Slide
Slide

София. Ученик от Софийската гимназия по туризъм е мениджър на два елитни хотела в столицата.

Той е от първата паралелка по хотелиерство в бившия ТОХ, днес – Софийска професионална гимназия по туризъм. Завършва трети по успех при мъжете, учи в УНСС – първо икономика на социални и културни дейности, после магистратура „Туризъм“, след което записва докторантура в сферата на туризма. Развива се едновременно академично и професионално. Малко след завършването на средното си образование през 1998 г. работи в хотели с високи категории, а от 2005 г. заема мениджърски позиции в това число и Генерален мениджър в различни градове.

Днес Илия Иванов е Клъстър оперативен мениджър на „Рослин хотели“ в София. Контролира работните процеси, организира корпоративни обучения. „По този начин се поддържа еднакво ниво на качеството на услугите“, обяснява Иванов.

Казва, че основата за успех на големите вериги е стандартизирането на процесите, на всяка простичка дейност –  как се посреща госта, как се сервира кафе, как се разговаря по телефона, един и същ корпоративен поздрав и пр. Важни са обученията на персонала, както преди започване на дадената позиция в хотела, така и периодично с цел налагане на новите тенденции и изисквания в бранша. Веригите първо в това инвестират.

„Моят шанс бе, че веригата, в която започнах, не търсеше ерудирани и готови кадри, а млади и готови да се учат хора. Обучаваха ни чужденци от централата.  По време на тренинга  работиш заедно с отговорник, проверяват те, включително с тайни клиенти и гости на хотела. И когато се обучиш, тогава започваш работа“, казва Иванов.

Младите момичета не мечтаят да са камериерки, но това не е само да минеш с прахосмукачката и да смениш бельото. Гостът трябва да се чувства комфортно – стаята да е проветрена, ако сте били на плаж да е пуснат климатик. Да са спазени стандартите при зареждането на стаята. Често хората работят, докато се почистват стаите, а се предполага, че камериерката трябва да умее да общува. Затова в този бранш е важно да се владеят добре езици и техниките за отлично клиентско обслужване.

В хотелите, които се посещават от бизнесориентирани туристи, учениците могат да са изключително полезни. Чужденците идват по бизнес, но искат да разгледат града, да отидат в галерия или на концерт. Учениците биха могли да правят такива проучвания те са уникално поколение, работещо с лекота със своите смартфони като лесно могат да откриват нужната информация и така ще са полезни за бизнеса и гостите, смята Иванов.

Той има идея за създаване на нова професия „Консиерж“ у нас – това са хора, които отговарят персонално за гостите и за всички допълнителни услуги, които се търсят. Тези служители трябва да са изключително ерудирани личности с множество контакти в сферата на ресторантьорството, туризма, културата, транспорта – да могат веднага да резервират билет или да организират екскурзия до забележителност.

Той си спомня, че когато е започнал работа – от нулата, е взимал двойна заплата от майка си, която е медицинска сестра. А като ученик в класа най-богатото дете е било с майка, която е работела в „Шератон“. Но признава, че младите хора напоследък са отблъсквани от работодатели, които са некоректни с тях. Трябва да сме коректни – нашите служители получават всичко на време, няма несправедливо глобен човек и където и да работят ми звънят и търсят съвет, казва Иванов.

„Затова се опитвам да помагам на децата от моята гимназия, които работят на рецепцията в нашите хотели“, казва Иванов. Той им дава доброволно достъп до хотелски софтуер за обучение. Защото много е важно ако си на рецепция бързо да се ориентираш коя стая е свободна и почистена, коя е подходяща, т.е. какво на кого, на каква цена и как можеш да продадеш. Важно е в началото да наблюдават служителите в хотела какво правят, после много практика и са готови за успешен старт, смята възпитаникът на софийския ТОХ, днес гимназия по туризъм.

На снимката: Иванов с новата смяна ученици на практика от Софийската гимназия по туризъм, на които винаги помага./текст и снимка mon.bg

Сподели публикацията