Интервю с д-р Даниела Стоева – основател на „Тандем Травел”, зам.-председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и член на Изпълнителното бюро на Европейския комитет на туристическите агенции и асоциации (ЕКТАА)
– Г-жо Стоева, какви са впечатленията на вашите туристи това лято и с какво България ги очарова?
– Нашият продукт е в сферата на културния и тематичен туризъм. Посрещнахме не малко групи по различните си програми за влакови, приключенски, оперни и винени турове. Нашите клиенти са от по-високия ценови сегмент и имат повече изисквания.
Като цяло всички останаха очаровани от България като страна – култура, история, природа, ландшафт, хората, хубаво вино. Много се впечатляват от богатото ни културно наследство, а оперните ни групи от световно ниво на музикалната ни сцена. Опитваме се да покажем многообразието на страната си – всеки да намери нещо за себе си и да го отнесе в родината си. Мисля, че успяваме да постигнем своята цел. Имаме много благодарствени писма – обратни връзки, в които гостите споделят колко много им е харесала България и че ще препоръчват дестинацията ни на свои приятели.
За съжаление обаче бих искала да посоча, че не остава незабелязано и пониженото ниво на обслужване по цялата верига на услугите и особено в сферата на заведенията за хранене. Успокоението е, че това е станало „вирусно заболяване“ за цяла Европа и не само у нас.
В Берлин д-р Даниела Стоева представи успешна формула как да изкушим повече туристи да посетят страната ни
– След Ковид-19 продължават ли предизвикателства пред българските туроператори и какви са те?
– Туроператорите са тези, които сглобяват продукта и ако има някой, който да има наистина обзорен поглед върху българския туризъм, то това сме ние, защото работим с всички елементи по веригата и то в цялата страна. Предизвикателствата продължават да бъдат част от работата ни.
Този сезон е първият след пандемията и началото на войната в Украйна, в който сегментът културен туризъм се възстановява. Но определено работата е по-трудна отколкото преди Ковид, защото по цялата верига на услугите качеството и нивото на обслужване е паднало, на критично ниво според мен. Ние като локален (за България) туроператор се налага да влизаме в роли, които не са наши, за да гарантираме качествена услуги и тези клиенти да останат с положителни впечатления от дестинацията ни генерално. Същевременно продължава покачването на цените, в този смисъл оставането на 9% ДДС ставка по цялата верига на доставките в туризма е правилното решение за момента, но не е панацея.
Голямо предизвикателство е да намираме точния баланс между повишените цени и това, което пазара очаква. За съжаление години наред бяхме позиционирани като евтина дестинация и все още ни търсят като такава, а ние вече съвсем не сме евтина. Един от големите конкуренти в сферата на културния туризъм винаги е била Румъния, която винаги се е продавала по-скъпо, сега е обратно – България стана по-скъпа дестинация и това трябва да го защитим чрез качество – ето това е предизвикателството.
Много от проблемите, които започнаха преди пандемията, в момента са вече на кризисно ниво, като липсата на кадри в сектора. Именно това обуславя и незадоволителното качество на обслужване. Все по-критично за някои пазари става липсата на разпознаваемост на дестинацията като сигурна.
– И това лято продължават недоброжелателни публикации и материали в български електронни медии, пряко уронващи доброто име на българския туризъм. Как виждате решение на този проблем?
– Много труден въпрос. Това се случва всяка година и за съжаление все по-активно и агресивно и вече се превръща в сериозен проблем. За добро или лошо медийната среда става все по-широко понятие и със социалните мрежи всеки се превръща в своеворода медия. Ако от една страна са обикновените потребители на социалните мрежи, които ежедневно бълват негативни публикации и много по-рядко се споделят позитивните преживявания, то от другата страна са професионалните медии, които би трябвало да гледат критично и обективно, правейки от дадена тема новина. Проблемът е, че това не се случва така.
