Снимка Руслан Йорданов, Bgtourism.bg
Slide
Slide

София/Брюксел. Европейският туристически бизнес се опасява, че окрупняванията на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите. Това се посочва в писмо до Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател в Европейската комисия и еврокомисар по конкуренцията.

Писмото е подписано от Европейския комитет на асоциациите на туроператорите (ЕСТАА), Европейската организация на потребителите (BEUC), Европейската пътническа федерация, EU Travel Tech  и Международният съвет на летищата – Европа (ACI – Eurоpe). Като единствен представител на България в Европейския комитет на асоциациите на туристическите агенции (ЕСТАА) Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) споделя тези опасения.

Основанията за подобни опасения дават както неотдавнашните придобивания, така и предстоящите, се посочва в писмото.

Авторите на писмото оценяват като „забележителен пример за успех на ЕС“ вътрешния пазар на въздушния транспорт в Европа. Те припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на активната конкуренция между авиокомпаниите, които прилагат постоянни усилия да изпреварят своите колеги, като развиват и подобряват услугите си.

В момента обаче европейската индустрия за въздушен транспорт се намира на кръстопът. В резултат на последователни сливания са се формирали големи и все по-нарастващи доминиращи групи авиокомпании.  През 2005 г. петте най-големи европейски авиокомпаниите представляваха 47 % от трафика в рамките на ЕС, а през 2024 г. се очаква този дял да достигне 73,5%, подчертават представителите на европейските организации.

Министерството на туризма и Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенти ще работят за популяризирането на България

Концентрацията ще се увеличи още повече, тъй като в момента са в ход няколко придобивания, които в момента се оценяват от Европейската комисия. Като примери се посочват придобиването на ITA от Lufthansa Group, на Air Europa от IAG, закупуването на миноритарен дял в SAS от Air France/KLM, както и очакваната продажба на TAP Air Portugal.

Консолидацията може драстично да ограничи конкуренцията по отношение на хиляди връзки, като по този начин ще даде възможност на доминиращите на пазара участници да злоупотребяват с позициите си за сметка на европейските пътници, предупреждават авторите на документа. Фактът, че много европейски летища вече са или ще станат претоварени, в съчетание с остарелите правила на ЕС за разпределение на слотовете на летищата само засилва тези опасения.

Подобни примери вече се наблюдават на други пазари, като например в САЩ, където високото ниво на консолидация и произтичащите от това последици като липса на конкуренция доведоха до по-високи цени, по-ниско качество на услугите и по-малко доволни пътници.

Както наскоро обобщи професорът по право от Колумбийския Универститет  Тим Ву, колкото по-големи стават авиокомпаниите, толкова са по-лоши.

Неотдавна Окръжен съд в САЩ блокира планираното сливане между JetBlue и Spirit поради опасения от неблагоприятни последици за потребителите.  Консолидацията в САЩ обаче вече доведе до щети за свързаността, местните общности и потребителите.

ЕС все още може да избегне същите грешки, се подчертава в писмото.

Авторите призовават Комисията да разглежда внимателно всеки потенциален антиконкурентен ефект при оценяването на операциите, независимо от политическия натиск.

Когато възникнат сериозни опасения, Комисията не бива да се колебае и да използва инструментите, с които разполага, включително разглеждане на такива сливания като несъвместими с общия пазар или да изисква значителни корективни мерки, се посочва в заключение в документа.

Сподели публикацията