Slide
Slide

София. При сериозен интерес и пълна зала „Родопи“ в Интер Експо Център се проведе Hotel Trends Across the Balkans, което бе част от съпътстващата програма „Ваканция & СПА Експо“, организирано от Хотел Екпертс.

Форумът събра водещи експерти от Румъния, Сърбия, Северна Македония и България, които се включиха в две панелни дискусии по актуалните за сектора теми – „Независим хотел или световен бранд“ и „Технологии, иновации и дигитализация“, като модератор по време на събитието бе експертът Ивайло Кожухаров.

Горян Върбанов от Quendoo.bg, Пламена Бобева от TouchMenu и Светослав Панев от Biodit маркираха основните тенденции, които навлизат в туристическата индустрия и дадоха конкретни примери за инструменти, които могат да са в полза на всеки хотелиер. На база на 243 хотела, които са част от портфолиото на Quendoo, се забелязва, че градските хотели успяват да генерират средно около 15% от директни резервации, при ваканционните хотели процентът нараства до 30, а при някои СПА хотели директните резервации достигат почти 75%.

Пламена Бобева добави, че сред хотелите, които са внедрили дигитални услуги на TouchMenu, има обект на плажа с над 900% увеличение на приходите от храни и напитки след внедряване на решения на компанията, както и СПА хотели, които още след първия месец след дигитализиране на процеса по резервиране на СПА услуги, приходите от същите са се увеличили с над 2 пъти.

Светослав Панев насочи вниманието на инвеститорите, че следва да бъдат внимателни когато правят инвестиции в технологии в своите обекти, като даде пример с хотелските брави, които закупувайки ги сега, предстои да се използват значителен период от време и ако те не са от последно поколение и с възможност за онлайн управление и интеграция с други системи, то по-високите изисквания на гостите ще наложат много по-скоро от предвиденото да бъдат отново заменени.

Акцент в събитието бе втората панелна дискусия, в която участие взеха представители на Румъния, Северна Македония и Сърбия – Юлиан Сава (Iulian Sava), Милош Пешич (Miloš Pešić), Мирела Догареску (Mirela Dogărescu) и Аркан Керим (Arkan Kerim).

Юлиан Сава сподели, че повече от 90% от инвестициите в нови хотели в момента, ще бъдат свързани с международна хотелска марка. Пазарът на хотели е все още слабо развит и се очаква значително увеличение на предлагането, което ще окаже допълнителен натиск върху хотелите, работещи под независим бранд. Голяма част от инвеститорите се доверяват на експертизата на професионални консултанти още от самата концепция до самото пускане на хотела на пазара. Сава посочи, че в Румъния новите проекти в областта на настаняването почти не се реализират без консултанти. Той смята, че работещите в северната ни съседка предпочитат да са част от международен бранд, а инвеститорите могат да ползват опита, експертиза и ноу-хау от големите вериги.

Председателят на туристическата камара на Северна Македония Аркан Керим обърна сериозно внимание на необходимостта от взаимодействие между държавите на Балканите с цел съвместно привличане на туристи от Азия.

Аркан Керим

Керим има хотел в Скопие. Според него всичко е въпрос на опит относно обвързването на хотел с международен бранд. „Хотел до 100 стаи може да се управлява успешно и без международен бранд, но всичко зависи от хотела“, коментира Милош Пешич.

Сподели публикацията