Би било страшно да заговорим за някаква форма на контрол върху медиите, макар и по тази общонационална тема. Единственият подход е да се търсят начини да се „ограмотяват“ медиите, защото това негативно коментиране не е в полза на никого.
Проблем е и ценностната система на хората и кое е всъщност по-патриотично – да застанеш гордо до най-високия пилон с българското знаме за снимка или да посетиш туристическа дестинация в България и да споделиш едно позитивно преживяване?
Туризмът, т.е. България като туристическа дестинация, е национална кауза – това сме ние, така се показваме пред нас самите и пред света. От това се хранят много хора – пряко и косвено. Това трябва да се осъзнае от всеки един български гражданин и най-вече от българската журналистика.
Даниела Стоева създава „Тандем Травел“ в разгара на криза
– Вие бяхте заместник министър на туризма. Как сега гледате на призивите за оставка към министъра, както и за очакванията на туристическата индустрия към институцията?
– Периодът, в който бях заместник министър също беше белязан с искане на оставки от самото начало, явно всеки на този пост трябва да е готов на това предизвикателство и подготвен да работи обективно под външен натиск. За мен това на този етап не е конструктивно и не е в полза на никого искането на оставка, защото за един месец не може да имаме обективна оценка. Самата аз, от другата страна, като председател на АБТТА съм искала оставка на министър на туризма, но не в първия месец на мандата, а след години управление на този ресор и със съответните аргументи.
От моя гледна точка секторът ни или поне една част от него винаги е имал прекалено много искания от държавата, които са в прерогативите на самия бизнес. Все пак ние сме изцяло частен бизнес и основното, което трябва да ни осигурят институциите е спокойна, справедлива, конкурентна и административно неутежнена среда. Останалото го решава „невидимата ръка“ на пазара и тук е нашата роля да създаваме качествен и конкурентен продукт и да намерим пазар за него.
Елица Стоилова на годишната среща на АБТТА: Изкуственият интелект няма да унищожава, а ще създава работни места в туризма
Това, което според мен е важно, е да има спокойствие и институционална стабилност. След три години лутане със служебни кабинети е необходимо да се започнат всички необходими реформи в нашия сектор, а те не са малко, не са леки и не могат да се проведат за година-две. За това за мен е по-важно да работим заедно, а не да създаваме условия за нестабилност.
Разбира се, това не означава, че няма да реагираме веднага, когато видим, че нищо не се случва или не по правилния начин.
Има няколко неща от наша гледна точка, които трябва на висока скорост да се работят – въвеждането на Гаранционен фонд и преструктуриране на националния ни маркетинг с нова, по-гъвкава правна форма да разходване на средствата за реклама, така че да се започнат правилните кампании, на важните пазари. Това е тема за отделен разговор.
Създаване на Туристически гаранционен фонд – в центъра на Годишната среща на АБТТА
– Мнозина прогнозират, че заради дигитализацията все повече хора ще организират своите почивки самостоятелно. Последните глобални проблеми, които се отразяват на полетите на международните летища, открояват ли ролята на туроператорите и туристически агенти.
-От известно време чакаме дигитализацията да ни измести от пазара, но това не се случва, защото и нашият подсектор се трансформира. Особено интересно ще бъде въздействието на изкуствения интелект върху сектора и това вече се случва.
Туроператорите и туристически агенти няма как да изчезнат, те са в процес и вече са достигнали високо ниво на дигитализация, онлайн базирани от една страна, от друга страна потребителите имат най-силната защита и гаранция за платените от тях суми за пътувания, когато това става през туроператор. В период сме, в който тече ревизия на Директивата за пакетните пътувания и това още повече ще засили гаранциите и сигурността на потребителите.
Ставаме ежедневно свидетели на неосъществени полети или такива с голяма закъснение. Ако в такъв случай си си сглобил сам пътуване и в резултат на отменен полет пропускаш заплатена нощувка и/или друга услуга – това остава за сметка на клиента, но ако пътуването е организирано с туроператор, то клиентите са подсигурени, че ще могат да получат услугите, за които са заплатили.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE