Интервю за Bgtourism.bg с д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и вицепрезидент на Европейската СПА асоциация (ЕСПА)
– Госпожо Кацарова, България вече направи исторически пробив, след като здравноосигурените германци могат целогодишно да ползват полагащите им се профилактични пакети в страната ни. На какъв етап е проектът за профилактика за здравно осигурени граждани от Австрия у нас?
– БСБСПА в годините доказва, че води последователна политика, обединявайки заинтересованите инвеститори, кметове на балнео общини и с подкрепата на Министерство на туризма България да бъде позиционирана като дестинация за целогодишен здравен туризъм с направлението спа, медикъл спа, уелнес и таласо.
Екипът от съмишленици се увеличава и съм изключително щастлива, че успяхме да привлечем към екипа един невероятен човек, посланик на България в Германия, Швейцария, Лихтенщайн и Черна гора, който в работата си през годините винаги е подкрепял българския туризъм. Госпожа Меглена Плугчиева е изключително уважаван дипломат, а в немско говорящите европейски страни името ѝ отваря врати на най-високо ниво. Именно тя е човекът, с когото обсъдихме план за действие как да продължим ефективната ни работа по позиционирането на България като дестинация за здравен туризъм, а идеята следващата страна да бъде Австрия, е нейна. УС на БСБСПА подкрепи плана и поради факта, че имаме целогодишни директни полети от Виена до София и до Варна.
Започнахме работа в края на месец юли. Създадохме работна група с участието на членове на УС, вследствие на което представихме плана за работа на Министъра на туризма г-жа Зарица Динкова, която прегърна идеята и даде зелена светлина на проекта. Последваха работни срещи, подготвени и ръководени от г-жа Плугчиева в България и във Виена.
Искам да отбележа, че на планираното първо представяне във Виена, което ще се състои на 21-ви ноември, за пръв път ще представим и възможностите за дентален туризъм и комбинацията между медицински туризъм и медикъл спа и уелнес туризъм – работеща практика в цяла Европа, включително и в България на Северната Черноморска Ривиера. Искаме да покажем, че в България денталните услуги са на световно ниво и да съдействаме на онези далновидни инвеститори, които са създали модерни дентални клиники, да бъдат представени на международния пазар, което към момента те правят изключително и само със собствени средства и контакти, поради липсата все още на одобрен план за позиционирането на България като дестинация за медицински туризъм. Надяваме се да отворим и тази възможност, след проведената Втора Национална конференция за здравен туризъм, за която получихме покрепата на Министъра на здравеопазването.
Искам специално да благодаря и на Посланика ни във Виена, г-жа Десислава Найденова, и на търговския представител – г-н Емилиян Абаджиев, за подкрепата и съдействието, което оказват за проекта. Благодаря на министър Динкова и на екипа й за подкрепата на проекта и на каузата България да бъде целогодишна дестинация за здравен туризъм.
И тук отново ще благодаря на Германо-Българската Търговско Индустриална Камара, на г-н Василев и на г-жа Кармен Щрук за включването на България като една от дестинациите, в които осигурени граждани с немски здравни осигуровки могат да реимбурсират средствата си за превенция и профилактика в амбулаторни условия и за включването на пилотни 4 медикъл спа центъра в системата на директно договаряне с втората по големина застрахователна компания в Германия ТК. Разбира се, не мога да скрия и неудовлетворението си, че в последните 1,5 години не са инвестирани нито едно евро за целева информационна кампания, за да достигне информацията до здравно осигурените 80 млн. граждани на Германия. Само 1% от тях да изберат България за страна, в която да проведат своята програма по превенция или профилактика, може да си представите за какъв ефект върху икономиката ни говорим. Но без да се инвестират средства в целева информационна кампания, няма как да чакаме резултати. И тук отварям една голяма скоба – Общините са големите длъжници на бизнеса. Курортната такса в над 95% от българските общини не се инвестира обратно в развитие на туризма, било то инфраструктура, маркетинг или рекламни, информационни кампании. Дано 5% от новите кметове сложат туризма като приоритет не само на хартия!
Меглена Плугчиева: Крайно време е държавата да има ясна визия за стимулиране развитието на балнеоложкия и СПА туризъм в България
– Австрийските граждани, които имат здравни осигуровки, получават профилактични процедури в много държави в Европа. Какви са предимствата на България?
– По предварителна информация, която имаме, австрийски застрахователни компании имат споразумения с медикъл спа и уелнес центрове в Германия, Италия, Унгария, Словения, Чехия, Словакия, Сърбия и Израел. Надяваме се България да успее да привлече вниманието им с природния ресурс на страната – климат, минерални води, пелоиди, доброто качество на спа медицината, новоизградените медикъл спа, спа и уелнес центрове (на фона на остарели бази в Европа), денталните клиники, био храна и вино, отлично съотношение качество-цена и достъпността до дестинацията, въпреки че тук има какво още да се желае по отношение на полети.
– Правителството на Хърватия обяви, че ще предостави 100 милиона евро за насърчаване и развитие на здравния туризъм. Има и още много други държави, които приоритетно поставиха развитието на здравния туризъм в своите национални политики. България има своите дадености като природни ресурси, курорти и здравни центрове, но има ли визията и политиките за насърчаване на здравния туризъм?
– Здравето е мегатренд, особено актуален във времена на пандемии, в които живеем. След пандемията хората желаят и преоткриват историческите термални СПА дестинации и европейски климатични курорти като места за профилактика и рехабилитация, което неминуемо води до стабилизиране на икономиката на регионално, национално, европейско/международно ниво. Инвестирането в развитието на здравния туризъм ще помогне за намаляване на разходите в общественото здраве. Финансирането на програми, конкретно насочени към превенция и профилактика, допълнително ще подобрят устойчивостта и производителността в България и в Европа.
Здравният туризъм е правилният отговор на сезонността и масовия туризъм, докато европейските здравни курорти могат да помогнат за намаляване на обществените здравни разходи, чрез превенция и подобряване на устойчивостта и производителността на европейско ниво, предоставят на страната уникална възможност както за справяне с основните проблеми пред българския туризъм, така и за ребрандиране на познатия имидж – дестинации за масов морски и ски туризъм и позиционирането им на едно друго ниво в европейската туристическа индустрия, нареждайки България сред водещите европейски дестинации.
Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