Slide
Slide

София. По данни на Евростат през 2023 година в България са реализирани 3 576 251 нощувки чрез платформите за споделяне на жилища като Airbnb. Това е с близо 11% повече от 2022 г., но ръстът е под средния за Европейския съюз, където нощувките в имоти, които се отдават под наем краткосрочно, са се увеличили с близо 14%. Макар и България да не попада сред най-привлекателните дестинации за туристите, които предпочитат този вид настаняване, пазарът на ваканционни имоти у нас продължава да се развива. За перспективите пред този сегмент от туризма Bgtourism.bg разговаря с Борис Павлов, основател на най-голямата компания за управление на краткосрочни наеми у нас Flat Manager, както и на иновативната платформа за дигитални номади Flataway.

– За поредна година има ръст на реализираните нощувки в апартаменти за гости у нас. Успява ли предлагането да отговори на повишеното търсене? 

– Определено наблюдаваме тенденция за увеличаване на предлагането на пазара, за първи път преминахме бройката от 20,000 обяви в платформите. Важно е да се отбележи, обаче, че това включва и така наречените “двойни и тройни листинги” (групирани апартаменти на една локация), стаите за гости, споделените стаи и т.н. Реалният брой индивидуални апартаменти всъщност е около 14 000 в цялата страна, което все пак е рекорд.

В София и Пловдив броят имоти, които се отдават краткосрочно е нараснал със съответно 37% и 28% за последните 12 месеца, предстои да видим колко имота ще излязат на Черноморието за летния сезон. При зимните курорти също има увеличено предлагане, но то е по-умерено.

– Води ли това увеличение на предлагането до намаляване на цените? 

-Не, напротив – по данни на нашите партньори от Key Data средната цена на нощувка (ADR) се е увеличила със 17% през последните 12 месеца, което изпреварва инфлацията. За сравнение, ръстът на алтернативата –  дългосрочните наеми, е едва около 10% за същия период, така че краткосрочните наеми остават по-доходоносни, при всички условности на тази теза като локация на имота, обзавеждане и т.н.

За същия период RevPAR е нагоре с цели 22%, което е наистина забележително и говори за един туристически продукт, който става все по-привлекателен. В калкулацията на този показател обаче са изключени имоти, които не получават никакви резервации през даден месец, а такива има немалко на пазара. Секторът постепенно се професионализира и участниците разбират, че добри резултати се получават само с наистина качествен продукт.

– Казвате, че качеството на туристическия продукт е определящо – по-взискателни ли са гостите? От кои държави са те и през кои платформи запазват? 

– Гостите стават все по-взискателни и очакват професионално обслужване. За добро или лошо, никой вече не очаква да бъде настанен в нечий дом и да бъде развеждан лично от домакина – това би било дори странно за някои от потребителите на платформите за споделени жилища днес. Причините гостът да избере апартамент вместо хотел е повечето пространство, кухнята, възможността за работа от вкъщи, по-добрият интернет. По-ниските цени също вече не са основен фактор – даже често апартамент излиза по-скъпо от 3 или 4 звезден хотел.

Голяма част от по-взискателните гости всъщност са от България – те са резервирали близо ⅓ от нощувките през 2023г. Заради войната изгубихме израелския пазар, но пък имаме все повече гости от централна Европа и това като че ли компенсира. Относно платформите, Booking.com все повече се доближава до Airbnb и няма да се учудя ако до края на годината стане водещата платформа за българския пазар в сегмент апартаменти.

– Какви са очакванията ви за предстоящия летен сезон и за последващото развитие на пазара? 

-Очаквам силен летен сезон за нашия сектор и поредна рекордна година като цяло. Лятото обаче е лесно, поддържането на добра заетост през цялата година е трудната задача. Увеличаващото се предлагане ще постави сериозни предизвикателства пред участниците на пазара, които разчитат единствено на платформите. В някакъв момент ще има рязък спад на предлагането, след въвеждането на задължителен контрол на регистрациите на имотите по Закона за туризма, но предвид липсата на действащо правителство не се знае кога ще стане това.

В глобален мащаб заетостта намалява заради повишеното предлагане и  професионалните управители на ваканционни имоти все повече развиват каналите си за директни резервации и партньорства с корпоративни клиенти. Дори и малки компании за управление с 20-30 имота имат собствен уебсайт за резервации и се свързват с местни бизнеси, за чиито клиенти, гости и партньори осигуряват настаняване. Една от основните причини имотите, управлявани от Flat Manager, да са с резултати далеч над пазарните е партньорството с международни компании и организации като Oracle, IBM, KPMG, Telus, UNCHR, посолства и други.

– Новата ви компания Flataway оперира на глобално ниво и получи 2 номинации на световните награди за ваканционни имоти Shortyz. Как се работи от България с хора които управляват ваканционни имоти в Мексико? 

– По-лесно от очакваното – компаниите за управление на имоти имат еднакви проблеми, независимо къде се намират. Ние им предоставяме софтуер за управление (PMS), канален мениджър, система за управление на почистване и поддръжка, дигитални гайдове за гости и редица други технологии и услуги. Нашият екип за обслужване на гости се грижи и за посетители на дестинации като Тенерифе, а специалистите ни по динамично ценообразуване работят за по-висок ADR дори в Занзибар. Благодарение на опита, който натрупахме с Flat Manager, Flataway е сред няколкото компании в света, които могат да предоставят подобни продукти и услуги.

Относно номинациите, това е признание на целия екип, с което няма как да не се гордеем. Нашият Subscription Living модел е в една категория с компания като Lаnding, която до момента е получила над 300 милиона долара финансиране. Ще съм много благодарен на подкрепата на читателите на медията – гласуването е до 10 април на сайта https://theshortyz.com/.

Разговаря Руслан Йорданов, Bgtourism.bg

Сподели публикацията