Ясен Щерев, генерален мениджър на Hotel HAVANA, Hotel Paradise Green Park и Hostel Vitosha, е един от водещите специалисти в сферата на хотелския мениджмънт в България. Многократно награждаван за своя принос към хотелиерството. Във връзка с наскоро приключилия “Хотелски форум 2024”, който се утвърди като най-голямото и престижно събитие за хотелския бранш в България, той споделя в интервю за Bgtourism.bg своя опит и виждания за ролята на изкуствения интелект (AI) в управлението на приходите и бъдещето на автоматизацията в хотелската индустрия.

– Г-н Щерев, благодарим Ви, че се съгласихте да поговорим по тази изключително важна и актуална тема за хотелиерския сектор. Как според Вас изкуственият интелект променя управлението на приходите в хотелиерството?

– Благодаря Ви за поканата! Искам да започна и да завърша нашият разговор  с една сентенция около която всички ние заети в сферата на хотелиерството трябва да проумеем и тя е Технологиите в хотелиерството са бъдещето, а иновациите ще продължат да движат сектора напред“. И сега по същество: Изкуственият интелект (AI) вече играе съществена роля в нашата индустрия, особено в управлението на приходите. През последните години AI системите започнаха да предлагат по-точни прогнози за търсенето, позволявайки ни да оптимизираме ценовата политика на хотелите. Тези технологии ни помагат да анализираме огромни количества данни в реално време – от хронология на резервации до конкуренцията на пазара, потребителското търсене и поведение на клиента. Този анализ подпомага вземането на стратегически решения, които увеличават заетостта и максимизират приходите.

Мислите ли, че е възможно да се постигне пълна автоматизация на процесите по управление на приходите в близко бъдеще?

– Напълно автоматизирано управление на приходите вече е технологично възможно, но според мен все още е необходимо човешко участие, особено в стратегически аспект. Изкуственият интелект може да ни даде важни данни и прогнози, но човешката интуиция, познанията за пазара и разбиранията за клиентската психология остават незаменими. Пълната автоматизация може да е полезна за рутинни задачи, но управлението на приходите изисква и творчески подход. В близко бъдеще ще станем свидетели на хибридни решения – AI технологии, които подпомагат, но не напълно заменят човешкия фактор.

Какви конкретни предимства предоставя използването на изкуствения интелект в хотелиерството?

– Използването на AI инструменти за прогнозиране на търсенето и динамично ценообразуване ни позволява да адаптираме цените в реално време в зависимост от различни фактори като заетостта на хотела, сезонността и конкуренцията. Освен това, AI технологиите подпомагат персонализирането на клиентските услуги – чрез анализ на предпочитанията на гостите, можем да предлагаме уникални преживявания и допълнителни услуги, които отговарят на техните очаквания. В крайна сметка, целта е не само да се увеличат приходите, но и да се повиши удовлетвореността на клиентите.

Според Вас, какви са основните предизвикателства, свързани с внедряването на AI в хотелския сектор?

– Основното предизвикателство е интеграцията на тези нови технологии със съществуващите системи и обучението на персонала за работа с тях. За много хотели, особено по-малки обекти, това може да е свързано с преодоляването на психологическа бариера свързана едва ли не с нуждата от големи инвестиции и ресурси във времето и не, не е задължително всички тези нови и технологични решения да са скъпи. Друго предизвикателство е гарантирането на сигурността на данните. Хотелиерите трябва да се уверят, че чувствителните данни на гостите се защитават правилно, когато се използват AI решения.

Като завършек на нашето интервю, как виждате бъдещето на хотелската индустрия в България и ролята на технологиите в нея?

– Хотелската индустрия в България има огромен потенциал за растеж, а технологиите играят ключова роля за нейното бъдеще. Изкуственият интелект и автоматизацията ще продължат да се развиват и да навлизат в нашия сектор, но те ще бъдат най-ефективни в комбинация с човешкия опит. Гостите ще очакват персонализирани и безпроблемни преживявания, а AI може да ни помогне да удовлетворим тези очаквания. Сигурен съм, че българските хотели ще се адаптират към тези нови технологии и ще бъдат конкурентоспособни както на местния, така и на международния пазар.

В края на това интервю бих искал да изразя искрената си благодарност към г-н Дучев, организатор на ХОТЕЛСКИ ФОРУМ 2024, събитие което се доказа като най-престижното в нашия сектор. Благодаря и на домакина на панела – Десислава Димитрова от иновативната компания “DES Management” – основен представител на HotelRunner за България и Румъния, която осигурява ценно техническо съдействие и решения за хотелиерството. И не на последно място, бих искал да изразя специални благодарности на проф. Хоратиу Тудори за изключително вдъхновяващата и ползотворна дискусия.

И както започнах така искам да завърша Технологиите в хотелиерството са бъдещето, а иновациите ще продължат да движат сектора напред.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE