София. Всяка година от края на март до началото на май седмично между 50 и 100 автобуса потеглят от страната ни до Истанбул. Хиляди наши сънародници се наслаждават на  Фестивала на лалето в космополитния турски град. Милиони цветя са оформили красиви фигури из улиците на Истанбул, в Емирган парк и в парка Гьозтепе (в Кадъкьой). Коронавирусът тази година затвори за туризъм границите между държавите.

Един от най-засегнатите отрасли е именно туризма и то в най-силните за продажби месеци. Днес разговаряме с управителя на Караджъ Турс Джeмал Кара относно ситуацията, пред която са изправени.

– Г-н Кара, Вашата компания много години вече предлага така наречената екскурзия „Фестивал на лалето“. В момента тя не може да се реализира по обективни причини. Как процедирате с Вашите клиенти?

– Отминалият уикенд трябваше да бъде първият, в който клиентите ни тази година да се насладят на красивите лалета в Истанбул. Още в първите часове след обявяването на извънредното положение в България започнаха анулации за тези екскурзии. Всяка седмица нашата компания има между 6 и 12 автобуса за „Фестивала на лалето“ в Истанбул, а общо от България седмично между 50 и 100 автобуса реализират екскурзията. Не можахме да я реализираме първата седмица заради коронавируса. Канселираме седмица за седмица. Ще започнем груповите посещения веднага, след като отмине сложната ситуация с коронавируса и гарантираме на хората, че техният живот не е застрашен.

– Това ли е най-продаваната екскурзия?

– От 5-6 години това е най-продаваната екскурзия. Средната цена е 155-160 лева. Включва транспорт, 2 нощувки и 2 закуски, една пешеходна екскурзия и посещение на Емирган парк. Предлагаме и много други дестинации като Дубай, Египет, Мароко, Тунис и европейски държави, но любимата екскурзия на българите е „Фестивалът на лалето“.

– Какво правите със средствата, които клиентите са заплатили за екскурзиите си?

– 99% от нашите клиенти преносачиха своите пътувания до Истанбул за други уикенди на по-късен етап през годината. Единици резервираха за 2021 година, тъй като те държат да видят лалетата.

-Как се отразява коронавируса на Вашата компания, която се утвърди през годините на пазара в България?

– Коронавирусът засегна целия свят. Всякаква криза съм очаквал, но не и такава. Нашето лечение – на туроператорският бизнес, няма да продължи 2-5 месеца, а години-година и половина. Хората все още ще се страхуват да пътуват, други няма да има средства. Трудно ще е! 60% от персонала ми вече е съкратен, а част от служителите са с намалено работно време. Имаше и клиенти, които искаха да им възстановим сумите за предплатени почивки като ранни записвания, но как да го направим, след като ние сме ги внесли в хотелите, а хотелите са ги използвали през зимните месеци за ремонтни дейности на базите си. Затова най-добрият вариант е клиентите да ползват своите ваканции на по-късен етап, да презаверят почивките си.

Разговаря Руслан Йорданов

#ОстанетеСиВкъщи

Сайтът bgtourism.bg с инициатива в подкрепа на туристическия бранш

Разгледайте възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарски сайт №1 за туризъм в България ТУК