че едва-едва дишат, опряни до стената. Ако коронавируса не ги довърши, то липсата на навременна и адекватна подкрепа ще доведе голяма част от тях до фалит.
През последния месец четем как една държава е помогнала на своите туристи, друга държава е помогнала, а нашата само препоръчва да не се пътува и съдейства за намиране на полети. Не е за подценяване помощта на ресорните министерства, но не е достатъчна! Първо туроператорите прибраха туристите само за своя сметка, после бяха подложени на тормоз, заплахи, обиди и картечница от въпроси от своите клиенти кога и как ще им върнат парите за заплатени и нереализирани почивки – основателно, но средствата от ранните резервации за пролетта или лятото отдавна са поели по своя път към авиокомпании, хотелиери или към други по веригата фирми. Един омагьосан кръг, който постави съществуването на туроператорите и турагентите пред голямо изпитание, а дните им бяха превърнати в ад. Клиентите си искат парите, туроператорите не могат да си ги вземат от тези, на които са платили за самолетни билети и настаняване, хотелите са ги изхарчили за реновиране през последните месеци или за подобряване на продукта за новия сезон, а на този фон предложението и въвеждането на ваучери за потребителите, които те могат да ползват за заплатените си екскурзии, са глътка въздух в битката за оцеляване. Туроператорите нямаха никакво време да се зарадват на това, защото в тяхната врата падна още гол на спортен език, неочаквано и със съмнение за засада – без да могат да се защитят пред рефера, който доволно гледа на първа линия. Някой подучи застрахователите да се застраховат срещу туроператорите при непосилни условия, които са напът да фалират или откажат голяма част от малките и средните предприятия в бизнеса, да го окрупнят – посред бял ден и законово.
Вече Ви разказахме за застраховките „Отговорност на туроператора“, които бяха едностранно и предсрочно прекратени от застрахователни дружества с изпращане на писма. Очи ли не останаха, за да погледнат коректните си партньори? Нов морал ли има по време на извънредно положение? Всеки се спасява сам! Въпроси, които днес са мерило не само в професионален, но и в човешки план.
Днес застрахователи вече искат по 10 бона застраховка от туроператор с годишен оборот от 50 000 лева за предходната година, а туроператор, който надвиши и с лев тази сума отива в друга графа – брои 20 500 лева, или това е почти половината от оборота му. Този чудовищен ход с колосални цени е напът по елегантен и икономически начин да изпрати туроператори в историята, втори ще търсят друг начин за оцеляване, като преминат в сивия сектор, трети ще станат турагенти…., и още и още възможности ще се търсят, за да се продължи по пътя на туризма – и всичко това идва в дни, когато Европа говори да се помогне на малките и средните предприятия, държавата да застане до тях, а да не хитрува по схеми 60:40, 70:30 или други подобни и то в дни, когато този бранш е в тотален колапс и няма нито стотинка приход! Нито ДДС-то пада в бранша, нито туроператорите са абдикирали от ангажиментите си и твърдо са застанали зад подписаните си договори, нито са спестили и лев данък. Една държава е силна, когато има успешен бизнес, а не го прогонва с Наредби от типа Н-18 или нереални цени за застраховки. Днес е време да спасим буквално хората, които се грижат за нашите почивки, ако искаме отново да пътуваме до Венеция, Анталия, Кайро и други дестинации, да се наслаждаваме на туристическите забележителности, да попиваме нова и интересна информация от местния екскурзовод, да се наслаждаваме на кулинарния свят – да, искаме го точно от този туроператор, на който са му трябвали години, за да стигне до тук и да ни предложи точно този продукт. Ако не го направим това сега, то ще дойде времето да отмятаме всеки ден една след друга бизнес жертвите, както в момента правим това с човешките животи, отнети от коронавируса. И то скоро!

Коментар по темата Руслан Йорданов
Собственик на bgtourism.bg

Екскурзоводите са оставени да оцеляват сами в коронакризата, без отговор и подкрепа от държавата

#ОстанетеСиВкъщи

Сайтът bgtourism.bg с инициатива в подкрепа на туристическия бранш

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК