София. През 2025 година секторите на туризма, хотелиерството, събитията и развлеченията ще се сблъскат с редица предизвикателства, свързани с намирането и задържането на персонал, сочат европейски проучвания.

В тези предизвикателства обаче се крият и възможности, които не са за подценяване. Като най-ценната от тях може би е именно възможността за преквалификация и надграждане на умения на служителите. По този начин и бизнесът и целият му човешки ресурс ще поеме преход към иновация, по-добра оперативна ефективност вътрeшно и не на последно мястопо-ангажирани и удовлетворени служители, които ще се чувстват комфортно и пълноценно с новите си знания.

Кои са останалите трудности пред предприемачите през 2025-та и какви стъпки могат да вземат предвид, за да си осигурят устойчиво присъствие на пазара научете в следващите редове.

1. Недостиг на персонал. Как да се справим с по-малко

Недостигът на персонал в туризма остава сериозен проблем. Сезонното търсене, високите нива на текучество, променящите се очаквания на работниците, затрудняват много бизнеси. Нарастващите финансови изисквания на кандидати, продиктувани от инфлацията също оказват сериозно напрежение. Без достатъчно служители обаче качеството на услугите и удовлетворението на посетителите страдат и това е пределно ясно на всеки един бизнес собственик.

Тук на помощ идват дигиталните инструменти, които значително могат да облекчат този проблем, автоматизирайки рутинни задачи, отнемащи ненужно много време или персонал. Такива могат да бъдат управление на резервации, продажба на билети и координация на потока от посетители, валидация на билети и други. Намалявайки ръчната работа, служителите могат да се фокусират върху предоставянето на качествено преживяване за гостите – нещо, което технологиите могат да допълнят, но никога да заменят.

2. Липса на специфично образование за индустрията

Туристическият и хотелиерският сектор до голяма степен разчитат на обучение на място, което може да остави пропуски в разбирането на служителите за иновативните инструменти, технология и практики. Например, нуждата от познания в области като динамично ценообразуване и създаването на персонализирано преживяване за всеки клиенти нараства всяка следваща година. Онлайн продажбите, дигитален маркетинг и анализът на данни ще са ключови в конкурентната среда през 2025 г.

Инвестирането в обучение на персонала, особено относно използването на софтуерни технологии, не само подобрява оперативната ефективност, но и дава възможност на служителите да се развиват. Колкото по-удовлетворени са служителите, толкова по-дългосрочно ще останат на работното си място, което от своя страна ще спести времеви и финансов ресурс за назначаване на нови и необучени кадри. Проучване на LinkedIn от 2023-та година сочи, че предоставянето на възможности за преквалификация и развитие вътрешно в компанията задържа служителите за значително по-дълго време и над 64% от тях са склонни да останат повече от 3 години.

3. Съпротива срещу промяната

Страхът от промени е често срещано предизвикателство пред бизнеса при сблъсъка между служителите и новите технологии. Мнозина се притесняват, че ще загубят работата си и ще бъдат заменени от машини. А други, че няма да успеят да се адаптират заради възрастта си или друга причина. Всичко това значително възпрепятства напредъка на една организация и създава осезаемо напрежение в работните екипи, особено в индустрии с дългогодишни и установени практики, където промените са рядкост.

За да преодолеят тези предизвикателства, бизнесите трябва да изберат подход, поставящ хората на първо място. Това включва активно ангажиране на служителите от самото начало, ясно обясняване на ползите от дигиталните инструменти – как те ще улеснят работата им, а няма да ги заместят, както и осигуряване на солидно обучение и постоянна продължителна подкрепа от страна на ръководството. Автоматизацията може да поеме рутинните задачи, позволявайки на служителите да се съсредоточат върху интеракцията с гости и посетители и по този начин човешкият ресурс да бъде насочен изцяло в сервиз на потребителското изживяване.

В същото време решения като инструменти за анализи в реално време и софтуери за централизирано управление на обекти, събития или актракции значително подобряват процесите на вземане на решения. Като адресират притесненията на служителите и предлагат подходящо обучение, компаниите могат да трансформират скептицизма в любопитство, да изградят ангажираност и да насърчат желание за иновации в своя екип.

4. Привличане и задържане на квалифициран персонал

За никого не е тайна, че в туристическия и развлекателен сектор високите нива на текучество и сезонно търсене правят привличането и задържането на квалифициран персонал изключително сложна задача. Пазарът изисква от бизнесите не само да предлагат конкурентно заплащане, но и да създават привлекателна работна среда.

Освен подходящи финансови условия и допълнителни привилегии, ключова роля може да изиграе и интеграцията с подходящи софтуерни инструменти, които опростяват ежедневните задачи, подобряват работните процеси и позволяват гъвкавост. В допълнение инвестицията в персонал, изразяваща се в обучения на служителите, предоставя възможности за кариерно развитие и показва на персонала, че е ценен и подкрепян. По този начин се изгражда доверие и мотивация за постигане на високи резултати.

Ако през 2025-та сте планирали инвестиция в иновации, започнете с иновациите вътрешно – във вашия екип!

С развитието на туристическия сектор бизнесите, които поставят на първо място растежа и благополучието на своите служители, ще имат значително конкурентно предимство. С напредването на технологиите човешкият фактор става все по-нужен и неговата липса е все по-осезаема. С правилния подход към предизвикателствата и имплементирането на дигиталните инструменти като помощници в развитието, компаниите могат да изградят мотивиран и подготвен екип, който да се справя с всяка задача.

Източник: URBO Studio – доставчик на софтуерни решения в сферата на туризма и „смарт“ инфраструктура за градска среда.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE