Варна. Пълната замяна на персонала с технологии е все още малко вероятна в хотелиерството. Това заяви проф. Станислав Иванов (Висше Училище по мениджмънт – Варна; Изследователски Институт Зангадор“) по време на дискусията за внедряване на автоматизация и роботи в хотелиерството, която беше част от програмата на Черноморски форум за туризъм и хотели Hospitality & Tourism Summit 2024. Експертът подчерта значението на технологиите като средство за подпомагане и оптимизация на работни процеси. Той акцентира на необходимостта от внимателен анализ на плюсовете и минусите, свързани с прилагането на технологии в хотелите, особено за малките хотели, за които автоматизацията може да се окаже икономически неизгодна. Иванов очерта три основни начина, по които технологиите могат да се прилагат в хотелиерството: като заместят, подпомогнат или изцяло трансформират работата на служителите.
Снежана Апостолова, зам.-кмет на Варна: Възобновяваме работата на Консултативния съвет по въпросите на туризма
Калоян Стойков – търговски директор на Eurodesign Systems, добави, че успехът на технологичните иновации в хотелите зависи от това как се позиционират и адаптират към конкретния хотел. Той изтъкна концепциите High-Tech и High-Touch като крайни варианти на технологично обслужване, но наблегна на важността от намирането на правилния баланс между човешкото взаимодействие и автоматизацията.
Людмила Ненкова, Варненска туристическа камара: Ще имаме устойчиви и трайни успехи в туризма ни, ако сме обединени
Дискусията стимулира активен диалог сред останалите участници от публиката, като някои споделиха своите преживявания и възгледи относно ролята на технологиите в хотелиерството. Въпреки различните мнения, участниците се обединиха около идеята, че човешкият елемент остава ключов за хотелския бизнес и не може да бъде изцяло заменен от машини.
Панелът предизвика голям интерес и подчерта нарастващото значение на технологичните иновации в хотелиерството, както и необходимостта от балансиран подход, който удовлетворява както бизнес изискванията, така и очакванията на по-младите поколения в един все по-цифровизиран свят.
Красимир Станев, „Албена“ АД: Българските курорти имат една от най-високата степен на сигурност
В началото на последната панелна дискусия на форума във Варна, в която акцентът беше върху ролята на технологиите в сектора и необходимостта от квалифицирани служители, Мая Иванова (Висше Училище по Мениджмънт, Изследователски Институт Зангадор) представи накратко резултатите от проучване, проведено през май-септември 2023 г. сред хора от туристическия бранш в България. Проучването е част от голям европейски проект PANTOUR Pact for Next Tourism Generation (https://nexttourismgeneration.eu/pantour), чиято основна цел е да подобри връзката между образованието и туризма, и да постави основите на качествено нова концепция за обучение на служителите в туризма, базирана на придобиване на социални, дигитални и зелени умения. Резултатите показаха кои умения от тези три групи са с най-малък и съответно с най-голям недостиг според респондентите в България, и на които трябва да се обърне специално внимание от самите работодатели и образователните институции.
Туроператорите отбелязват ръст от 70% на ранните записвания за летния сезон на туристи от Великобритания
Социалните умения по традиция са най-търсени и ценени в туристическия бранш – за тях се оказва, че са най-силно развити сред служителите, но са по-ефективно прилагани спрямо гостите, отколкото вътре в самия екип. Освен това трябва да се работи върху умението да се познава и презентира по-добре собствения продукт, за да се стимулират допълнителни продажби.
Като най-слабо развити са зелените умения, свързани с екологични практики и опазване на околната среда. Очаквано, в България работещите в туризма са запознати със законодателните и регулативни мерки в тази посока, но все ще не умеят да използват технологиите в помощ на екологичните практики. Към момента респондентите смятат, че се справят с популяризирането и насърчаването на устойчиво поведение на гостите, и ефективно използване на ресурсите.
Министър Динкова: Програмата за реклама на Черноморските общини ще бъде разширена и продължена
Дигиталните умения безспорно са посочени като най-важни за следващото десетилетие. Въпреки известния скептицизъм сред част от респондентите, за професионалистите в бранша е ясно, че бъдещата им работа до голяма степен ще стъпва на технологично обусловени анализи, приложение на изкуствен интелект и високи технологии в процеса на създаване на преживявания за госта. Добрата новина е, че към настоящия момент служителите в туризма в България вече добре умеят да се справят с различни софтуерни офис приложения, дигитален маркетинг и комуникационни платформи.
За повече информация пълният текст на доклада с подробни резултати и анализ е публикуван на следния линк.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE