Варшава. България може да стане поредната държава в Европа, която ще влезе в еврозоната. Това може да се случи още от януари 2026 г. Експерти в туристическия бранш не крият, че приемането на еврото може да доведе до повишаване на цените и в краткосрочен план да отблъсне част от туристите.
България изпълнява четирите критерия за конвергенция, което ѝ позволява да се присъедини към еврозоната. Това бе потвърдено както от Европейската комисия, така и от Европейската централна банка. Окончателното решение по въпроса ще бъде взето от държавите членки в Съвета на ЕС.
Премиерът Росен Желязков изразява подкрепа за приемането на общата валута, аргументирайки се, че присъединяването към еврозоната ще осигури сигурност за българските потребители. От своя страна президентът Румен Радев и няколко националистически партии се противопоставят на тази стъпка. В началото на май Радев обяви, че планира да организира национален референдум, за да забави присъединяването на България към еврозоната.
Последици за българския туризъм
Ако България реши да приеме еврото, тя ще бъде втората държава след Хърватия, която предприема тази стъпка през последните 10 години. Ярослав Грабчак, експерт от онлайн туристическата агенция eSky.pl, предупреждава, че България е застрашена да повтори сценария, „преживян“ от предшествениците ѝ.
„Голямото предимство на тази дестинация безспорно са ниските цени. Но планираното въвеждане на еврото през 2026 г. може да доведе до тяхното повишаване. Това напомня ситуацията в Хърватия отпреди няколко години, когато туристите започнаха да плащат значително повече – както за храна и напитки, така и за билети за туристически атракции – в сравнение с времето преди влизането в еврозоната“, посочва експертът.
Според Грабчак въвеждането на еврото може в краткосрочен план „временно да отслаби интереса към България“. Става въпрос особено за по-младите туристи, за които цената играе съществена роля при резервацията на почивки.
„Не е изключено да наблюдаваме постепенно изменение в профила на пътуващите към тази дестинация – с по-силен акцент върху качеството и множеството преживявания, а не само върху цената. Може обаче да се очаква, че туроператорите и местните хотелиери бързо ще се адаптират към новата реалност, конкурирайки се с атрактивни оферти – напр. all inclusive – които все още ще се възприемат като изгодни“, добавя експертът.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE
|
ПРЕОТКРИЙ СВЕТА |