Slide
Slide

Ловеч. Какво е въздействието на изкуствения интелект върху туристическия бизнес и как индустрията може да се възползва от него? Отговор на този въпрос даде Елица Стоилова – CEO на Umni.bg, която бе гост-лектор в XXII Годишна среща на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти в Ловеч. Експертът се включи онлайн, но с интересната и полезна информация веднага привлече вниманието на бизнеса, който търси дългосрочната устойчивост чрез новите възможности на цифровия преход. “Качеството на съдържанието е в основата на заданието. Започнете да практикувате комуникация с ChatGPT, за да получите конкурентно предимство, персонализация и ефективност. Търсете детайлите, които ще допълнят продукта ви и ще го направят уникален след комуникацията си с изкуствения интелект”, е препоръката на Стоилова към туристическата индустрия.

Оказва се, че все по-често звучат прогнозите, че до края на това десетилетие ще има 2 типа бизнеси – тези, които използват максимално изкуствен интелект в своята дейност, и онези, които нямат бизнес.
Прогнозите касаят не само бизнесите, но и професиите и работните места във всички индустрии, включително туризма – не изкуственият интелект ще вземе работните места, а хора, които умеят да работят с AI, ще вземат работните места.

В Ловеч се провежда годишната среща на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти

На фона на тези прогнози на преден план излиза необходимостта не само от дигитална грамотност в хотелиерството и туризма, а максимално бързо усвояване на знания и умения, които касаят работата с изкуствен интелект. AI вече е част или на път да навлезе във всички сфери на дейност и операции в туризма: персонализирани препоръки, AI чатботове, ценообразуване, препоръки за кръстосани продажби, анализ на настроенията, планиране на маршрути, разпознаване на изображения и глас, сигурност и безопасност, анализ на данни, езикови преводи, маркетинг и много други. На глобалния пазар ежемесечно излизат 1000 нови приложения, подплатени с изкуствен интелект.

Така например, експерименталните чат AI търсачки на Google и Microsoft (Bing) вече могат да създават персонализирани маршрути въз основа на предпочитанията на туристите, като вземат предвид фактори като тип пътуващи (възрастни, деца, с куче и т.н.), бюджет, времеви ограничения и интересни забележителности, опростявайки процеса на планиране на пътуването до разговор с търсачката. ChatGPT може да пише рекламни текстове, имейли за конкретна група потребители, сценарии за видео, блог постове и други текстове за социалните медии. Dall-e и Midjourney могат да рисуват изображения по зададен текст, от което вече се възползват туристически бизнеси и у нас. AI чатботовете също стават масова услуга не само глобално, но и в туристическата индустрия у нас – за хотели и други места за настаняване, спа центрове, турагенти и оператори, и други.

Защо да избера България за морската си ваканция?

Това, което обединява работата с повечето инструменти с изкуствен интелект, е умението да се съставя правилно задание, за да се получи максимално качествен отговор, или тъй наречения prompt. Разбирането как се комуникира писмено с изкуствен интелект е ключово умение и разковниче към разбирането и използването на множество AI инструменти, с които ще се борави ежедневно в индустрията в скоро време. Поради това, съветът на Елица Стоилова, управител на платформата за AI чатботове Umni.bg, към професионалистите в туризма бе да обърнат внимание на писането на задания и да го практикуват: за да спестят значително своето време при работа с клиенти, да бъдат още по-полезни на работното си място и да се отличат от конкурентите и потребителите, нямащи такива умения.

На ниво индустрия съветът на експерта беше да се обърне внимание и да се инвестира стратегически в създаването на Клъстери за технологии в туризма, в които заедно да работят бизнесите от индустрията с технологичните доставчици и представителите на академическите среди, за да може служителите в индустрията да получат директен достъп до технологични ресурси и инструменти и програми за обучение и образование в изпозлването на различни технологии, включително изкуствен интелект. Създаването на култура на непрекъснато обучение, вътрешен обмен на знания и наставничество, и насърчаване на иновациите и експериментите в екипа пък са направления на работа в екипа на туристическите бизнеси, за да се осигури динамично развитие и технологична адекватност на бизнеса и персонала.

Сподели публикацията