Slide
Slide

Интервю със Зарица Динкова – министър на туризма, пред Bgtourism.bg

– На прага на зимния сезон и сериозни международни конфликти, очаквате ли отлив на туристи?
– Случващото се в Израел неминуемо ще има отражение върху туризма ни през зимния сезон. Израелските туристи са сред желаните ни гости и ще останат такива. Аз вече проведох работни срещи с представители на големите ски курорти, които бяха подготвили целогодишни програми специално и за Израел. Разбира се маркетинговата стратегия на Министерството на туризма ги подпомага. Още от началото на сблъсъците с екипа ми подготвихме промяна в рекламната ни кампания, за да компенсираме и тази криза. Ще засилим кампаниите на съседните пазари – Сърбия, Гърция, Турция, Румъния, Северна Македония.

Тази година рекламната кампания на зимния туризъм стартира още през октомври. Целта ни е до обхванем и т. нар. крила на сезона, като повишим интереса и към специализираните видове туризъм, които могат да се практикуват цяла година, докато все още няма подходящи условия за ски.

България има специално място в световната карта на кулинарния туризъм

Преди броени дни се срещнах с посланика на Израел у нас Н. Пр. Йосеф Леви Сфари. Пред него изразих и личната си съпричастност към човешката трагедия, която преживява народът му, и изказах своята загриженост във връзка с увеличаването на антисемитските изявления, митинги и нападения в последните седмици.
Връзката ми с хората на Израел е силна. В качеството си на заместник-министър на външните работи през 2021 г. бях и Национален координатор за борба с антисемитизма. Убедена съм, че подкрепата не само на политическо ниво, но и на чисто човешко има изключително значение за хората там.

– Може ли рекламата на България като целогодишна дестинация да се подобри ако се разшири обхвата на реформата, с която бюджета за реклама се насочва директно към общините и туроператорите в партньорство с авиопревозвачи?
– Убедена съм, че именно чрез децентрализацията на държавните пари за реклама можем да подобрим значително начина, по който се представя България на чуждестранните пазари. Реформата е стъпка към активно партньорство между представителите на централната и местната власт и реалния бизнес като туроператорите и летищата. Чрез нея се премахва тежестта на посредничеството. Чрез нея Правителството показва политическа воля за повишаване на конкурентоспособността и реално развитие в посока децентрализация.

България – дестинация за целогодишен здравен туризъм, с ефективни и качествени услуги на конкурентни цени

С реформата повишаваме ефективността на финансовите ресурси като обединяваме държавните инвестиции с тези на местните власти и частния сектор. По този начин можем да осъществим по-сериозен контрол по изразходването на средствата и да осигурим повече прозрачност. Съфинансирането от страна на бизнеса пък дава възможност да се обединят и увеличат средствата, което означава, че парите на данъкоплатците са пряко насочени именно за развитие на бизнесите в тези региони и съответно – повече приходи там. Това е друго важно предимство, заложено в Програмата – ресурсите не се разпиляват.

Ключово е, че с въвеждането на тази програма Министерството на туризма реагира на европейските препоръки към България за борба с корупцията, а именно за правилното разпределение на средства за държавна реклама с предприемане на реални действия.
Тя е решителна стъпка и за връщане на доверието на нашите чуждестранни партньори.

Спортният туризъм – златна възможност за целогодишна заетост и позитивен имидж

– Участвахте в 120-а сесия на Изпълнителния съвет на СОТ, България е член на съвета за периода 2023-2027. Какви бяха основните позиции около които се обединихте на този форум?
– Туризмът има огромен потенциал, но отношението на ниво многостранна дипломация не е развито достатъчно. Той трябва да бъде разглеждан като модерна и просперираща индустрия с много измерения, а не да бъде свеждан до кръчмарски сметки. Това беше основната констатация, до която достигнахме с ресорните министри и ключови представители от Испания, Хърватия, Полша, Чехия, Босна и Херцеговина, Израел, Литва, Саудитска Арабия, Турция, Узбекистан, Молдова, Грузия, Бутан и Замбия в рамките на първата за мандата сесия на Изпълнителния съвет на СОТ.

Срещите там бяха изключително ползотворни. Не само обменихме информация за съвременните тенденции за развитие в областта на туризма, но и набелязахме ключови въпроси, по които трябва да работим, за да поставим сектора на полагащото му се по значимост място.

Виненият туризъм в България – многообразие, ексклузивност и вълнуващи емоции

През последните години все повече държави използват туризма ефективно за успешното си международно позициониране и инвестират системно в него. Все повече министри идват с реален международен и дипломатически опит. И именно този опит е ключов, за да може туризмът да се утвърди и като индустрия с огромна мрежа от вътрешноикономически взаимосвързаности и като инструмент на меката дипломация за въздействие на световната политическа сцена.

– Как може да се подобри международното присъствие на България в сферата на туризма?
– Туризмът е важен икономически сектор, международен инвестиционен бизнес с разнообразни и интересни възможности. Но като такъв, той разбира се е и политика. Съвсем наскоро проведох среща с представители на над 20 дипломатически мисии в България във формат на неформален обмен, с който да положим основите на едно по-сериозно подобряване на отношенията ни с чуждестранните ни партньори. Решения се намират когато говорим за предизвикателствата и възможностите открито и ясно. Защото в периоди на криза най-много се нуждаем от солидарност. Всички.

Селският туризъм – връщане към корените, търсене на непознати преживявания и бягство от рутината

Именно доверието и солидарността са ключови, не само за развитието на туристическия сектор, върху който е фокусът ни, но и за това евроатлантическите ценности да са реално споделени. Всеки съюз е толкова силен, колкото е силно най-слабото му звено. Затова и облекчаването на визовия режим и приемането на България в Шенген например ще донесе значителни икономически, социални и културни ползи, които ще стимулират пътуванията и туристическия сектор. Като не забравяме и не отстъпваме от факта, че България е доверен и надежден партньор, който може само да допринесе за укрепване на сигурността на Шенгенското пространство и Европа като цяло. За съжаление войната е много по-близо, отколкото изглежда. Българският туризъм го изпита това лято. Всички ние усещаме последиците.

Един от начините да намалим тези негативни влияния е всички заедно да положим максимални усилия за справяне с хибридните заплахи, дезинформацията и фалшивите новини. Само по този начин Европа може да запази в дългосрочен план позицията си на предпочитана туристическа дестинация. А в този контекст, на желания “европейски начин на живот” да изградим и наложим успешно нашия Бранд България – с богатството на разнообразието и автентичността му, но и с нуждата от подреденост.

България е сред ключовите дестинации за културен туризъм

Сподели публикацията